ثبت اختراع" دستگاه شبیه ساز دوچرخه سواری کوهستان" توسط عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزرشی

۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۵۶۱
ثبت اختراع دستگاه شبیه ساز دوچرخه سواری کوهستان توسط عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزرشی
دستگاه شبیه ساز دوچرخه سواری کوهستان با استفاده از ارتعاشات مکانیکی به همت دکتر علی شریف نژاد عضوهیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و مهندس بهنام غلامی از دانشگاه صنعتی امیر کبیر به ثبت رسید

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر شریف نژاد ضمن اشاره به ثبت اختراع این دستگاه گفت:   دوچرخه سواری درمناطق ناهموار کوهستانی، مخاطرات و صدماتی برای فرد ورزشکار به دنبال دارد. از مهم ترین آسیب ها به فرد ورزشکار، می توان به آسیب های وارده به زانو و پاها اشاره کرد.

 

وی افزود: این صدمات می تواند نشات گرفته از موارد مختلفی ازجمله : مشکلات ناشی از سطح شیب دار و ناهموار کوهستان، تکنیک دوچرخه سواری و طراحی بدنه دوچرخه باشد.

 

وی در ادامه گفت: در محیط های کوهستانی به واسطه ناهموار بودن مسیر مسابقه، فرد ورزشکار به طرز چشمگیری تحت ارتعاشات با دامنه ها و فرکانس های مختلفی قرار می گیرد از طرفی میزان آمادگی جسمانی ورزشکار در شرایط قبل و حین مسابقه برای مربی خیلی اهمیت دارد زیرایکی از عواملی که به ورزشکار کمک می کند تا به لحاظ بدنی و روانی در شرایط مسابقه عملکرد و کارایی بهتری به نمایش بگذارد، آگاهی و اطلاع از شرایط محیطی مسابقه است.

 

دکتر شریف نژاد گفت: اکثر دستگاه های دوچرخه ثابتی که در حال حاضر در دنیا ساخته شده است تنها قادر هستند در یک شرایط ایستا و غیر قابل تغییر از منظر ایجاد شیب فقط میزان مقاومت وارده به اندام تحتانی افراد را تغییر دهند. لذا به منظور برطرف کردن این مشکل در این رشته ورزشی مهیج، دستگاه شبیه ساز حرکات دوچرخه کوهستان طوری طراحی شده است که بتواند  شرایط واقعی محیطی را شبیه سازی نماید. 

 

وی افزود : با استفاده از این دستگاه علاوه بر بررسی ویژگی های بیومکانیکی ورزشکار در شرایط ارتعاشی، شیب و مقاومت های مختلف دوچرخه، می توان به بررسی ساختار دینامیکی دوچرخه نیز پرداخت که به دنبال آن، با استفاده از داده های بدست آمده، دوچرخه های مطلوبتر و سازگارتر با شرایط کوهستانی طراحی و مهندسی خواهند شد.

 وی افزود: دوچرخه سازان و مهندسان تجهیزات ورزشی می توانند با توجه به نتایج بدست آمده از این سیستم به طراحی دوچرخه های مقاومتر و سازگارتر با شرایط پیچیده و بغرنج کوهستانی بپردازند.  همچنین می توان ساختار تکنیکی ورزشکار را در هنگام استفاده از دوچرخه مورد مطالعه ، بررسی و تصحیح قرار داد.

 دستگاه شبیه ساز دوچرخه سواری کوهستانی با استفاده از ارتعاشات مکانیکی  وسیله ای است که می تواند با ایجاد شرایط کوهستانی در شرایط تمرینی، فرد ورزشکار را از جهت جسمانی و همچنین اجرای درست تکنیک آماده نماید. همچنین با توجه به نوع طراحی این سیستم این قابلیت در آن وجود دارد که بتوان وضعیت فرد ورزشکار بر روی دوچرخه را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و در نهایت برای استعدادیابی ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خاتمه اظهار داشت:  با توجه به کاربردی بودن این سیستم و وجود بازار هدف مناسب پتانسیل سود اوری توجیه پذیری برای این دستگاه قابل تصور است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز