معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ارائه کرد:

گزارش وضعیت علمی، فناوری و نوآوری کشور در دولت تدبیر و امید

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۷:۳۷:۰۸
کد خبر: ۶۰۰۷۳۸
گزارش وضعیت علمی، فناوری و نوآوری کشور در دولت تدبیر و امید
دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی خبری، گزارشی از وضعیت علمی، فناوری و نوآوری کشور در دولت تدبیر و امید را ارائه کرد .

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر احمدی در این نشست درخصوص رتبه ایران از نظر نوآوری مطابق گزارش Global Innovation Index موسوم به GII اظهار داشت: گزارش ۲۰۱۷ «شاخص جهانی نوآوری» در حالی منتشر شده است که بر پایه گزارش مشترک مؤسسه «وایپو»، دانشگاه «کرنل» و مؤسسه «اینسید»، ایران در «شاخص جهانی نوآوری» جایگاه جهانی ۷۵ را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: در این گزارش ۱۲۷ کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند و در فهرست نهایی رتبه‌بندی شده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: تعداد دانشگاه‌های برتر ایران در دنیا در نظام رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۱۲، دو دانشگاه بوده و این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، پنج دانشگاه کشورمان در این رتبه‌بندی قرار داشته است.

وی گفت: همچنین تعداد دانشگاه‌های برتر ایران در نظام رتبه‌بندی لایدن از ۵ دانشگاه در سال ۲۰۱۳ به ۱۸ دانشگاه در سال ۲۰۱۷ و تعداد دانشگاه های ایران در بین دانشگاه‌های برتر دنیا براساس رتبه‌بندی تایمز از یک دانشگاه در سال ۲۰۱۲ به ۱۳ دانشگاه در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تصریح کرد: تعداد دانشمندان ایرانی که در میان یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند از ۱۷۳ دانشمند در سال ۲۰۱۴ به ۲۰۸ دانشمند در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

وی درخصوص رتبه علمی ایران از نظر تولید مقالات علمی مطابق گزارش پایگاه‌های Scopus و ISI خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۲ رتبه ایران در پایگاه ISI ،20 و در پایگاه Scopus ، ۱۷ بود و این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۷ در هر دو پایگاه رتبه ۱۶ را کسب کرده‌ایم.

دکتر احمدی با اشاره به رشد مثبت تعداد مقالات چاپ شده در پایگاه‌‌های معتبر بین‌المللی اظهار داشت: تعداد مقالات در پایگاه ISI از ۳۰۷۵۸ مقاله در سال ۲۰۱۲، به ۴۶۱۵۹ مقاله در سال ۲۰۱۶ و همچنین در پایگاه Scopus از ۴۰۹۲۳ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۵۰۷۳۹ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

وی درخصوص درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا مطابق گزارش پایگاه‌های معتبر بین‌المللی افزود: درصد سهم کشورمان در تولید علم دنیا مطابق گزارش پایگاه ISI ، از یک و ۳۷ صدم درصد در سال ۲۰۱۲ به یک و ۹۵ صدم درصد در سال ۲۰۱۷ و مطابق گزارش پایگاه Scopous از یک و ۵۰ صدم درصد در سال ۲۰۱۲ به یک و ۹۷ صدم درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت: رتبه علمی ایران بین کشورهای اسلامی در پایگاه Scopous ، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ همواره رتبه اول و این رتبه در بین کشورهای اسلامی در پایگاه ISI ، در سال ۲۰۱۲ رتبه دوم و در سال ۲۰۱۷ رتبه اول بوده است.

وی به رشد مقالات برتر ایران از مقالات یک درصد برتر دنیا مطابق گزارش ISI اشاره کرد و گفت: تعداد مقالات برتر ایران از مقالات یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۲ از ۱۰۵ مقاله به ۳۷۵ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

دکتر احمدی با اشاره به ارتقای ۱۷ پله‌ای رتبه کیفیت تولیدات مقالات علمی داغ و پراستناد کشور در سال‌های اخیر بیان کرد: رتبه تولید مقالات داغ و پراستناد کشورمان از رتبه ۳۷ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۲۱ در سال ۲۰۱۶ دست یافته‌ایم.

وی درخصوص سهم ایران از کل علم دنیا و علم برتر دنیا مطابق گزارش پایگاه ISI افزود: سهم ایران از کل مقالات یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۲، از هشت دهم درصد به ۱ و هشت دهم درصد در سال ۲۰۱۶ و سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا از ۱ و چهار دهم درصد در سال ۲۰۱۲، به ۲ و ۴ دهم درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به رتبه شتاب علمی ایران در رشد تولید مقالات علمی در میان ۲۵ کشور برتر علمی دنیا تصریح کرد: گزارش پایگاه اسکوپوس بیانگر آن است که ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه دهم و در سال ۲۰۱۶ رتبه اول را داراست.

وی درخصوص درصد رشد مدارک ثبت شده دنیا در پایگاه بین‌المللی ISI اظهار داشت: کشورمان در چهارسال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای را از نظر ثبت مدارک علمی در پایگاه ISI داشته به طوری که رشد مدارک ثبت شده علمی ایران در سال ۲۰۱۲، هفت درصد گزارش شده و این رشد در سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۰ درصد بوده در حالی که متوسط رشد مدارک علمی در این سال ۶ درصد گزارش شده است.

دکتر احمدی با اشاره به تعداد مقالات منتشره کشور در کیفی‌ترین مجلات دنیا (چارک اول _ ISI ) گفت: مطابق اعلام پایگاه ISI ، ایران در ۵ سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را از نظر تولید مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول دنیا داشته به طوری که این تعداد از ۶۵۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۸۲۵۰ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

وی درخصوص رتبه علمی کشورمان در رشته‌های مهم دانشگاهی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید، در رشته مهندسی اقیانوس ۹ پله ارتقا، در رشته مهندسی هوا و فضا رشد ۶ رتبه و کسب رتبه پنجم دنیا، در رشته مهندسی انرژی ۴ پله ارتقا، در رشته مهندسی عمران ۴ پله ارتقا، در رشته مهندسی شیمی ۳ پله ارتقا و در رشته مهندسی صنایع ۳ پله ارتقا کسب کرده‌ایم.

دبیر کل شورای عالی عتف به سهم دیپلماسی علمی از کل تولید مقالات علمی کشور و تولید مقالات علمی با مشارکت دانشمندان خارجی مطابق گزارش پایگاه ISI اشاره کرد و گفت: منظور از دیپلماسی علمی، تولید علم، میزان و درصد مقالات منتشر شده به صورت مشترک با محققان کشورهای دیگر است و مطابق گزارش پایگاه ISI سهم مقالات مشترک ایران با دانشمندان خارجی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۴، به میزان ۴ درصد رشد را نشان می‌دهد که این به معنای ارتقای دیپلماسی علمی است.

وی درخصوص رتبه جهانی تولید مقالات در نانوفناوری و علوم و فیزیک هسته‌ای از نظر تعداد مقالات خاطرنشان کرد: رتبه جهانی در فناوری علوم و فیزیک هسته ای از رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۴ در سال ۲۰۱۵ و از لحاظ رتبه جهانی در فناوری نانو از رتبه ۷ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۵ در سال ۲۰۱۶ دست یافته‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: در برگزاری همایش‌های علمی ملی و بین‌المللی نرخ رشد بالایی را شاهد هستیم به طوری که در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۵۰ همایش علمی ملی برگزار شد که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۶۰۰ همایش افزایش یافته است.

وی به همایش‌های علمی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۰ همایش علمی بین‌المللی برگزار شد و این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، برگزاری حدود ۱۰۰ همایش بین‌المللی را شاهد بودیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخصوص سهم هر یک از نهادهای آموزش عالی از تولید علم ایران در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در پایگاه ISI افزود: با بررسی انجام شده در پایگاه ISI سهم وزارت علوم در تولید مقالات علمی ایران در آن پایگاه در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به میزان حدود ۵۶ درصد، سهم وزارت بهداشت ۲۷ درصد و سهم دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۱۹ درصد بوده است و حدود ۲ درصد مقالات نیز در سه دستگاه همپوشانی داشته است.

دکتر احمدی درخصوص سهم هر یک از نهادهای آموزش عالی از مقالات مشترک با دانشمندان خارجی مطابق گزارش ISI اظهار داشت: از کل مجموع مقالات مشترک با دانشمندان خارجی حدود ۶۲ درصد متعلق به وزارت علوم، حدود ۲۰ درصد متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حدود ۱۸ درصد متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در راستای تقویت شرکت‌های دانش بنیان به پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تعداد پارک های علم و فناوری از ۳۱ پارک در سال ۱۳۹۰ به ۴۱ پارک علم و فناوری در سال ۱۳۹۵ و همچنین تعداد مراکز رشد واحدهای فناور از ۱۱۳ مرکز در سال ۱۳۹۰ به ۱۷۸ مرکز در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

وی درخصوص تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد افزود: در سال ۲۰۱۲ هیچ شرکت دانش‌بنیانی در پارک‌ها و مراکز رشد وجود نداشت، چرا که قانون دانش بنیانی در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۱ به تصویب رسیده است ولی خوشبختانه هم اکنون تعداد ۱۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک‌ها و مراکز رشد مستقر شده‌اند.

دکتر احمدی درخصوص تعداد وحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد عنوان کرد: در سال ۱۳۹۲ تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ۳۴۰۰ واحد بوده و این در شرایطی است که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۴۵۵۶ واحد افزایش یافته است.

وی درخصوص تعداد اشتغال ایجاد شده مستقیم در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد خاطرنشان کرد: تعداد اشتغال ایجادشده نسبت به سال ۲۰۱۲ هجده هزار نفر رشد داشته است به طوری که در سال ۲۰۱۶ تعداد اشتغال زایشی و پایدار ایجاد شده در پاک‌های علم و فناوری و مراکز رشد حدود ۳۰ هزار نفر گزارش شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخصوص میزان صادرات محصولات دانش بنیان توسط پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد گفت: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی وزارت علوم، تقویت کیفیت محصولات فناورانه و افزایش صادرات این محصولات بوده است که خوشبختانه در ۳ سال اخیر بیش از ۵۱۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان به ثبت رسیده است.

دکتر احمدی افزود: میزان صادرات محصول دانش بنیان از ۷ دهم درصد (میلیون دلار) در سال ۲۰۱۲ به حدود ۲۳۲ (میلیون دلار) در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در محدوده سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ رشد تعداد فناوری‌های خلق شده در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری حدود چهار برابر شده است افزود: فناوری‌های مهم خلق شده در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از تعداد ۵۳۹ به ۲۸۷۱ افزایش یافته و تعداد نشان‌های تجاری ثبت شده توسط پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از ۶۲ به ۱۳۳ مورد افزایش یافته است.

دکتر احمدی درخصوص تعداد ایده‌های تبدیل شده به محصول در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ تعداد ایده‌ها ۱۱۳۱ مورد بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۲۴۶۰ مورد افزایش یافته است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۲ تعداد ایده‌های تبدیل شده به محصول که تجاری‌سازی هم شده‌اند ۷۷۳ مورد بوده است که در سال ۱۳۹۵ به ۱۲۲۸ افزایش یافته است.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) درخصوص تعداد ثبت اختراع در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲، تعداد اختراعات ثبت شده در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ۳۰۲ مورد و در سال ۱۳۹۵ این تعداد به ۴۶۹ مورد افزایش یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم روند تعداد اختراعات ثبت شده بین‌المللی را روند رو به رشدی دانست و گفت: در سال ۲۰۱۲ تعداد ۲۸ اختراع ثبت شده بین‌المللی را شاهد بودیم که این تعداد در سال ۲۰۱۵ به ۳۱ مورد رسیده است.

وی عنوان کرد: مجموع فروش شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۴,۵۹۰ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۵ این مبلغ به ۷۱,۰۳۸ میلیارد ریال افزایش یافته است.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) درخصوص تعداد ثبت اختراع داخلی و خارجی ثبت شده در سازمان مالکیت معنوی یا WIPO اظهار داشت: ثبت اختراع از ۱۱۶۴۳ مورد در سال ۲۰۱۳ به ۱۴۲۷۹ اختراع در سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های زایشی یا اسپین آف از ۴۳ شرکت در سال ۱۳۹۲ به ۱۰۸ شرکت در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخصوص تعداد مراکز کارآفرینی و نوآوری در کلیه مراکز آموزشی و فناوری دولتی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۲ تعداد این مراکز ۵۵ و در سال ۲۰۱۵ این تعداد به ۱۳۰ مرکز افزایش یافته است.

وی درخصوص مناطق ویژه علم و فناوری گفت: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی دولت یازدهم در حوزه علم و فناوری، توسعه مناطق ویژه علم و فناوری بوده است که خوشبختانه در ۵ استان خراسان رضوی، اصفهان، یزد، بوشهر و آذربایجان شرقی این مناطق شکل گرفته و سازمان عامل ایجاد و مقررات مربوطه برای فعالیت وضع شده است و سازمان عامل آن مناطق فعالیت جدی خود را آغاز کرده‌اند.

دکتر احمدی درخصوص روند رشد تعداد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر راه‌اندازی شده در کشور از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ تصریح کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر در سال ۱۳۹۲، به تعداد ۷ شرکت بود که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۶۴ شرکت رسیده است.

وی درخصوص تعداد دفاتر انتقال تکنولوژی (TTO) در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: برای اولین بار دفاتر انتقال فناوری در چهار دانشگاه صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی شریف به صورت پایلوت ایجاد شده است که طبق گزارش‌های واصله از دانشگاه صنعتی شریف این دفتر در آن دانشگاه، عملکرد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: تعداد انجمن‌های علمی وابسته به وزارت علوم از ۳۲۲ انجمن در سال ۱۳۹۲ به ۳۵۸ انجمن علمی در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

وی درخصوص موسسات پژوهشی دارای مجوز اصولی – قطعی و آزمایشی اظهار داشت: تعداد این موسسات از ۶۶۹ موسسه در سال ۱۳۹۲ به ۶۸۸ موسسه در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

دکتر احمدی درخصوص تعداد نشریات علمی کشور به تفکیک نوع اعتبار بیان داشت: تعداد نشریات علمی – پژوهشی از ۹۳۴ نشریه در سال ۱۳۹۲ به ۱۰۹۴ نشریه در سال ۱۳۹۶ و تعداد نشریات علمی – ترویجی از ۱۲۸ نشریه به ۱۵۰ نشریه در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقویت نظام آزمایشگاه‌های شاعا بوده است خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۳ تعداد آزمایشگاه‌های مرکزی و غیر مرکزی قرار گرفته در بستر شاعا، ۳۵۱ آزمایشگاه بود که در سال ۱۳۹۶ این تعداد به ۱۴۵۲ آزمایشگاه افزایش یافته است. به عبارتی در سه سال اخیر و در دولت یازدهم حدود ۱۱۰۰ آزمایشگاه در بستر شاعا قرار گرفته است.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تصریح کرد: تعداد آزمایشگاه‌های مرکزی در مراکز آموزش عالی از ۲۱ آزمایشگاه در سال ۱۳۹۲ به ۱۳۱ آزمایشگاه در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

وی درخصوص استقرار نظام ایمنی آزمایشگاه‌ها موسوم به HSE در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار داشت: نظام ایمنی آزمایشگاه‌ها از تعداد ۱۲ آزمایشگاه در سال ۱۳۹۲ به ۶۰ آزمایشگاه در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

دکتر احمدی یکی از اقدامات مؤثر وزارت علوم را شناسایی و شناسنامه‌دار کردن آزمایشگاه‌های علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری دانست و گفت: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۳۵۰۰ آزمایشگاه و در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۲۵۹۴ آزمایشگاه در سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی شناسایی شده‌اند.

وی درخصوص مبلغ قراردادهای منعقده با صنعت در نمایشگاه و فن‌بازار هفته ملی پژوهش و فناوری گفت: مبلغ این قراردادها در سال ۲۰۱۲ معادل ۳۰ میلیارد ریال بود که این مبلغ در سال ۲۰۱۶ به ۳,۸۱۱ میلیارد ریال افزایش یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخصوص دستاوردهای ارتباط با صنعت در حوزه تقاضا اظهار داشت: برای اولین بار در تاریخ کشورمان، امور پژوهشی ۲۰ میدان نفتی بزرگ کشور با اعتبار بالغ بر ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به ۹ دانشگاه و پژوهشگاه برای افزایش ضریب ازدیاد برداشت از مخازن واگذار شده است.

دکتر احمدی درخصوص طرح‌های کلان ملی اظهار داشت: ۴۷ طرح کلان ملی در سال ۱۳۸۹ در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و عمران، دفاع، امنیت ملی و سیاست خارجی، سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی، صنایع، معادن و ارتباطات، علوم انسانی، علوم پایه و کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصویب شد که از این تعداد ۳۴ طرح دارای دستگاه سفارش دهنده هستند.

وی در زمینه درصد پیشرفت مورد انتظار و میانگین درصد پیشرفت مجموع طرح‌های کلان بر اساس اعتبارات پرداختی اظهار داشت: درصد پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها ,۰۸۳۹ ۰ و درصد پیشرفت مورد انتظار آن ,۰۴۳۲ ۰ است.

وی تصریح کرد: انعقاد قرارداد بین ۱۲ دانشگاه و پژوهشگاه کشور با شرکت‌های ملی نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش، انعقاد ۱۷ تفاهم‌نامه بین وزارت عتف با سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای معتبر دولتی، انجام تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص فرصت مطالعاتی و پسادکترای صنعتی داخل کشور، انجام حدود ۱۴۰۰ طرح مشترک پژوهش و فناوری با وزارت دفاع، تشکیل شورای توسعه علوم انسانی و هنر برای کاربردی‌سازی علوم انسانی و هنر از دیگر دستاوردهای حوزه معاونت پژوهش و فناوری و ارتباط با صنعت در حوزه تقاضا است.

دکتر احمدی تدوین لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و ارسال به مجلس و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، پیگیری موضوع تخفیف در مالیات‌های فعالیت‌های پژوهشی تا مرحله تصویب در مجلس شورای اسلامی، پیگیری موضوع ساماندهی بیمه‌های طرح‌های پژوهشی از طریق سازمان تأمین اجتماعی و تصویب معافیت‌های مالیاتی از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت اقتصاد را از اقدامات مهم معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم برشمرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم پیگیری تأمین زمین برای احداث پارک‌های علم و فناوری در چندین استان از طریق رایزنی با استانداری‌ها و سایر وزارتخانه‌ها، تدوین آیین‌نامه ایجاد مراکز نوآوری و تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و ابلاغ آن و ساماندهی مقابله با تخلفات پژوهشی از طریق تدوین آیین‌نامه و ابلاغ آن و تشکیل کارگروه‌های اخلاق علمی در دانشگاه‌ها را از دیگر اقدامات مهم این معاونت دانست.

دکتر وحید احمدی در خاتمه به گزارش‌های ارائه شده عملکرد حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست خبری اشاره کرد و گفت: گزارش‌های مستند ارائه شده به افکار عمومی و خبرنگاران حاکیست کشورمان در عرصه‌های علم، پژوهش، فناوری و نوآوری توانسته است در چهارسال گذشته و دولت یازدهم جایگاه علمی خود را ارتقا دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز