سیدمحمدبطحایی:

سند تحول بنیادین، مسیر آموزش وپرورش را روشن کرده است

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۷:۲۸:۰۸
کد خبر: ۶۰۶۲۵۷
سند تحول بنیادین، مسیر آموزش وپرورش را روشن کرده است
وزیر آموزش وپرورش، تمرکززدایی را موجب رشد خلاقیت در مدیران مدارس خواند و گفت: سند تحول بنیادین ، مسیر آموزش وپرورش را روشن کرده است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا ، سیدمحمدبطحایی در آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و فعلی آموزش وپرورش در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان، با گرامی داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تسلیت به مناسبت شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام محمدباقر (ع) ، اظهار کرد: همواره در آموزش و پرورش با دو چالش اساسی رو به رو هستیم، یکی توقعات و انتظارات به حق جامعه از دستگاه تعلیم وتربیت و دیگری محدودیت ها و مقتضیاتی که در مسیر آموزش وپرورش وجود دارد.

وی افزود: آموزش وپرورش باید آینده کشور را ترسیم کند و مقتضیات زمان می طلبد ،مسیرهای جدیدی  برای رسیدن به مطلوب ترسیم نماییم.

بطحایی تصریح کرد: معمولاً در بحران های اقتصادی کشورها، اولین جایی که دچار آسیب می شود، بخش فرهنگی و آموزشی است.

وی ادامه داد: برنامه ای که برای آموزش وپرورش در دولت دوازدهم تدوین کرده ایم ،در 2 بخش طبقه بندی می شود،  تحولاتی که در برنامه ها باید اتفاق بیفتد که در این خصوص، خوشبختانه سند تحول بنیادین مسیرها را مشخص کرده است و ما را از طراحی رویکردها، مستغنی کرده است و دوم ، تغییر روش ها و مدیریت در آموزش وپرورش است که اینجانب براساس تجربه خود در این وزارتخانه باید عرض کنم، مسیرهای فعلی در آموزش وپرورش جوابگوی مطالبات نیست و باید با استفاده از ظرفیت های خوبی که در این وزارتخانه وجود دارد، به دنبال راهکارهای جدید باشیم.

وزیر آموزش وپرورش در ادامه خاطرنشان کرد: تحولات در آموزش وپرورش در حال انجام است ، اما آنچه مهم است ، سرعت دادن به روند تحولات می باشد.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر آموزش مهارت های زندگی در مدارس، گفت: دانش آموزان باید براساس الگوهای مطرح شده، برای زندگی ایرانی – اسلامی تربیت شوند.

وی سیستم آموزش وپرورش را سیستمی متمرکز دانست وافزود: تمرکزگرایی و ارسال دستورالعمل و بخشنامه به مدارس ، باعث شده تا خلاقیت از مدیران مدارس سلب شود ، امید آن می رود که با همدلی و همفکری همه فرهنگیان بتوانیم قدم های مطلوبی در جهت ارتقای آموزش وپرورش برداریم.

براساس این گزارش؛ دکتر دانش آشتیانی نیز در این مراسم ، به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن گرامی داشت هفته دولت گفت: شهیدان رجایی و باهنر در آتش کینه سوختند، اما جایگاه اصلی آن ها ، مقام والای معلمی است، افتخار بنده این است که تجربه مدیریت خود را از دفتر شهید رجایی شروع کردم و در دولت های بعد ادامه دادم.

وزیر سابق آموزش وپرورش با بیان اینکه دکتر بطحایی از خانواده آموزش و پرورش است و نیازی به معارفه ندارد، بیان کرد: امروز موقعیتی برای خداحافظی از جمعی دوست داشتنی فراهم آمده است، بنده در 40 سال گذشته معلم بوده ام و بهترین اوقاتم را در کلاس درس سپری کرده ام.

وی ادامه داد: بر پایه باورهای دینی ما، تعلیم و تربیت هدف نخست پیامبران و مهم ترین عامل تکریم انسان است، بنابراین می توان پایه تعلیم وتربیت را از مبعث پیامبر(ص)، استخراج کرد.

دانش آشتیانی بر ضرورت پویایی در آموزش وپرورش تأکید و تصریح کرد: توسعه سرمایه انسانی، اجتماعی ، فرهنگی و ... ، محصول توسعه نظام آموزش و پرورش است.

وی افزود: بر اساس مطالعات، رابطه بین نظام آموزشی و توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته دنیا 87 درصد، رابطه توسعه فرهنگی با نظام آموزشی 60 درصد و رابطه بین نظام آموزشی و توسعه سیاسی حدود 50 درصد است.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که آینده بهتر از بهسازی مسیر آموزشی می‌گذرد ولازم است نگاه نویی به معلم داشته باشیم،گفت: نهاد مدرسه را باید هسته اصلی سیاست گذاری و برنامه ریزی قرار دهیم، دراین صورت است که تحول در آموزش و پرورش رخ خواهد داد.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش نیازمند نوسازی در تفکر، برنامه ریزی، مدیریت،  اقتصاد، بودجه بندی، آموزش، پرورش و در یک کلمه،  نوسازی در مدرسه است و شرط تحقق این مهم در درجه اول ، تحول در نگرش هاست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز