معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

رشد ۳۰ درصدی مشارکت کانون‌های دانشجوئی در ششمین جشنواره ملی رویش نسبت به دوره قبل

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۲:۴۷:۵۸
کد خبر: ۴۹۲۱۷۰
دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از رشد 30 درصدی آثار رسیده و مشارکت کانون‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی دانشجویان دانشگاه‌ها در ششمین جشنواره ملی رویش در مقایسه با دوره قبل خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر هاشمی در نشست خبری با محوریت معرفی برنامه‌های ششمین جشنواره ملی رویش اظهار داشت: این جشنواره با هدف عرضه آثار فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی دانشجویان و کانون‌های فرهنگی، هنری دانشجویان سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پنجمین دوره جشنواره ملی رویش به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد افزود: استقبال دانشجویان و کانون‎های دانشجویی از این جشنواره، ما را تشویق کرد این جشنواره را به طور مرتب در سال‌های پیاپی برگزار کنیم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه از حدود یک سال پیش همکاران مقدمات برگزاری این دوره از جشنواره را آغاز کرده‌اند گفت: مراحل مقدماتی در دانشگاه ها برگزار شده و قریب یک سال است که پویشی در رقابت و ارائه آثار فرهنگی و هنری در دانشگاه‌های مختلف جریان پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر ظرفیت و علاقه‌مندی خاصی به این جشنواره داشته، عنوان کرد: امسال برای دومین بار این دانشگاه میزبان برگزاری جشنواره ملی رویش است و مرحله نهایی آن از فردا در این دانشگاه آغاز به کار می‌کند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه در ششمین جشنواره ملی رویش با رشد 30 درصدی آثار و مشارکت کانون‌ها در مقایسه با دوره قبل مواجهیم خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید، میزان فعالیت‌های کانون فرهنگی، هنری و اجتماعی نسبت به قبل حدود 2 برابر شده است.

وی افزود: در این دوره از جشنواره ملی رویش، 114 دانشگاه آثار دانشجویان و کانون‌های فرهنگی، هنری خود را عرضه کرده‌اند و بیش از 11 هزار برنامه در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و دینی در سامانه جشنواره ملی رویش ثبت شده است.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، در مرحله نهایی ششمین جشنواره ملی رویش بیش از 1300 کانون فرهنگی و هنری شرکت دارند و بیش از 130 اثر در حوزه تئاتر، بیش از 100 فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن و در بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی مانند تواشیح و سرودهای انقلابی آثار مختلفی ارائه شده که در جشنواره و نمایشگاه عرضه و آثار برتر در مراسم اختتامیه در 24 آذرماه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی درخصوص توزیع گستره فعالیت کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در سطح کشور تصریح کرد: در دانشگاه‌ها بیش از 3100 کانون فرهنگی فعال در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ادبی – هنری و دینی، مذهبی مشغول فعالیت هستند.

دکتر هاشمی افزود: مهم‌ترین محور فعالیت‌های کانون‌های اجتماعی ایران‌شناسی، گردشگری، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، هلال احمر و خیریه است.

وی افزود:‌کانون‌های فرهنگی در حوزه‌های مطالعات فرهنگی، اندیشه، خبر و رسانه و کارآفرینی و کانون‌های ادبی در حوزه‌های شعر و ادب، مطالعات و کتاب‌خوانی مشغول فعالیت هستند و کانون‌های هنری نیز در زمینه‌های فیلم، عکس، هنرهای نمایشی، تجسمی و صنایع دستی فعالیت دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه کانون‌ هیئت‌های مذهبی در برخی از دانشگاه‌ها بیشترین فعالیت فرهنگی را دارند، اظهار داشت: کانون‌های دینی و مذهبی در زمینه قرآن و عترت، عفاف و حجاب، نشر ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس، هیئت‌های مذهبی و مهدویت در سطح دانشگاه‌ها فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی رویش از سه نفر از کارشناسان فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کل کشور به عنوان کارشناس برتر تقدیر خواهدشد.

دکتر هاشمی افزود: همچنین در بخش دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی، سه نفر به عنوان دبیران شورای هماهنگی برتر کانون‌ها به عنوان برگزیده معرفی خواهند شد.

وی تصریح کرد: در حوزه هنری مانند تئاتر، فیلم، تواشیح و سرودهای انقلابی نیز در هر حوزه از 3 اثر برگزیده تقدیر خواهد شد.

دکتر هاشمی بااشاره به مشارکت 82 دانشگاه در بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره ملی رویش گفت: 5 غرفه برتر نمایشگاه بر اساس شاخص‌ها ارزیابی و معرفی خواهند شد.

وی افزود: هدف اصلی جشنواره ملی رویش این است که استعدادهای هنری، فرهنگی، اجتماعی، دینی و علائق دانشجویان در سطح کشور تقویت شود و اقدامی تشویقی – ترغیبی است تا مشارکت دانشجویان در عرصه فرهنگی و اجتماعی افزایش یابد.

دکتر هاشمی افزود: اعتقاد داریم وظیفه مدیران اجرایی و فرهنگی این است که زمینه لازم برای مشارکت، فعالیت و شکوفایی استعدادهای فرهنگی دانشجویان را فراهم کنند و روند رو به رشد فعالیت‌ها به ما کمک می‌کند تا دانشگاه‌هایی بالنده‌تر، پرشورتر و فعالیت‌های فرهنگی رشدیابنده‌تر و موفق‌تری را شاهد باشیم.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد در برگزاری ششمین جشنواره ملی رویش آثار خود را در جهت تشویق و ترغیب دانشجویان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم.

در ادامه فضل الله ایرجی کجوری  مدیرکل پشتیبانی امورفرهنگی واجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه در  ششمین جشنواره ملی رویش برای نخستین بار بخش میهمان گنجانده شده است اظهار داشت: از بین دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، بین‌المللی امام خمینی(ره) و صنعتی امیرکبیر از هر دانشگاه 5 میهمان (22 کشور)، حضور دارند.

وی افزود: در این دوره از جشنواه کارگاه‌های آموزشی مختلفی در بخش‌های کانون‌های فرهنگی و حوزه فیلم، فرهنگ‌سازی و محیط زیست، فضای مجازی، پیشگیری از آسیب‌های ناشی از مصرف و سوء مصرف مواد مخدر، حقوق دانشجویی و گذشته، حال و آینده کانون‌ها برگزار می‌شود.

گفتنی است ششمین جشنواره ملی رویش ویژه کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی دانشگاه‌های کشور، همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری از ۲۱ الی 24 آذرماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

 

نظر شما