تولید نیمه صنعتی جداگرهای الاستومری مسلح به الیاف توسط محققان دانشگاه رازی

۱۳۹۵/۰۹/۱۶ - ۱۶:۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۸۹۷۷۳
تولید نیمه صنعتی جداگرهای الاستومری مسلح به الیاف توسط محققان دانشگاه رازی
دکتر حمید توپچی نژاد استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه رازی و مدیر عامل شرکت دانش بنیان "لرزه بدل کار" از دستیابی محققان دانشگاه رازی کرمانشاه به فنآوری گونه ای الاستومر با میرایی بالا و تولید نیمه صنعتی جداگرهای الاستومری مسلح به الیاف - به عنوان نسل جدید جداگرهای لرزه ای الاستومری خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر توپچی نژاد با اعلام این خبر گفت: آزمایشات بارگذاری دینامیکی انجام شده بر روی جداگرهای تولیدی مبین عملکرد بسیار مناسب و قابل اعتماد آنها در لرزه جداسازی انواع سازه ها می باشد.

 وی افزود: کشور ایران بر روی کمربند زلزله آلپ – هیمالیا قرار داشته و هر چند سال یک‌بار شاهد وقوع زلزله ای شدید با تلفات جانی زیاد و خسارات مالی هنگفت است. پنج درصد تلفات جانی زلزله های صد سال گذشته جهان متعلق به کشور ایران بوده است که این آمار با توجه به سهم حدودا یک درصدی کشورمان از جمعیت جهانی تلفات بسیار بالایی محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان "لرزه بدل کار" تصریح کرد: به اعتقاد کارشناسان، تخریب ساختمان ها و ابنیه غیر فنی از عمده ترین دلایل وقوع بحران و بروز خسارت به هنگام زلزله است. کاربرد فنآوری های پیشرفته در بهسازی لرزه ای سازه های کشور می‌تواند موجب افزایش ایمنی سازه ها و عدم آسیب پذیری جدی آنها به هنگام زلزله شود،  بدیهی است این امر درجهت توسعه پایدار کشور می باشد.

وی خاطر نشان کرد: جداسازی ارتعاش یکی از موثرترین فنآوری های موجود در کاهش خسارات سازه ای ساختمان ها به هنگام زلزله است. با توجه به فنآوری بالا و رواداری‌های محدودی که در ساخت جداگرهای لرزه ای وجود دارد تولید آنها در انحصار چند شرکت محدود بین المللی است. بنابراین، کاربرد این فنآوری و استفاده از جداگرهای متداول در بهسازی لرزه ای بسیاری از سازه ها و خصوصا ساختمان‌های معمولی عموما فاقد توجیه اقتصادی است.

دکتر توپچی نژاد بیان داشت: کارشناسان شرکت "لرزه بدل کار" ، پس از دو سال کار پژوهشی مستمر موفق به دست یابی به دانش فنی ساخت لاستیک مخصوص مورد استفاده در جداگر های لرزه ای و نیز تولید نیمه صنعتی جداگرهای الاستومری مسلح به الیاف (بالشتک های الیافی) شده اند. جداگرهای مذکور از لایه های متناوب لاستیک و الیاف پلیمری که به روش پخت حرارتی با یکدیگر پیوسته میشوند ساخته شده اند.

دکتر توپچی نژاد اظهار داشت: در حال حاضر خدمات فنی لازم شامل طراحی، تولید و عرضه جداگرهای الاستومری مسلح به الیاف توسط شرکت دانش بنیان "لرزه بدل کار" که مستقر در پارک علم و فنآوری جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه بوده و از حمایت محققان دانشگاه رازی برخوردار است قابلیت ارائه به صنعت ساختمان کشور را دارا می باشد.

گفتنی است که مالکیت صنعتی جداگرها در قالب اختراعی که با داوری و تایید پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران ثبت شده است در اختیار شرکت دانش بنیان لرزه بدل کار است. اطلاعات بیشتر در این زمینه در آدرس الکترونیکی شرکت مذکور به آدرس www.lbk.co.ir قابل مشاهده می باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز