معاون آموزشی وزارت علوم : رویکرد اصلی اجرای طرح آمایش آموزش عالی ، توجه ویژه به مناطق محروم کشور است

۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۱۲:۴۶:۵۲
کد خبر: ۴۸۰۳۱۷
دکتر مجتبی شریعتی نیاسرمعاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که در خصوص طرح آمایش آموزش عالی در وزارت علوم برگزار شد، گفت:این طرح در اردیبهشت 94 کلید خورد و در اسفند ماه همان سال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدو در نهایت در بهار سال جاری در قالب هشت بند توسط رئیس‌جمهور به وزارت علوم ابلاغ شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا ، دکتر شریعتی در ادامه تصریح کرد: تقسیم آموزش عالی کشور به 10 منطقه  ومدیریت منطقه‌ای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ساماندهی مراکز آموزش عالی، توجه به بحث کیفیت و طرح رتبه‌بندی اعتبارسنجی دانشگاه‌ها، ماموریت‌گرایی موسسات آموزش عالی، لزوم تدوین طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی، ضرورت ایجاد نظام جامع آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای و مهارتی و در نهایت اشتغال‌پذیری و رابطه هدفمند میان تحصیل و بازار کار از جمله هشت بند تاکید شده در طرح آمایش آموزش عالی است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای اجرایی کردن این بندها دو کار مقدماتی انجام شد اول اینکه در سطح وزارت علوم براساس حکم وزیرعلوم ستاد آمایش آموزش عالی شکل گرفت و دوم نیز در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی دو پروژه کلان در سطح ملی مطرح شد که یکی از این بخش‌ها به آمایش آموزش عالی مربوط می‌شود که مشخصاً به نحوه پیاده‌سازی و تحقق این طرح اشاره دارد و در این خصوص کارگروه ویژه‌ای شکل گرفته است که نحوه اجرای بندهای طرح فوق را دنبال کند.

وی همچنین بر لزوم اهمیت طرح آمایش آموزش عالی از لحاظ محتوایی توسط محافل تصمیم‌گیر اشاره کرد و گفت: مسئولان و محافل تصمیم‌گیر باید در اجرای این طرح اهمیت لازم را قائل باشند چرا که این طرح می‌تواند در اعتلای آموزش عالی اثرگذار باشد.

دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: یک رویکرد اصلی که در اجرای طرح آمایش آموزش عالی وجود دارد توجه ویژه به مناطق محروم کشور است. اینکه این مناطق از لحاظ آموزش عالی و بحث‌های قومیتی مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: یک گام اساسی که در راستای یکپارچه‌سازی نظام آماری آموزش عالی ایجاد شد رونمایی از سامانه آموزش عالی است که این سامانه با هدف یکپارچه کردن نظام آماری و تسهیل ارتباط مراکز دانشگاهی با بخش ستادی وزارتخانه راه‌اندازی شد.

دکتر شریعتی افزود: در حال حاضر 2850 مرکز دانشگاهی در کل کشور وجود دارد که از طریق سامانه فوق می‌توانند ارتباط خود را با ستاد مرکزی وزارتخانه برقرار کند. در حال حاضر این سامانه ده‌ها هزار اطلاعات در حوزه برنامه‌های درسی، آموزش، اسامی اعضای هیئت علمی، نام مراکز و موسسات آموزش عالی، شرایط جذب و رشته‌هایی که در مراکز آموزش عالی وجود دارد در سامانه قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه در آینده‌ای نزدیک تمامی دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق سامانه آموزش عالی با وزارت علوم در ارتباط باشند، گفت: به زودی نزدیک به 18 هزار رمز عبور در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تا از طریق آن اطلاعات خود را بازبینی و به روز کنند و بعد از مدتی نیز همه دانشگاه‌ها ملزم می‌شوند از طریق این سامانه با ستاد مرکزی وزارت علوم ارتباط برقرار کنند.

دکتر شریعتی درخصوص بند یکپارچه‌سازی نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی نیز گفت: ما در سال 95، 260 هزار دانشجوی کاردانی، 150 هزار کارشناسی، 180 هزار ارشد و نزدیک به 10 هزار دانشجوی دوره دکتری پذیرش کردیم که این نسبت به سال گذشته در همه موارد رشد منفی داشته است.

به گفته وی، وزارت علوم در بخش کاردانی و کارشناسی در سال 95 نسبت به سال گذشته 7 درصد رشد منفی و در دوره دکتری نیز 8.7 درصد کاهش جمعیت داشته است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: برای اینکه نظام واحد یکپارچه برای پذیرش دانشجو داشته باشیم مصوبه‌ای از مجلس درخصوص این مورد داشتیم که براساس آن همه نظام‌ها زیر چتر یک نظام واحد نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کنند که مقدمات اجرای این مصوبه فراهم شده و فقط لازم است آیین‌نامه اجرایی آن نیز تصویب شود. وی به ارتقای کیفی در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: یکی از این راهکارها تدوین آئین نامه تخصیص وام به تمام دانشجویان دکتری است. همچنین یکی دیگر از راهکارهایی که برای ارتقای کیفی آموزش عالی در نظر گرفته شده است کنترل برخی شاخص ها مانند نسبت استاد و دانشجو در اعطای مجوزها است.

