وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

تا ۲ سال آینده، ۲۰ درصد مدیران میانی را از بین بانوان انتخاب خواهم کرد

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۷:۰۱:۱۱
کد خبر: ۶۰۰۲۰۸
تا ۲ سال آینده، ۲۰ درصد مدیران میانی را از بین بانوان انتخاب خواهم کرد
وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش از انتخاب 20 درصدی مدیران میانی زن تا 2 سال آینده در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی ، خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سیدمحمد بطحایی، اظهار کرد:  انبوهی از مشکلات مزمن که ربطی به امروز و دیروز هم ندارد، در آموزش وپرورش وجود دارد،  باتوجه به شناختی  که از این وزارتخانه دارم، می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

وی معیشت معلمان را یکی از مشکلاتی دانست که از یک منظر مانع کیفیت کار آنان شده است و گفت:  در برنامه ششم توسعه ، برنامه‌هایی درباره معیشت معلمان پیش بینی شده است ، امیدوارم با همکاری سازمان برنامه و بودجه و همدلی آنان،  بتوانیم به نحوی ارتقای نظام پرداخت‌  را به گونه ای که منجر به ارتقای کیفیت شود، رقم بزنیم .

بطحایی درخصوص چگونگی انتخاب خود به عنوان گزینه نهایی وزارت آموزش وپرورش، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل رئیس جمهوری در انتصاب اینجانب این بود که وزیر آینده آموزش و پرورش باید از بدنه این وزارتخانه باشد، درجلسه‌ حضوری با رئیس جمهور محترم از ایشان به واسطه اعتمادشان به یک میلیون فرهنگی و انتخاب فردی از خانواده آموزش و پرورش برای این وزارتخانه تشکر کردم ، یکی مؤلفه‌هایی که موجب شد رئیس جمهور،اینجانب را به ‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی  کنند،  این بوده که بنده را متعلق به خانواده آموزش و پرورش می‌دانند و با توجه به پیشینه  وتجربه‌ام در این وزارتخانه، این اطمینان برای ایشان  حاصل شده است که می‌توانم سکان این دستگاه مهم کشور را  برعهده گیرم.

*کاربست روش های خلاقانه و تحول آفرین در آموزش وپرورش ، یک ضرورت است

 وی درخصوص مهم ترین مشکلات آموزش وپرورش، خاطرنشان کرد: پرسنل این وزارتخانه باید ایمان بیاورند که روش اداره وزارت آموزش و پرورش باید متحول شود، اگر تحولی در مدیریت آموزش و پرورش ایجاد نشود، همچنان شاهد مشکلات بسیاری در این حوزه خواهیم بود و مهم‌ترین چالشی که در دولت دوازدهم باآن مواجه هستیم ، از طریق کاربست روش‌های خلاقانه و تحول آفرین در فرآیندها، سازوکارها و اداره آموزش و پرورش قابل حل است.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به عملکرد خود در معاونت توسط مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه ، اظهار کرد: طی 2 سال و اندی که در معاونت توسعه و پشتیبانی بودم، با کمک دیگر دوستان توانستیم اقدامات خوبی برای معلمان در بُعد معیشت (طرح رتبه‌بندی معلمان) و خدمات رفاهی انجام دهیم ، این را هم باید اضافه کنم ، این فعالیت ها به هیچ عنوان کافی نبوده است ، امیدوارم با اخذ رأی اعتماد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، بتوانیم با قدرت بیشتر، آن اقدامات را ادامه دهیم و آموزش و پرورش پویا و فعالی در کشورداشته باشیم.

*هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان ، اجازه دخالت در تصمیمات هیئت مدیره را ندارد

بطحایی درخصوص برخی انتقادات نسبت به تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و نقش معاونت توسعه مدیریت در ایجاد آن، گفت: به‌عنوان یک شخص حقوقی در هیئت امنای صندوق  طی 2 سالی که مشغول انجام وظیفه بودم، باید عرض کنم، براساس اساسنامه صندوق ذخیره ، معاون توسعه و پشتیبانی عضوی ازهیئت امنای صندوق است، است، هیئت امنا7 عضو دارد که بنده یکی از آن ها بودم. طی این 2سال ، دو جلسه از سوی هیئت امنا برگزار شد که گزارش های حسابرسی صندوق و برنامه هیئت مدیره در آن بررسی و تصویب شد.

