دکتر میرزاده در سومین اجلاس سراسری معاونان و مسئولان برنامه ریزی مطرح کرد:

تنظیم برنامه های دانشگاه به صورت واقع گرایانه و با توجه به چالش ها / نسبت استاد به دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی یک به ۳ است

۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۰۷:۵۸:۳۹
کد خبر: ۴۷۳۶۱۸
تنظیم برنامه های دانشگاه به صورت واقع گرایانه و با توجه به چالش ها / نسبت استاد به دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی یک به ۳ است
دکتر میرزاده با بیان اینکه انتظار می رود که استانداردسازی و سخت گیری های وزارت علوم برای همه موسسات و دانشگاه های غیردولتی یکسان باشد،گفت: طبق آمار و مستندات، دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی در چارچوب استانداردهای کیفی آموزش عالی گام برداشته است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر میرزاده در سومین اجلاس سراسری معاونان و مسئولان برنامه ریزی استان ها، واحدها و مراکز دانشگاهی اظهار داشت: از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی موضوع برنامه ریزی به عنوان یکی از ضرورت های تام و تمام برای این دانشگاه مطرح بوده است، به همین خاطر در دبیرخانه هیات موسس موفق به تدوین برنامه 5 ساله ای برای دانشگاه شدیم که شروع آن از سال 90 بود.

دکتر میرزاده، افزود: متاسفانه با تغییراتی که در مدیریت دانشگاه ایجاد شد، اجرای این برنامه برای مدت 2 سال به تعویق افتاد، هرچند آن برنامه به عنوان اولین تجربه دارای نواقصی هم بود اما در برخی هدفگذاری ها موفق بود به عنوان مثال در این برنامه پیش بینی شده بود که تا پایان سال 94، حدود 500 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی داشته باشیم که خوشبختانه توانستیم به این هدف در زمان تعیین شده دست پیدا کنیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه ریزی برای سازمان ها و موسسات بزرگ را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: هیچ کار با دوام و موثری بدون داشتن برنامه و پایش برنامه ریزی به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای برنامه ریزی حل مشکلات سازمانی به شمار می رود، افزود: یکی از وظایف مسئولان برنامه ریزی واحدها و استان های دانشگاه آزاد اسلامی این است که برنامه های خود را با توجه به چالش های دانشگاه و واقع گرایانه تنظیم کرده تا میزان انحراف از برنامه تا پایان سال به حداقل برسد.

دکتر میرزاده با اشاره به اهمیت ارکان دانشگاه در تصمیم گیری ها، گفت: شورای دانشگاه دارای 21 کمیته تخصصی به نام شوراهای راهبردی است که با تشکیل این شوراها سعی در ایجاد فرهنگ برنامه ریزی و حرکت بر روی یک ریل منظم شده است.

وی با اشاره به اجرای موفق طرح تجمیع یک و دو در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف از اجرای این طرح ها این بود که حرکت دانشگاه را با منابع موجود آن هماهنگ سازیم، همچنین در این دو طرح تشکیلات و پست های اضافی دانشگاه منحل شد و طی سه سال اخیر با به بکار بردن سیاست های تشویقی مانند بازخرید و بازنشستگی پیش از موعد، سعی کردیم بار مالی سنگینی که به خاطر کارکنان مازاد ایجاد شده بود، را تعدیل سازیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 80 درصد از منابع دانشگاه صرف پرداخت حقوق به کارکنان و اعضای هیات علمی این دانشگاه می شود، افزود: علاوه بر این، دانشگاه آزاد با چالش های دیگری همچون کاهش جمعیت متقاضی ورود به دانشگاه و افزایش دانشگاه های رقیب روبروست. رشد بی رویه موسسات آموزش عالی غیر دولتی طی سال های اخیر باعث شد تا بسیاری از رشته محل های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه بدون متقاضی باقی بماند.

سیاست دانشگاه توسعه تحصیلات تکمیلی در چارچوب استانداردهای آموزش عالی است

در مقطع تحصیلات تکمیلی نسبت استاد به دانشجو یک به 3 است

دکتر میرزاده ادامه داد: توسعه تحصیلات تکمیلی یکی از سیاست هایی بود که دانشگاه برای حل این چالش در نظر گرفت، اما در این مسیر سعی کرد شاخص های کیفی و استانداردهای آموزش عالی مدنظر وزارت علوم را نیز رعایت کند، خوشبختانه گزارش ها نشان از توان بالای دانشگاه آزاد در رعایت استانداردها دارد، به گونه ای که در مقطع تحصیلات تکمیلی نسبت استاد به دانشجو یک به 3 است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کاهش 37 درصدی جذب دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی در سال اخیر گفت: این میزان کاهش دانشجو باعث متحمل شدن زیان هایی توسط دانشگاه شد. البته این موضوع از قبل پیش بینی شده بود و شورای اقتصاد دانش بنیان و برنامه ریزی در ابتدای مدیریت جدید دانشگاه شکل گرفت.