دکترشریعتی نیاسر ادامه داد: کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو و صدور مجوزها متناسب با بازار کار از دیگر راهکارهای ارتباط کیفی در آموزش عالی است که در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: از صدور مجوزهای جدید اجتناب می شود و هیچ مرکز آموزش عالی جدیدی تاسیس نشده مگر اینکه در سطح بالاتر بوده و ارکان نظام بر ضرورت ایجاد آن تاکید کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروزه هیئت های ناظر بر حسب مورد به صورت محسوس و نامحسوس به دانشگاه ها مراجعه می کنند و عملکرد دانشگاهی را منعکس می کنند و این مسئله در تصمیم گیری ها مد نظر قرار می گیرد.

وی در ادامه به رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات غیردولتی اشاره کرد و گفت: ظرفیت ۳۰ موسسه صفر شده و حدود ۱۰ موسسه غیرانتفاعی نیزمنحل شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مراکز آموزش عالی دولتی نیز در فاز اول سطح بندی شده اند که این سطح بندی فاز نهایی نبوده بلکه در آینده نزدیک به صورت نهایی سطح بندی خواهند شد و مسئولیت ها و تشویق ها بر اساس این سطح بندی نهایی انجام خواهد شد.

وی در ادامه به فعالیت بین المللی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها دو دانشگاه ما در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند و برنامه ما این است تا افق چشم انداز حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ما در سطح ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر دانشجویان خارجی ما نیم درصد جمعیت کل دانشجوی کشور را تشکیل می دهند که برنامه ما این است که تعداد آنها را به ۴ درصد برسانیم.

دکترشریعتی نیاسر یادآور شد: از سال گذشته تاکنون ۳۵۰ استاد ایرانی که در خارج بودند به داخل کشور آمده و با دانشگاه ها و استادان همپای خود فعالیت علمی داشته اند و همچنین ۱۵ تا ۱۷ مورد پروژه های تحقیقاتی مشترک میان دانشگاه های داخل و خارج منعقد شده است و ۵۲ کرسی زبان فارسی نیز در بیش از ۳۲ کشور جهان شکل گرفته که ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی خارجی در این کرسی ها مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: صادرات علم و دانش نشان از اقتدار یک کشور دارد و تلاش ما این است فعالیت بین المللی دانشگاه ها را گسترش دهیم ، به عنوان مثال دانشگاه فردوسی مشهد سال گذشته چندین میلیارد درآمد از محل دانشجوی خارجی داشته است و همچنین در ۱۸ ماه گذشته بالغ بر ۷.۵ میلیون یورو درآمد از طریق پذیرش دانشجوی خارجی داشته ایم و در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجو در واحدهای خارج از کشور دانشگاه آزاد و پیام نور تحصیل می کنند که هیچ هزینه ای برای ما ندارند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در سال جاری ۱۴۰ پروژه مشترک بین دانشگاه های داخل و خارج منعقد شده و طی سه سال اخیر ۲۵ میلیون دلار صادرات علمی داشته ایم.

دکترشریعتی نیاسر با بیان اینکه در طی سال های ۹۳ تا ۹۵، شش مورد مجوز برگزاری دوره مشترک با دانشگاه های طراز اول خارجی ارائه شده است، افزود: ماموریت گرایی یکی دیگر از بندهای طرح آمایش آموزش عالی است و دانشگاه ها باید در زمینه ماموریت خود فعالیت کنند.

وی افزود: ماموریت گرایی به این معنی که دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی فقط در خدمت دستگاه اجرایی خود باشند. دانشگاه های تک جنسیتی نیز فقط باید به ماموریت خود بپردازند. در حال حاضر ۲۰ دانشگاه تک جنسیتی داریم که باید روی ماموریت خود بمانند. دانشگاه های تحصیلات تکمیلی نیز باید در زمینه ماموریت خود فعالیت کنند.

دکترشریعتی نیاسر افزود: طرحی را در برنامه ششم توسعه ارائه کردیم که به موجب آن دانشگاه های فراملی، ملی، منطقه ای و محلی هستند که در ماموریت فراملی بسترهای مناسب تری برای فعالیت وجود دارد و در ماموریت های دانشگاه های محلی باید در همان زمینه پذیرش و محدوده محلی فعالیت داشته باشند.

وی به جذب هیئت علمی اشاره کرد و اظهار داشت: جذب هیئت علمی خوب بوده است اما نسبت استاد به دانشجو هنوز متناسب با جمعیت دانشجویی نیست و ما باید یا جمعیت دانشجو را کاهش بدهیم و یا آمار جذب را افزایش بدهیم.

دکترشریعتی نیاسر تصریح کرد: یک مصوبه دیگر که هنوز ابلاغ نشده و در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد این است که به دانشگاه ها اجازه می دهد که دروس اختیاری را در محدوده سنوات مجاز دانشجو به صورت رایگان ارئه کنند بدون اینکه در معدل آنها تاثیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: درس های مهارت زندگی، دفاع مقدس و محیط زیست از جمله دروس اختیاری و دارایی اولویت وزارت علوم است که می تواند به صورت رایگان ارائه شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان گفت: درس خانواده و سلامت جنسی در مقطع دکترا اخیرا در شورای برنامه ریزی  وزارت علوم به تصویب رسیده و امیدواریم متخصصان این رشته بتوانند در ارتقای سلامت خانواده ها موثر باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز