سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از ارتقای ۲ پله ای زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا خبر داد

۱۳۹۵/۰۴/۲۱ - ۱۳:۰۸:۱۱
کد خبر: ۴۲۹۶۶۰
دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس ، زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا در سال 2015 نسبت به سال ۲۰۱۴ دو رتبه ارتقا یافت و به جایگاه ۱۵ جهان رسید.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر دهقانی با اعلام این خبر اظهار داشت: هر چند زبان مقالات بخش اعظم مجلاتی که در پایگاه های استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نمایه سازی می شوند انگلیسی است، اما مجلات سایر زبان ها نیز در این پایگاه ها ثبت می شوند. بر اساس این قاعده نیازی نیست که متن مقاله به زبان انگلیسی منتشر شود، بلکه مجلات سایر زبان ها، برای هر مقاله علاوه بر زبان اصلی بایستی اطلاعات عنوان مقاله، چکیده، منابع و نویسندگان را به زبان انگیسی نیز ارائه دهند.

وی افزود: پایگاه های استنادی زبان متن مقاله را مشخص می کنند. برای استفاده از متن مقالات هر زبان تسلط به آن لازم است. برخی مجلات دوزبانه هستند و مقالات هر زبان در طبقه مخصوص خود قرار می گیرند به این ترتیب پایگاه های استنادی با دقت زبان هر مقاله در هر مجله را ثبت می کنند.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۹ رتبه زبان فارسی به عنوان زبان نشر علم در سطح بین المللی ۳۰ بود. این رتبه در سال ۲۰۱۰ به ۲۸، در سال ۲۰۱۱ به 24، در سال ۲۰۱۲ به ۲۲، در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ۱۷ رسید و در سال ۲۰۱۵ رتبه زبان فارسی به ۱۵ ارتقا یافت.

 

نظر شما