وی ادامه داد: براساس قانون صندوق تجارت، هیئت امنا اجازه هیچ گونه دخالتی درتصمیمات هیئت مدیره راندارد، یعنی هیئت امنا نمی‌تواند بگوید این قرارداد باید منعقد شود، نقش بنده تنها عضویت در هیئت امنا بوده است که طی 2 سال عضویت ،  کمیته‌ای وجود داشت که به انتخاب وزیر وقت، مسئولیت رسیدگی به این موضوع را پیدا کرد و موجب شد برخی از مشکلات صندوق به بیرون منتشر و پی گیری قضایی شروع شود.

بطحایی اضافه کرد: در2 سالی که به‌عنوان عضو هیأت امنای صندوق بودم ، نه تنها هیچ حق الزحمه، حق الجلسه و هدیه‌ای دریافت نکردم که هیچ گونه وام، تسهیلات، ماشین لوکس و نظایر اینها نیز نگرفته ام . این موضوع مورد تأیید هیأت تحقیق و تفحص مجلس نیز قرارگرفته و  یکی از اعضا اعلام نموده که در بررسی های ما شخص بطحایی هیچ تخلفی  در صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته است ، همچنین تایید شده که هیچ دستوریا اقدامی که منجر به تخلف شده باشد از سوی اینجانب صورت نگرفته است .

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که شناخت کاملی از مشکلات آموزش وپرورش دارم و در متن مسائل آموزش و پرورش بوده ام ،‌ ادامه داد : بنده سرپرست آموزش و پرورش و معاون وزارتخانه بودم و در سطوح مختلف کار کردم، می‌دانم چه چیزرا تحویل می‌گیرم ، نمی‌خواهم خیلی هیجانی در این باره صحبت کنم که چنین کاری را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با روش‌های جدید کارهای بسیاری برای دانش‌آموزان انجام دهیم تا بتوانیم به آموزش و پرورش آرامی دست پیدا کنیم. بنده به این نیت آمدم که اضطراب را از آموزش و پرورش محو کنم؛ استرسی که خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندان شان و اضطرابی که معلمان و مدیران برای معیشت خود دارند. امیدوارم بتوانم این کار را  انجام دهم.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش درخصوص بازنشستگی معلمان طی در چند سال آینده و برنامه آموزش وپرورش برای سامان دهی نیروی انسانی ، گفت: هر تحولی در آموزش و پرورش از نیروی انسانی شروع می‌شود. هرم سنی و تجربه کاری در آموزش و پرورش به نحوی است که  طی سال های آینده نزدیک به 400 هزار نفر شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند، اینجانب امیدوارم همکارانی که در سن بازنشستگی قرارگرفته اند، اما انگیزه و شایستگی‌های قابل قبولی دارند تا یکی دو سال خدمت خود را ادامه دهند، نکته دیگر اینکه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید افزایش یابد و از ظرفیت دیگر دانشگاه‌ها نیز  استفاده شود تا بحرانی که در سه یا چهارسال آتی ممکن است آموزش و پرورش با آن مواجه می‌شود، مهار گردد.

وی درخصوص استفاده از زنان در بخش های مدیریت آموزش وپرورش ، افزود: بسیار امیدوارم در دو سال آینده بتوانیم نیروهای مدیریت میانی را از بین خانم‌ها انتخاب کنیم. این کار باید با ظرافت صورت گیرد اگر این انتخاب هیجانی و شتابزده باشد به ضد خودش تبدیل می‌شود .یکی از ملاحظات این است که سلسله مراتب باید رعایت شود. مصمم هستم شاخص 20 درصدی مدیران میانی از بین زنان را تا دو سال آینده به کار بندم.

 

نظر شما