راه های گسترش همکاری های علمی و فناوری ایران و استرالیا بررسی شد

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۹:۰۴:۰۹
کد خبر: ۴۶۳۵۵۴
راه های گسترش همکاری های علمی و فناوری ایران و استرالیا بررسی شد
در دیدار دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استیون چیوپو، نماینده پارلمان و وزیر تجارت، جهانگردی و سرمایه گذاری استرالیا و هیئت همراه،راه های گسترش همکاری های علمی و فناوری بین مراکز آموزش عالی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این دیدار دکتر شریعتی نیاسر با استقبال از گسترش همکاری های علمی و فناوری بین ایران و استرالیا اظهار داشت: ایران در بخش آموزش عالی در چند دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته و هم اکنون حدود 5 میلیون دانشجو در 2800 واحد دانشگاهی تحصیل می کنند و بالغ بر 77 هزار نفر استاد دانشگاه در مراکز آموزش عالی ایران تدریس می کند .

معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام این که دانشجویان ایران در دو بخش دولتی و غیر دولتی تحصیل می کنند، گفت: دو بخش عمده دانشگاهی در کشور ما به صورت غیرحضوری و آموزشی و مهارتی فعالیت می کنند و ما دو دانشگاه ویژه آموزش های مهارتی و یک دانشگاه ویژه آموزش های غیر حضوری داریم .

دکتر شریعتی در خصوص همکاری های علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها اظهار داشت: این روابط به خصوص در دوران پسا برجام بسیار توسعه یافته و ماهم در صدد افزایش این همکاری ها و روابط علمی و فناوری بین المللی هستیم .

وی  در بخش دیگری از سخنان خود، درباره تاریخ روابط علمی ایران و استرالیا گفت : از سال 2000 نقطه عطفی در روابط علمی ایران و استرالیا با امضای یک تفاهم نامه همکاری به وجود آمد و پس از آن با تعاملات بین دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی دو کشور و برگزاری کمیسیون های مشترک علم و فناوری این روابط گسترش بیشتری یافت .

وی با بیان این که هم اکنون سه هزار نفر از دانشجویان ایران در دانشگاه های استرالیا در مقطع دکترا تحصیل می کنند، گفت : ما استرالیا را کشوری موفق و پیشرفته و صاحب نظر در زمینه های علم و فناوری می دانیم ولی به دلیل بعد مسافت و هزینه های آموزشی دانشجویان در استرالیا  روابط مان کمتر است و امیدواریم با تعاملات انجام شده بتوانیم راه کارهایی برای افزایش این روابط از جمله افزایش دانشجویان بورسیه،‌ تبادل استادان، برگزاری سمینارهای مشترک و ایجاد دوره های مشترک دانشگاهی پیدا کنیم.

دکتر شریعتی در ادامه گفت: یکی از حوزه های مهم همکاری های دو کشور در زمینه ایجاد و گسترش رشته های بین رشته ای است و لازمه موفقیت در ایجاد این نوع رشته ها در گرو گسترش همکاری های علمی و بین المللی است .

وی افزود : همانطور که حدود 10 دانشگاه استرالیا در سطح برتر قرار دارند ، در ایران هم به دانشگاه های طراز اول اختیار دادیم که به صورت مستقل با دانشگاه های جهان ارتباط برقرار کنند و ما هم از این ارتباطات علمی بین المللی حمایت می کنیم.

دکتر شریعتی نیاسر در پایان از طرف وزیر علوم کشورمان از وزیر علوم استرالیا برای بازدید از مراکز آموزش عالی ایران و همچنین گسترش عملیاتی روابط علمی و فناوری بین دو کشور دعوت کرد.

همچنین در این دیدار وزیر تجارت ، جهانگردی و سرمایه گزاری این کشور با استقبال از گسترش روابط علمی و فناوری با جمهوری اسلامی ایران گفت : در استرالیا تمرکز زیادی بر آموزش عالی وجود دارد و ما تصمیم داریم اقتصادمان را که وابسته به منابع طبیعی بوده است به سوی موارد دیگری انتقال دهیم که در این مقوله بخش آموزش عالی و استفاده از کاربردهای عملی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

وی افزود : سیستم آموزشی ما بسیار شفاف است و کیفیت در آن اهمیت به سزایی دارد و ما از تحصیل دانشجویان زبده ایرانی در دانشگاه های استرالیا خوشنود هستیم و امیدواریم با تسهیل و گسترش راه های همکاری در زمینه های علمی و فناوری بتوانیم دانشجویان بیشتری از ایران جذب کنیم.

 

نظر شما