مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش:

رشته‌های کاردانش بر اساس ظرفیت‌های استان بومی‌سازی شده است

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۰۹:۴۳:۲۴
کد خبر: ۴۳۹۸۲۲
رشته‌های کاردانش بر اساس ظرفیت‌های استان بومی‌سازی شده است
مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان این که رشته‌های کاردانش بر اساس ظرفیت‌های استان بومی‌سازی شده است، گفت: برای سال تحصیلی جدید 150 رشته مهارتی در شاخه کار و دانش در کشور تدارک دیده شده است تا دانش آموزان متناسب با علاقه و رغبت خود در این رشته‌ها تحصیل کنند

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سید مصطفی آذرکیش در حاشیه جشنواره مهارت هنرستان های کشور اظهارکرد: از وجوه تمایز جشنواره امسال نسبت به سال گذشته توجه به مولفه‌های کیفی این جشنواره است که به تعمیق باورهای دینی و ارتقای آموزه‌های ارزشی در نظام اسلامی ما منجر شده به طوری که در این دوره از جشنواره سعی کردیم با هدف ارتقای کیفی فعالیت‌ها و برنامه‌ها به حوزه‌های مختلف توجه ویژه‌ای شود.

 

مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در برگزاری این جشنواره از ظرفیت سازمان حفاظت محیط زیست استفاده شده است، تصریح کرد: برای سال تحصیلی جدید 150 رشته مهارتی در شاخه کار و دانش در کشور تدارک دیده شده است تا متناسب با علاقه و رغبت خود در این رشته‌ها تحصیل کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش سعی کرده است در یک تعامل و همکاری در برگزاری جشنواره امسال از ظرفیت دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادهایی همچون محیط زیست، میراث فرهنگی، وزارت ارشاد، صنعت، معدن و تجارت، مرکزی ملی فرش، جهاد کشاورزی و ... استفاده کند تا زمینه‌ای فراهم آمده و امکان بها دادن به فعالیت‌ها در این حوزه بیش از گذشته فراهم آید.

 

آذرکیش این تعامل و همکاری را مصداق عملی و عینی از تلاش برای تحقق شعار سال در قالب ارتقای مهارت‌آموزی نسل نوجوان و جوان اعلام کرد و افزود: بر اساس بند 76 سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصادمقاومتی تلاش جدی بر توسعه آموزش‌های مهارتی در رشته‌های مختلف است که این خود می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های اشتغال مناسب‌تر باشد.

 

مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این دوره از جشنواره 124 هنرجو در رشته‌های مختلف هنری توان خود را به نمایش می‌گذارند، اظهار کرد: کیفیت برگزاری جشنواره به نسبت سال‌های گذشته بهتر شده و دانش‌آموزان در شرایط مناسب‌ تر با کمک داوران جشنواره سعی می‌کنند در یک فضای رقابتی مطلوب حضور پیدا کرده و آماده ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال و کارآفرینی باشند.

 

وی یادآور شد: در قالب این رقابت سالم بدون شک ظرفیت هنرجویان و توانمندی آنها در یک فضای بهتر خواهد شد و یک شرایط مطلوب‌تری را به نسبت سال‌های گذشته شاهد خواهیم بود.

 

آذرکیش رویکرد جامعه را به نظام مهارتی مثبت اعلام کرد و افزود: یکی از کارهایی که ما در شاخه کار و دانش دنبال می‌کنیم بها دادن به موضوع آموزش همراه با تولید است که قطعا به کاهش بیکاری و تقویت تولید داخلی بر محور اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

 

سید مصطفی آذر کیش با یادآوری اینکه در استان‌های مختلف بنا به ظرفیت‌هایی که وجود دارد این رشته‌ها بومی‌سازی شده و توسعه پیدا کرده است، گفت: این رشته‌ها متناسب با ظرفیت استان‌ها است به طوری که در برخی از استان‌ها رشته پرورش زعفران، برخی دیگر پرورش میگو و همچنین توسعه صنایع دستی مورد توجه است.

 

آذرکیش تصریح کرد: در جوامع شهری با توجه به توسعه ساختمان‌های بزرگ و بلندمرتبه‌سازی تعمیر و نصب آسانسور به عنوان رشته پردرآمد و در برخی مناطق نیز رشته طلا و جواهرسازی و سنگ‌های قیمتی به عنوان یک هنر اصیل مورد توجه هنرستان‌های کار و دانش است.

 

مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرجویان امروز سرمایه‌های توسعه و بالندگی اشتغال و کارآفرینی آینده هستند، عنوان کرد: سعی می‌کنیم تا رشته‌های متناسب با بازار کار برای مخاطبانمان تدارک ببینیم.

 

وی به انعطاف‌پذیری این رشته‌های هنری متناسب با نیاز بازار و دستگاه‌های متولی دیگر نیز اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه سال 71 هیأت وزیران آموزش و پرورش با همکاری سایر دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها باید تلاش کند تا زمینه و بستر تقویت مهارت‌های هنری در حوزه‌های مختلف را فراهم کند که در این ارتباط 150 رشته هنری و حرفه‌ای نیز به صورت مشخص برای جذب دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

 

آذرکیش به وضعیت جذب دانش‌آموزان بعد از فارغ‌ التحصیلی بازار کار اشاره کرد و افزود: به طور میانگین 70 درصد دانش‌آموزان وارد بازار کار می‌شوند که البته در برخی از رشته‌ها این رقم تا 95 درصد نیز می‌رسد.

 

آذر کیش عنوان کرد: امیدواریم با بومی‌سازی رشته‌ها و ایجاد فضای کار و اشتغال مناسب بتوانیم این آمار را به 100 درصد برسانیم تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف کار و دانش بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز