وزیرآموزش و پرورش:

توسعه مشارکت غیردولتی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۶:۵۰:۱۹
کد خبر: ۶۲۸۰۴۶
توسعه مشارکت غیردولتی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است
وزیرآموزش و پرورش در همایش بزرگ باغبانان مهر و مهربانی؛ گفت : توسعه مشارکت غیردولتی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سید محمد بطحایی در همایش بزرگ باغبانان مهر و مهربانی که با حضور مدیران و موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد ، با تقدیر از زحمات مدیران و موسسان مدارس غیردولتی که بخشی از بار سنگینی تعلیم و تربیت را به دوش می کشند ، اظهار کرد : موضوع مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت مسئله است که سال ها مطرح است و تلاش هایی نیز برای تحقق آن صورت گرفته است اما هنوز با این هدف فاصله داریم . 

وی افزود : آنچه درآموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد در مدرسه باید محقق شود بنابراین اصل مدرسه است و تمام ساختارهای آموزش و پرورش درخارج از مدرسه وظیفه پشتیبانی و خدمت رسانی را برعهده دارند .

بطحایی گفت : هرچه فاصله ها با مدرسه محوری زیادتر باشد موفقیت کمتر و هرچه این فاصله کمتر باشد شاهد موفقیت بیشتری خواهیم بود.

وی ادامه داد : تا زمانی که در تلقی ما ، مدرسه فرع و وزارتخانه و حوزه های ستادی اصل باشد اهداف تعلیم و تربیت محقق نخواهد شد .

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد : در سال تحصیلی جاری تدابیری اتخاذ کردیم تا به جای تصمیم گیری در حوزه های ستادی ، کلیه تصمیمات در خود مدارس اتخاذ و عملیاتی شود .

وی ارتقای شایستگی های مدیران را اولین برنامه مدرسه محوری در سال تحصیلی جدید بر شمرد و خاطر نشان کرد : برای رسیدن به این مطلوب شایستگی های مدیران مدارس در طول سال همواره باید افزایش یابد بنابراین ، دانش – مهارت و توانایی های آنها با برنامه ریزی ها و آموزش هایی که ارائه می شود ارتقا می یابد .

عضو کابینه تدبیروامید از ارسال فراخوانی با هدف اعلام ظرفیت های مدیریتی مدارس و جذب مدیران شایسته در پرتال وزارت آموزش و پرورش خبرداد و افزود: ظرفیت های لازم در این فراخوان که از امروز در سایت مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش قرار می گیرد اعلام می شود تا معلمان متقاضی با ارائه سوابق خود برای تصدی پست های مدیریتی اعلام کاندیداتوری کنند .

وی ادامه داد: تیمی درآموزش و پرورش این سامانه را پیگیری می کنند و با ثبت امتیازات متقاضیان مدیران شایسته و متقاضی را به روسای مناطق معرفی و روسا نیز از بین آنها شایسته ترین انتخاب می کنند . بنابراین ، اولین گام را برای شایسته سالاری بدین ترتیب برداشته ایم .

بطحایی تفویض اختیار و تمرکز زدایی را دومین برنامه در سال تحصیلی جاری برای مدرسه محوری عنوان و اظهار کرد : تا امروز حدود 700 صفحه مقررات برای مدارس ارسال شده تا مدرسه براساس آن برنامه ریزی کند این درحالی است که هیچ کشوری تمرکز گرایی تا این حد ندارد . بنابراین با کمی تاخیر برنامه تمرکز زدایی نیز پس از ارتقای شایستگی مدیران در مدارس اجرایی می شود .

وزیرآموزش و پرورش طراحی و استقرار نظام کنترل کیفیت را سومین برنامه مدرسه محوری در سال جاری بر شمرد و خاطرنشان کرد : تا کنون تفاوتی بین مدارس دولتی موفق و غیرموفق نبوده است اما با استقرار این سامانه با عملکرد مدرسه در مقایسه با چند ماه قبلش سنجیده می شود را در پیشرفت تشویق و مواردی که ضعف داشته تذکرداده می شود .      

وی از ضرورت تغییر نگاه ها به بخش غیردولتی خبردادو افزود : اگر داعیه دلسوزی برای آینده نظام و آموزش و پرورش را داریم باید نگاه ها نسبت به بخش خصوصی تغییر دهیم زیرا توسعه مشارکت ها امروز یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است .

بطحایی گفت : متاسفانه به 2 دلیل نگاه برخی سیاستمداران نسبت به بخش خصوصی نگاه خوبی نیست ، اول ؛ تصور نادرستی که از مشارکت غیردولتی ها وجود دارد برخی معتقدند افرادی در قالب مشارکت تنها با هدف سودجویی و استفاده از آموزش و پرورش وارد این عرصه می شوند درحالیکه چنین نیست و دوم ، با مطرح شدن مشارکت غیردولتی برخی فکر می کنند آموزش و پرورش میخ واهد وظیفه خود را به بخش خصوصی واگذار کند در حالیکه هر 2 این تصورات اشتباه است .

وی ادامه داد : در راستای توسعه عدالت آموزشی دولت به طور میانگین 3 میلیون تومان برای هر دانش آموزی هزینه می کند  حال اگر توسعه مشارکت های بخش غیردولتی محقق شود با این تعداد هزینه می توان کیفیت آموزش و پرورش را ارتقا داد .    ‌

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز