وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران کل استان ها:

چابک سازی باید در کانون رویکردها، سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش قرار گیرد

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۹:۵۹:۰۹
کد خبر: ۴۷۹۸۷۰
چابک سازی باید در کانون رویکردها، سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش قرار گیرد
وزیر آموزش و پرورش گفت: محور شدن مدرسه و ایجاد تغییر از طریق چابک سازی نظام آموزش و پرورش ممکن است و باید اصل چابک سازی در کانون رویکردها، سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش قرار گیرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در گردهمایی مدیران کل استان های کشور که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به گستردگی، پیچیدگی، فراوانی و مزمن بودن مسائل این وزارتخانه اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آموزش وپرورش گرفتار تغییرات آنی، مقطعی، مطالعه نشده و غیرواقع بینانه بوده و در طول این مدت تغییرات ساختاری، اداری و محتوایی که صورت گرفته موجب رضایتمندی مسئولان نظام، مدیران مدارس، اولیای دانش آموزان و نخبگان جامعه قرار نگرفته است به گونه ای که می توان گفت، علی رغم همه تلاش های  صورت گرفته نگاه به آموزش و پرورش، انتقادی درباره همه چیز و علیه همه است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت تغییر در نگرش و شیوه ها خاطرنشان کرد: اصل تغییر هم براساس اصول اعتقادی و هم بر پایه واقعیت های تجربی و تحولات جهانی دغدغه ای ارزشمند است.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به نقش محوری« مدرسه» در برنامه های اعلامی به مجلس شورای اسلامی افزود: مدرسه به عنوان اصلی ترین کانون آموزش و پرورش و مهمترین واحد تاثیر گذار برای تربیت نیروی انسانی کارآمد و توسعه محور و زیربنای توسعه پایدار است واگر می خواهیم در ایفای این نقش موفق باشیم نیازمند ایجاد تحول در آن هستیم.

وی با بیان این که تغییر و تحول باید چابک سازی  سازمانی همراه باشد تصریح کرد: معتقدم محور شدن مدرسه و ایجاد این تغییر از طریق چابک سازی نظام آموزش و پرورش ممکن است و باید این اصل در کانون رویکردها، سیاست ها و برنامه های این وزارتخانه قرار گیرد.

دانش آشتیانی با انتقاد از سیطره امر «آموزش» بر امر « پرورشو مهارت های زندگی» گفت: امروزه مدارس ما در سیطره «آموزش» قرار دارند و امر « پرورش» به دلایل مختلف به حاشیه رانده شده و مدرسه های مابیش از آن که محل زندگی و یادگرفتن مهارت هایی برای خوب زندگی کردن باشند تبدیل به محل انباشت اطلاعات و تربیت افرادی حافظه محور به جای انسان هایی خلاق شده است و بدون تردید تحول در مدرسه و تربیت انسانی توسعه محور از طریق سیطره ی‌آموزش بر پرورش ممکن نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه باید تلاش کنیم «پرورش» بر «آموزش» سیطره یابد و فعالیت های مهارتی و پرورشی در مدرسه ها پررنگ تر شود زیرا مدرسه ها و دانش آموزان نیازمند رهایی از سیطره کتاب های درسی و حافظه محوری وکثرت امور آموزشی هستند و باید با پرداختن به مسائل تربیتی و پرورشی و مهارت های زندگی کمک کنیم تا مدارس از نشاط، شادابی و جذابیت لازم هم برای معلم و هم برای دانش آموز برخوردار شوند.

وی با بیان این که باید تعلیم و تربیت به یک گفتمان ملی و یک مسئله مهم درذهن و ضمیر مسئولان و مردم تبدیل شود، اظهار کرد: دست یاری  به سوی اصحاب رسانه، نفوذ مندان، صاحب نظران و ذی ربطان و ذی نفعان برای ایجاد این گفتمان درازمی کنم.

دانش آشتیانی داشتن یک زندگی منطقی، سالم، هدفمند، انعطاف پذیر، مسئولانه و دیندارانه و مبتنی برآموزه های وحیانی را انتظار نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران از خروجی های خود عنوان کرد و افزود: واقع بینانه باید گفت در بسیاری از موارد در فارغ‌التحصیلان نظام آموزش و پرورش ما این ویژگی ها به شکل مطلوب دیده نمی شود که یکی از دلایل مهم آن غفلت از موضوع مهمی به نام «مهارت های زندگی» است .

وزیر آموزش وپرورش با بیان این که اگر باور داریم نگاه نو و واقع بینانه برای دستگاه تعلیم و تربیت یک ضرورت است؛ باید به این دو پرسش هم پاسخ دهیم که: چه کسی مدرسه را اداره می کند؟ چه کسانی از مدرسه به عنوان آخرین حلقه نهاد آموزش و پرورش  نفع می برنند تصریح کرد: در پاسخ به سوال اول باید این واقعیت را پذیرفت که دیگر دولت، تنها اداره کننده مدرسه نیست بلکه خانواده ها، نهادهای مدنی و نهادهای عمومی سهم بزرگی از اداره مدرسه را به عهده دارند و لازم است به چگونگی همکاری و همراهی این بخش ها با یکدیگرتوجه ویژه داشته باشیم و با جلب مشارکت عمومی تسهیل گر هماهنگی و همکاری بین دولت و خانواده و جامعه باشیم تا هریک خود را جزایر جدا از هم و یا متعارض تصور نکنند.

وی با بیان این که بخش های مختلفی ازنظام آموزش و پرورش نفع می برند افزود: یکی از بخش هایی که بیشترین نفع را از آموزش و پرورش می برد بازار سیاه آموزش است؛ بخشی که به جای کمک  به «پرورش خلاقیت» و «پیشبرد برنامه های توسعه از طریق هدایت استعدادها» این منابع ارزشمند را به سوی گرفتن صرف مدرک، قبولی در کنکور، استهلال منابع و حتی گسترش فساد آموزشی و اجتماعی می کشاند.

دانش آشتیانی درباره این که چه کسانی از این وضعیت آموزش و پرورش ضرر می کنند عنوان کرد: یک گروه از کسانی که از این شیوه آموزش و پرورش ضرر می کنند خود دانش آموزان هستند که به جای انسان «تام » تبدیل به انسانی «مثله شده» می شوند.

عضو کابینه تدبیر و امید اضافه کرد: گروه دوم خانواده ها هستند که به تنهایی عهده دار تربیت فرزندان می شوند و حتی بیشترین زیان مالی را در آموزش فرزندان متقبل می شوند و در آن حاکمیت و دولت هستندکه نیروهای جوان با حافظه قوی با انباشت دانش، ولی فاقد مهارت، خلاقیت و ناتوان در کارآفرینی را، تحویل می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اینجاست که ما می گوییم حق دانش آموز، حق خانواده، حق جامعه، حق حاکمیت بر دوش نظامی قرار می گیرد که چابک نیست، انعطاف پذیر نیست، مبانی استوار ندارد و گرفتار توهم و خیال پردازی غیرواقعی است و به همین خاطر باید تغییر را از مدرسه شروع کرد و به حقوق دانش آموزان و معلمان احترام گذاشت. 

وزیرآموزش و پرورش با تاکید برحق هویت و کرامت و احترام به حقوق فردی و اجتماعی دانش آموز اظهار کرد: مهمترین رسالت آموزش و پرورش، آماده سازی دانش آموزان برای پذیرفتن نقش های فعال اجتماعی، مشارکت‌جویی و مشارکت پذیری در جامعه است و از معلمان می خواهم به حقوق اساسی دانش آموز مانند حق آزادی بیان و مصونیت پس از بیان، حق مصون ماندن از تعارضات جسمی و روانی و حق تناسب محیط آموزش با فعالیت های آموزشی اهتمام داشته باشند .

دانش آشتیانی  تاکید کرد: دانش آموزان دارای حق شادی و حق برخورداری از مدارس شاداب و ایمن هستند و حق دارند با اصول حفاظت از محیط زیست و استفاده بهتر از منابع طبیعی آشنا شوند وپرسشگر و نقاد تربیت شوند .

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: معلمان ما حق دارند از هویت، منزلت و جایگاه شایسته و متناسب با شأن معلمی در جامعه برخوردار باشند وباید کمک کنیم تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جامعه معلمی به دور از دل مردگی، سرزنده و با انگیزه باشد وازطرف دانش آموزان، اولیا و رسانه ها مورد احترام و اکرام قرار بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز