دکتر لاریجانی در دیدار با فرهنگیان مطرح کرد

آموزش و پرورش از مقولات امنیت ملی کشور است

۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۰۷:۲۱:۲۶
کد خبر: ۵۵۵۱۱۳
آموزش و پرورش از مقولات امنیت ملی کشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی، آموزش وپرورش را از مقولات امنیت ملی کشور نامید.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر علی لاریجانی در دیدار با نمایندگانی از فرهنگیان سراسر کشور ضمن خوشامدگویی به فرهنگیان نمونه کشور و با اشاره به برگزاری این جلسه در سالن شهید مدرس مجلس شورای اسلامی گفت: در این سالن که قدمت تاریخی دارد، تحولات بسیاری رقم خورده است. از شرایط دیکتاتوری قاجار که به سمت مردم سالاری سوق می یافت تا فریادهای استقلال طلبانه شهید مدرس در این سالن طنین انداز شده است و شما به عنوان وارثان چنین تاریخی، یک رشته عاشقانه را دنبال می کنید.

رئیس نهاد قانون گذاری کشور ادامه داد: معلمی را نمی توان با سایر مشاغل از نظر مادی و... مقایسه کرد، معلمی یک تعشقی لازم دارد که منزلت آن  براساس این ویژگی است.

وی با تاکید بر اینکه قصد آموزش و پرورش باید ساخت ایران جدید باشد، تصریح کرد: تحولات از درون ساختار آموزش و پرورش و آموزش عالی باید تحقق یابد، همانگونه که تحولات در سایر کشورها، بدین گونه رقم خورده است هر چند افراد این موضوع را از نزدیک نمی توانند ببینند.

دکتر لاریجانی با یادآوری تحولات عمیق و سریع جهان ادامه داد: عدم توجه به تحولات سبب عقب افتادگی فراگیر می شود، بنابراین به همان میزان که به مسئله امنیت ملی توجه می شود باید تحول در آموزش و پرورش را نیز جزو مقوله های امنیت ملی در بازه زمانی دور به حساب آورد.

وی با اشاره به این مطلب که،  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، حجم سرمایه گذاری برای آموزش و پرورش به خوبی انجام شد،به سخنان وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد وگفت: سند تحول آموزش و پرورش موجود است، به صورت یک جا نمی توان به مطالب خیلی خوب و آرمانی دست یافت و باید به صورت تدریجی عمل کرد، لذا هر ساله باید چند اولویت در نظر گرفته شود تا بتوان با بضاعت فعلی، گام به گام آنها را پیش برد.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مجلس به دنبال کمک به آموزش و پرورش هستند، تا معلمان با علاقه کار کرده و با کرامت زندگی کنند، گفت: معلم در بدنه زندگی دانش آموز تاثیر بسیار دارد، بنابراین اهتمام جدی برای رفع مشکلات این قشر از جامعه شکل گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری بضاعت و بودجه کم کشور تصریح کرد: آموزش و پرورش یکی از دستگاه های اجرایی با نیروی انسانی بسیاراست، در بودجه سال 96 تلاش شد 32 هزار میلیارد تومان بودجه برای این مجموعه در نظر گرفته شود، بودجه ای که به نسبت کل کشور دورقمی شده است.

وی با اشاره به پیشنهاد وزیرآموزش و پرورش مبنی بر استفاده از ظرفیت مردم برای ارائه خدمات در آموزش و پرورش گفت: از ظرفیت مردم و جوامع مختلف برای کاهش بار مالی آموزش و پرورش می توان استفاده کرد، لذا برای این اقدام تردید نداشته و برنامه ریزی کنید، از نهادهای مختلف و خیرین نیز می توانید کمک بگیرید، چرا که نظاماتی وجود دارد که می توان مشارکت مردم را افزایش دهد.

دکتر لاریجانی افزود: با توجه به هزینه های بالای این وزارتخانه بهتر است هزینه بخش های ستادی کاهش یابد، متاسفانه یکی از مشکلات کشور ما در امور دیوانی، هزینه های بالای خدماتی است، بنابراین مکانیزم کاهش هزینه های نیروهای پشتیبانی در آموزش و پرورش باید فراهم شود. ثروت زا شدن کشور زمان بر است، بنابراین می توان از تجربیات سایر کشورها در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مشارکت دانش آموزان جهت شکوفایی استعداد ها، گفت: علاوه بر استفاده از ابتکارات دانش آموزان، بازآموزی معلمان برای استفاده از شیوه های جدید لازم است، حتی اگر در این بخش هزینه هم شود، لازم است تا معلمان از دستاوردهای جدید برای آموزش بهره مند شوند. بسیاری از کشورها نیز در استفاده از روش های جدید،  پیشگام شدند، چرا که می دانند توسعه آینده کشور در استفاده از این روش هاست.

وی با اشاره به تقویت آموزش فنی و حرفه ای گفت: سرمایه گذاری در بخش فنی و حرفه ای و ایجاد اشتیاق و حتی ارتقای مدارک فنی و حرفه ای برای تقویت بازار کار و ایجاد تحول جدید در حوزه آموزش و پرورش لازم است.

وی با تأکید بر این مطلب که  آموزش و پرورش می تواند طرح روشنی را تدوین کند که براساس آن ظرف 5 سال تغییرات مذکور در حوزه فنی و حرفه ای شکل بگیرد و مجلس نیز از این طرح استقبال خواهد کرد، ادامه داد: متاسفانه آموزش به تنهایی کافی نیست، بنابراین با بررسی جامع در شهرهای مختلف باید مراکز فنی و حرفه ای استقرار یابد و تجهیزات این مراکز نیز به روز شود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در بودجه سنواتی نیز می توان ردیفی برای بهبود وضعیت مراکز فنی و حرفه ای در نظر گرفت، گفت: ساماندهی این بخش برای هر سال را می توان مشخص و برای آن برنامه ریزی کرد، به خصوص در شرایطی که مقام معظم رهبری سال 96 را سال اشتغال نامگذاری کردند، می توان از این حوزه برای تقویت اشتغال بهره مند شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تغییرات اساسی در شیوه اجرایی آزمون کنکور ادامه داد: از افراد نخبه دانشگاهی در آموزش و پرورش می توان استفاده کرد، به خصوص در شرایطی که اصلاح جذب نیرو در دانشگاه فرهنگیان درکوتاه مدت وجود ندارد، می توان از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استفاده کرد، هم چنین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی نیز در این زمینه می توان تعبیه کرد.

دکتر لاریجانی ضرورت تقویت روحیه همکاری های جمعی را یادآور شد و گفت: آموزش و پرورش باید تلاش کند دانش آموزان در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند، برگزاری انتخابات کوچک در مدارس تمرین خوبی برای دانش آموزان است، اما با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم، باید به دانش آموزان آموزش دهید که همراه با خانواده در پای صندوق های رأی حاضر شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تعبیه جشن سرنوشت در مدارس تصریح کرد: این اقدام به عنوان یک خاطره خوب برای دانش آموزان تداعی خواهد شد، با توجه به اهمیت انتخابات و تاکید نظام بر مردم سالاری، این اقدام باید از پایه ایجاد شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز