آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی ۲۴ بهمن ماه برگزار می شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۸:۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۱۷۴۵۴
آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی ۲۴ بهمن ماه برگزار می شود
مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فارابی در روز ۲۴ بهمن ماه با معرفی ۳۳ محقق برجسته علوم انسانی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و  دبیر جشنواره بین المللی فارابی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه هشتمین دوره جشنواره بین المللی فارابی با استقبال زیادی از سوی اندیشمندان و محققان مواجه شده است گفت: این استقبال بالا نشان دهنده جایگاه رفیع این جشنواره بین المللی است.

وی جشنواره بین المللی فارابی را عرصه‌ای برای معرفی برگزیدگان علوم انسانی توصیف کرد و گفت: امروز این جشنواره به بلوغ  خود رسیده است؛ از این رو شورای سیاستگذاری جشنواره فارابی به این نتیجه رسیده است که باید تعداد منتخبان را محدود کند و بر این اساس از 12 گروه علمی یک نفر برگزیده علمی و یا شایسته تقدیر در بخش‌های بزرگسال و جوان انتخاب و معرفی می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه نیمی از دانشجویان و مراکز علمی کشور در حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می کنند؛ گفت: بیش از نیمی از نشریات علمی کشور در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستند و در راستای ارتقای فرهنگ و پیشرفت کشور نقش ‌آفرینی می کنند.

دکتر هاشمی گفت: جشنواره بین المللی فارابی بستری برای معرفی آثار و دانشمندان برتر کشور است که غالباً متواضعانه از معرفی خود پرهیز می کنند.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست خبری، دکتر حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و رئیس دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌ المللی فارابی گفت: فرایند این دوره از جشنواره با تغییری جدی در دریافت آثار آغاز شد؛ به طوری که آثار محققان با استفاده از فرآیندهای دیجیتالی و به شکل الکترونیکی دریافت شد.

وی با بیان اینکه آثار رسیده به جشنواره بین المللی در بخش های طرح های پژوهشی، رساله های دکتری، پایان نامه های کارشناسی ارشد و کتاب بودند، ادامه داد: در این دوره طرح های پژوهشی خاتمه یافته، رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد صرفاً از طریق سامانه جشنواره پذیرش شده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره بالاترین میزان دریافت آثار را نسبت به سایر دوره ها داشته ایم، یادآور شد: در بخش بین ‌الملل نیز با ایجاد کمیته ای متشکل از نمایندگان یونسکو، آیسسکو، معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماینده وزیر امور خارجه و نماینده مرکزهمکاری های علمی بین اللملی وزارت علوم اقدام به دریافت آثار محققان خارجی شده است.

رئیس دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌ المللی فارابی با تاکید بر اینکه در بخش بین الملل این جشنواره، هفت نفر انتخاب شده است، اضافه کرد: در بخش بزرگسالان، پنج برگزیده و چهار شایسته تقدیر و در بخش جوان، چهار برگزیده و چهار شایسته تقدیر معرفی می شوند.

وی افزود: همچنین در هشتمین جشنواره بین‌ المللی فارابی، 9 نفر در بخش پیشکسوتان علوم انسانی، شخصیت های برتر، مترجمان، نظریه پردازان، انجمن برتر و نشریه برتر معرفی خواهند شد.

 دکتر میرزایی خاطرنشان کرد: در بخش بین الملل تمرکز بر محققان علوم اسلام ‌شناسی و ایران شناسان بوده است و برگزیدگان از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، روسیه، لبنان، هلند و بلژیک هستند.

وی  با تاکید بر اینکه به این دوره از جشنواره، 4 هزار و 136 اثر در حوزه های علوم انسانی ارسال شده است، گفت: بیشترین آثار ارسال شده در حوزه فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث بوده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه اسامی برگزیدگان این جشنواره در سامانه بنیاد ملی نخبگان نیز به ثبت خواهد رسید، خاطرنشان کرد: به برگزیدگان علاوه بر جایزه نقدی بنیاد ملی نخبگان در قالب گرنت، جایزه نقدی نیز از سوی دبیرخانه این جشنواره اعطا می شود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز