وزیر علوم :

نکوداشت مقام علم و عالم، ارج گذاشتن به فرهنگ متعالی دینی و توجه به بالندگی و رشد و اعتلای جامعه است

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۰۷:۳۶:۱۴
کد خبر: ۵۵۴۰۰۹
نکوداشت مقام علم و عالم، ارج گذاشتن به فرهنگ متعالی دینی و توجه به بالندگی و رشد و اعتلای جامعه است
دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در دومین همایش ملی آموزش عالی گفت: آموزش از پیش دبستانی تا دانشگاه، به عنوان یک پیوستار مطرح است و تعدد دستگاه های متولی آموزش لزوماً با این اصل در تعارض قرار نمی گیرد؛ بلکه آنچه در این رابطه اهمیت دارد، تعامل و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مذکور است که یکی از اهداف اصلی این همایش را تشکیل می دهد.
به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این همایش که همزمان با دهه سرآمدی آموزش در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزارشد، دکتر فرهادی با تبریک اعیاد شعبانیه و بیان اینکه، همایش سرآمدی آموزش را که به فراهم آمدن جمع مسئولان و فرهیختگان آموزشی کشور انجامیده است، اقدامی لازم، مفید و اثر بخش ارزیابی می‌کنم، اظهار داشت: امیدوارم که این برنامه در سال‌های آینده نیز همچنان تداوم یابد و زمینه تحقق کامل تعامل، هماهنگی و همبستگی حوزه‌های سیاستگذاری و اجرایی آموزش و تجلیل و تکریم از سرآمدان عرصه آموزش را در تمامی سطوح فراهم سازد.
دکتر فرهادی در ادامه با بیان اینکه، دوازدهم اردیبهشت در تقویم رسمی کشور به عنوان روز معلم نامگذاری شده است، گفت: این روز را به همه معلمان عزیز که فداکارانه و ایثارگرانه به آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم اهتمام می ورزند، تبریک می‌گویم. همچنین به روح پرفتوح استاد شهید مرتضی مطهری، شهید رجائی، شهید باهنر، شهید علی محمدی، شهید شهریاری و دیگر شهدا و درگذشتگان عرصه آموزش و علم و فناوری درود می‌فرستم.
وی افزود: اعلام روزهای سوم تا دوازدهم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم، به عنوان دهه سرآمدی آموزش، اهداف مختلفی را به دنبال می‌کند که از جمله می توان به تعامل و هماهنگی بیشتر بین دستگاه های متولی آموزش، تبیین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعه‌ای دانش‌بنیان، خردورز و اخلاق مدار و نکوداشت، تجلیل و تکریم از سرآمدان آموزش، اشاره کرد.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی و موفقیت‌های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، مرهون پیشرفت‌های آموزشی است، گفت: از اهم این پیشرفت ها می توان به مواردی از قبیل: مأموریت‌گرا کردن زیرنظام های آموزش عالی و جلوگیری از توسعه کمّی بی‌رویه و نامتوازن اتفاق افتاده در دوره‌های پیشین، توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پذیرش در رشته‌های فاقد بازار کار و فاقد داوطلب که حاصل آن کاهش بار تحصیلی بر بودجه عمومی دولت و گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است وتوجه خاص به کیفیت در آموزش عالی به گونه ای که اگر موسسه‌ای دارای کیفیت لازم نباشد لغو مجوز شده و یا ظرفیت پذیرش آنها صفر می‌شود، اشاره کرد.
وی همچنین تدوین ۳۰۰ برنامه درسی جدید و بازنگری ۵۳۴ برنامه درسی در جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی، تعریف دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد و دکترا با معتبرترین دانشگاهها دنیا برای اولین بار پس از برجام و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی را از دیگر موارد پیشرفت های آموزشی عنوان کرد.
دکتر فرهادی در ادامه با بیان اینکه، مجموعه این موفقیت‌ها را باید در پیشرفت‌های آموزشی سه دهه اخیر جستجو کرد، اظهار داشت: از این حیث، اگر چه عنوان سرآمدی آموزشی به ظاهر زمینه‌ای برای نکوداشت آموزش، معلم و دانش‌آموز و استاد و دانشجو محسوب می‌شود، اما به واقع و در عین حال عرصه‌ای برای گرامیداشت پژوهش و پژوهشگری و تولید علم، نکوداشت مقام علم و عالم، ارج گذاشتن به فرهنگ متعالی دینی و توجه به بالندگی و رشد و اعتلای جامعه است.
وزیر علوم افزود: برگزاری همایش سرآمدی آموزش در سالی که از سوی مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامیده شده است، تقارن مبارکی را تداعی می‌کند، که محصول آن برآمده از تعامل، هماهنگی و همسوئی نهادهای سیاستگذار، معین و مجری سطوح و دوره‌های مختلف آموزشی است.
وی در ادامه گفت: یقیناً در پرتو این تعامل و یکدلی و بر داشتن مرزهای تصنعی بین دستگاهی می‌توان به استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود دست یافت؛ برنامه‌های درسی سطوح مختلف تحصیلی را بیش از پیش در امتداد و پیوستگی یکدیگر طراحی و تنظیم کرد؛ داشته‌های مادی و معنوی را به اشتراک گذاشت و در نتیجه، به پرورش نیروهای توانمند و کارآفرین اهتمام ورزید.
 
وزیر علوم در پایان سخنان خود با سپاسگزاری از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: بار دیگر مراتب احترام خود را نسبت به همه کسانی که کوشیده‌اند و می‌کوشند که از طریق آموزش، راه هدایت نسل جوان کشور را روشن نگه دارند، ابراز می‌دارم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز