معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از ضرورت تغییر هرم آموزش عالی در راستای تربیت نیروهای مهارتی مورد نیاز کشور خبر داد

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۱۲:۵۱:۲۰
کد خبر: ۴۷۵۸۴۲
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از ضرورت تغییر هرم آموزش عالی در راستای تربیت نیروهای مهارتی مورد نیاز کشور خبر داد
دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به بیرجند در جلسه شورای دانشگاه بیرجند حضور یافته و به ارائه برنامه وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری پرداخت.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در ابتدای جلسه دکتر احمدی به نقش علم و فناوری در توسعه پایدار کشور اشاره کرده و اظهار داشت : امروزه در توسعه بیش از هر چیز به نیروی انسانی ماهر، توانا و دانش محور نیاز داریم و در این راستا دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی ماهر و دانشی نقش کلیدی را دارا هستند.

 وی افزود: نیروی انسانی و فکری تربیت شده در دانشگاه ها دارای خصوصیات متفاوتی از حیث کاری و توانمندی بوده و درجات مختلف دانشگاهی از مدارک کاردانی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی هر کدام نقش ویژه ای را در توسعه دارا هستند و نباید در یک زمان جامعه را از نیروهای توانمند مهارتی خالی کرد و همانقدر که به نیروهای متخصص در جامعه نیاز می باشد به همان اندازه نیز نیروهای تکنیسین و مهارتی مورد نیاز است و چه بسا از لحاظ کمی جامعه به نیروهای فنی و مهارتی نیاز بیشتری دارد زیرا این نیروها در سطح وسیع تری کاربرد و کارایی دارند.

معاون وزیر علوم افزود : متأسفانه امروزه با افزایش دوره های تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره های دکترای تخصصی نظام آموزشی ما دارای رشد نامتناسب و ناموزن شده و از حیث تربیت نیروی انسانی کاردان و تکنسین ضعیف و ضعیف تر می شود و به ویژه دانشگاه های بزرگ رغبت کمتری به تربیت این نیروها دارند در حالیکه از حیث کاربرد این نیروهای انسانی کاربرد گسترده تری در نظام تولید و خدمات کشور دارند.

دکتر احمدی در ادامه ضمن معرفی خدمات آزمایشگاهی قرار گرفته بر روی شاعا افزود : با اقداماتی که امروزه انجام شده است بیش از 1400 آزمایشگاه کشور بر بستر شاعا قرار گرفته و خدمات آزمایشگاهی انجام می دهند و نیز بیش از 60 آزمایشگاه کشور دارای گواهی HSE شده اند.

دکتر احمدی در ادامه گفت : تجمیع آزمایشگاه ها در قالب آزمایشگاه مرکزی یکی از برنامه های وزارت علوم بوده که خوشبختانه تا کنون 131 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه های کشور شکل گرفته و در حال فعالیت و خدمات رسانی هستند.

دکتر احمدی در ادامه همچنین به ظرفیت های خوب منطقه خراسان جنوبی در توسعه علوم انسانی اشاره کرده و افزود: یکی از نیازهای اصلی آموزش عالی کشور کاربردی و مأموریت گرا کردن علوم انسانی و هنر می باشد که خوشبختانه دانشگاه بیرجند ظرفیت های خوبی را در این حوزه دارا می باشد و ضرورت دارد با ایجاد مرکز رشد علوم انسانی در دانشگاه استفاده بهینه از این ظرفیت را به عمل آورد.

گفتنی است در پایان این جلسه دکتر احمدی به سؤالات اعضای شورای دانشگاه بیرجند پاسخ داد و سپس معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از مجتمع آزمایشگاه های دانشگاه بیرجند بازدید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز