دکتر میرزاده خواستار شد:

برگزاری کرسی تفسیر قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی / فعالیت بیش از ۵۰۰ کانون قرآن و عترت در واحدهای دانشگاهی

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۱۲:۲۶:۱۰
کد خبر: ۴۷۷۴۰۸
برگزاری کرسی تفسیر قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی /  فعالیت بیش از ۵۰۰ کانون قرآن و عترت در واحدهای دانشگاهی
دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در محیط های دانشگاهی برخورد با قرآن باید علمی و عمیق باشد، خواستار راه اندازی یک کرسی تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی برای دانش پژوهان و قرآن پژوهان در دانشگاه آزاد اسلامی شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جشنواره شیخ طبرسی و اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت که صبح امروز با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنا در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با درود و سلام بر امام راحل و شهیدان انقلاب و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، گفت: بسیار خوشحالم که با راهنمایی های آیت الله هاشمی رفسنجانی و کوشش های خستگی ناپذیر و دلسوزانه دکتر طه هاشمی، بحث قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی جایگاهی ویژه و والا پیدا کرده است.

 

بیش از 500 کانون قرآن و عترت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند

 

میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 500 کانون قرآن و عترت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، گفت: خوشبختانه اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه اقبال بسیار خوبی برای حضور در این کانون ها و فعالیت های قرآنی دانشگاه دارند.

 

وی به نقل از مرحوم علامه طبرسی، گفت: قرآن معدن تمامی علوم و سرچشمه همه دانش هاست. این کتاب عظیم الهی نه تنها بیانی برای تمامی مردم، بلکه یک کتاب علمی برای تذکر اولوالالباب است که در خود قرآن هم بر آن تاکید شده است.

 

قرآن کتاب تدبیر برای صاحبان عقل است

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بنده از دوران نوجوانی به واسطه معلم شهید مهدی نصیری با قرآن انس و الفت داشته ام، اظهار داشت: به گفته شهید نصیری؛ قرآن کتاب تدبیر برای صاحبان عقل است. قرآن نه فقط کتابی برای عوام مردم بلکه یک کتاب هدایت است که انسان را به تفکر و تدبر درباره خلقت و آفرینش و انواع و اقسام علوم وا می دارد.

 

وی افزود: قرآن کریم انسان را به کشف حقایق آفرینش بیشتر راغب می کند و بر این اساس انسان بیشتر با قرآن مأنوس می شود.

 

برخورد دانشگاه با قرآن باید یک برخورد عمیق و علمی باشد

 

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه برخورد با قرآن باید علمی و عمیق باشد، گفت: همه اصناف ملزم به استفاده از آموزه های قرآن کریم هستند اما از آنجا که ما یک محیط علمی و آکادمیک و دانشگاهی هستیم، باید برخورد دانشگاه با قرآن علاوه بر قرائت قرآن، یک برخورد عمیق و علمی نیز باشد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید جلسات علمی مشترک با دانشمندان رشته های مختلف علمی و دانشمندان و قرآن پژوهان برگزار شود تا درباره مقولات پیچیده مطرح شده در قرآن بحث و نتیجه گیری شود. این مسئله همچنین انس و علاقه ما را به قرآن بیشتر می کند.

 

وی در ادامه سخنان خود، با اشاره به مقولات علمی مطرح شده در قرآن کریم، از محضر آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از مفسران قرآن، سوالاتی مطرح کرد.

 

میرزاده با اشاره به آیه 30 و 31 سوره بقره و بحث خلقت انسان در این آیه، گفت: در این آیه آمده که قبل از حضرت آدم، خداوند از ملائک خواسته به آدمی سجده کنند چرا که او حامل علم الهی بوده است. آیا می شود نتیجه گرفت که قبل از حضرت آدم، کس دیگری آفریده شده یا نه؟ آیا در زمین یا سایر کرات آسمانی موجوداتی شبیه آدم وجود داشته اند؟

 

وی با بیان اینکه انسان ها علم را خلق نمی کنند بلکه آن را کشف می کنند، اظهار داشت: هیچ چیزی از علوم غیر از علوم الهی وجود ندارد و انسان ها نیز تمام کشفیات خود را از علوم الهی گرفته اند. هرچند این کشفیات در مقابل علم الهی بسیار اندک است ولی می بینیم که همین مقدار اندک چه عظمت و وسعتی در تحولات علمی روبروی بشر قرار داده است.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از پیچیده ترین تکنولوژی ها که در قرآن به آن اشاره شده هنوز توسط بشر عملی نشده است، گفت: در قرآن صحبت از انتقال تخت ملکه صبا در کسری از ثانیه یعنی انتقال جرم است، آیا این همان تکنولوژی تبدیل جرم به انرژی با سرعت نور نیست؟ این بحث توسط بشر تنها در حد انتقال پیام انجام شده و امروز انسان می تواند در کسری از ثانیه یک پیام را در فاصله 20هزار کیلومتری منتقل کند اما تکنولوژی انتقال جرم با سرعت نور که در آیه 37 و 40 سوره نمل به آن اشاره شده، هنوز عملی نشده است.

 

وی بر این اساس، از آیت الله هاشمی رفسنجانی خواست درخصوص این آیه توضیحاتی ارائه کند.

 

میرزاده همچنین با اشاره به یکی از صحبت های مرحوم علامه جعفری، خاطرنشان کرد: وی در یکی از سخنرانی های خود مطرح کرد که دو مسئله زمان و نسبیت برای من حل نشده است. زمان یک مسئله بسیار پیچیده است که آیه 25 سوره کهف شاهد این موضوع است.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دائمی بودن خلقت و آفرینش و زمان و نسبیت یک موضوع بسیار عجیب و مهم است، گفت: خوب است که قرآن پژوهان در این زمینه تفکر و تدبر کنند تا این مسائل روشن شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه بزرگترین و تکان دهنده ترین پیش بینی علمی در تطابق با آیه «کل نفس ذائقه الموت» است، اظهار داشت: براساس این آیه، زمین از بین خواهد رفت و خورشید خاموش خواهد شد. هیچ آفریننده ای به پای خداوند نمی رسد و همه جز خداوند از بین می روند. حال جای این سوال است که چه ارتباطی بین نیستی جهان و اصل دوم ترمودینامیک وجود دارد؟

 

دکتر میرزاده با بیان اینکه تمام هستی همواره در حال تسبیح خداوند هستند، گفت: هستی و آفرینش و تمام ذرات هستی در حال نوسان در یک فضای سه بعدی و شناور است که در خقیقت تسبیح خداوند را می گویند آیا این همان پدیده مکانیک کوانتومی نیست که قائل به حرکت الکترونها روی هسته اتم با سرعت نور است؟

 

برگزاری کرسی تفسیر قرآن برای دانش پژوهان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی توسط آیت الله هاشمی

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالهای زندان به صورت علمی و متدیک و مانند یک دانشگاهی آکادمیک برجسته، تفسیر قرآن را انجام داده است، از ایشان خواست با اطلاعات گسترده خود یک کرسی تفسیر قرآن برای دانش پژوهان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کند.

 

وی با تاکید بر اینکه مطمئناً این کرسی قرآن پژوهی، بسیار مورد استقبال دنشگاهیان قرار خواهد گرفت، گفت: روش آکادمیک آیت الله هاشمی رفسنجانی یک دنیای جدید پیش پای نسل جوان باز می کند تا با قرآن به عنوان یک کتاب تدبیر و هدایت کننده و یک کتاب دینی و علمی، انس بیشتری پیدا کنند.

 

نظر شما