وی با تاکید بر توسعه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در حال حاضر این دانشگاه دارای هزار شرکت دانش بنیان یا واحد و هسته فناور است که در 100 مرکز رشد مستقر شده که البته حدود 70 درصد این شرکت ها در سه سال اخیر تشکیل شده است.

دکتر میرزاده همچنین با اشاره به سیاست های دانشگاه برای کاهش وابستگی به منابع شهریه ای، گفت: طی برنامه ریزی های صورت گرفته قرار شد، با یک شیب ملایم و واقع گرایانه میزان وابستگی به منابع شهریه ای تا پایان سال 99 تا 40 درصد کاهش یابد. البته در بیشتر دانشگاه های بزرگ دنیا میزان وابستگی به شهریه حدود 25 درصد و باقی منابع مالی از طریق ارتباط با صنعت تامین می شود.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه ماموریت گرا و اثر بخش دانشگاهی است که بتواند با بخش صنعت و خدمات در ارتباط باشد.

رشد جذب دانشجو در دانشگاه آزاد طی یک دهه اخیر به کمتر از 4 درصد کاهش یافته است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چالش هایی که دانشگاه آزاد اسلامی در دو دولت گذشته با آن روبرو بود، گفت: آمارهای منتشر شده از سوی وزارت علوم نشان می دهد که رشد جذب دانشجو در دانشگاه آزاد طی یک دهه اخیر به کمتر از 4 درصد کاهش یافته در حالی که در دیگر دانشگاه های دولتی و غیر دولتی این میزان از 10 تا 28 درصد افزایش داشته است.این سیاست را می توان برنامه ریزی برای رکود دانشگاه آزاد اسلامی دانست.

دکتر میرزاده، دانشگاه آزاد اسلامی را مصداق واقعی اجرای اصل 44 قانون اساسی دانست و گفت: این مجموعه دانشگاهی با در اختیار داشتن بیش از 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی، بیش از 68 هزار عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت، 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود.

استانداردسازی و سخت گیری های وزارت علوم برای همه موسسات و دانشگاه های غیردولتی یکسان باشد

وی افزود: کیفی سازی یکی از سیاست های اصلی این دانشگاه به شمار می رود، در این راستا تا کنون 3900 عضو هیات علمی ارتقا یافته و 4 هزار عضو هیات علمی با مدرک دکتری نیز به صورت قطعی جذب دانشگاه شده اند و بالغ بر 3500 عضو هیات علمی در حال جذب داریم که با این حساب 11 هزار عضو هیات علمی از طریق جذب و ارتقا به این مجموعه اضافه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: در عین حال انتظار ما این است که استانداردسازی و سخت گیری های وزارت علوم برای همه موسسات و دانشگاه های غیردولتی یکسان باشد و این استاندارد دو گونه نباشد.

دیگر کسی نمی تواند به توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی خرده بگیرد

وی اجرای طرح ساها(سامانه آزمایشگاه های همکار) را گام مهمی در توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد دانست و گفت: علاوه بر این با اجرای این طرح موفق شدیم از خریدهای غیر ضروری دستگاه های آزمایشگاهی و موازی کاری در دانشگاه آزاد اسلامی جلوگیری کنیم و هم اینکه دیگر کسی نمی تواند برای توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه به ما خرده بگیرد.

اجرای طرح تجمیع 3 با تدوین 19 برنامه راهبردی به منظور کاهش فرآیندها و بوروکراسی

دکتر میرزاده، کاهش بروکراسی اداری در دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از ضرورت ها در حوزه برنامه ریزی دانست و گفت:19 برنامه راهبردی توسط اداره فناوری اطلاعات دانشگاه (IT) تهیه شده تا ضمن به کارگیری از این فناوری مواردی نظیر داشبورد مدیریتی، امور مربوط به نقل و انتقالات، جذب هیات علمی و... به صورت سیستم اتوماسیون انجام گیرد که این موضوع گام مهمی در جهت اجرای طرح تجمیع 3 که کاهش فرآیندها و بوروکراسی است، خواهد بود.

وی از مسئولان و معاونان برنامه ریزی در واحدهای دانشگاهی خواست تا در فرآیند برنامه ریزی، واقع گرایی و توجه به تنوع بخشی به درآمدها را مدنظر قرار دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز