دکتر محسن شریفی:

برنامه اصلی وزارت علوم، حرکت دانشگاهها به سمت پژوهش محوری، کارآفرینی و نوآوری است

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۷:۱۰:۰۷
کد خبر: ۶۳۰۳۲۹
برنامه اصلی وزارت علوم، حرکت دانشگاهها به سمت پژوهش محوری، کارآفرینی و نوآوری است
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: برنامه اصلی وزارت علوم، حرکت دانشگاه‌ها از آموزش محوری به پژوهش محوری و دانشگاه‌های کارآفرین یا نسل سوم است .

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محسن شریفی پس از بازدید از دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مجموعه توانمندی‌ها و کارهای که در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام‌شده و نیز عملکرد این دانشگاه در راستای مأموریت خاص و تقاضا محوری، نشان دهنده حرکت این مرکز آموزش عالی به سمت کاربردی کردن پژوهش‌ها و کارآفرینی است.

وی در جلسه بررسی وضعیت مراکز پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی، نقش بسزایی در پژوهش محوری دانشگاه‌ها و گذر این مراکز علمی از آموزش محوری به پژوهش محوری و سپس کارآفرینی دارند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به مأموریت‌های این وزارتخانه تصریح کرد: در یک دوره زمانی، مسئله آموزش و تربیت دانشجو مأموریت اصلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شد ولی هم اکنون، وظیفه دانشگاه‌ها این است که ساختارهای خود را تغییر داده و در مأموریت خود تحول ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم جایگاه خود را در حوزه‌های علم، پژوهش، فناوری و نوآوری تقویت کرده و ارتقا بدهیم.

دکتر شریفی با تاکید بر اینکه نیازی نیست که در هر زمینه‌ای، مراکز پژوهشی دانشگاهی داشته باشیم، گفت: مراکز پژوهشی زمانی باید ایجاد شوند که پژوهش‌های دانشگاهی به بلوغ و پختگی برسد و گروه‌های آموزشی به اصطلاح از آن پژوهش، لبریز شود.

وی به بین‌رشته‌ای بودن مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت: اگر این مراکز از این ویژگی برخوردار نباشند، تفاوتی با دانشکده‌ها و گروه‌هایی که پژوهش انجام می‌دهند نخواهد داشت؛ اینکه توانمندهای دانشکده‌ها و گروه‌ها را دورهم جمع کرده و مرحله جدیدی از پژوهش را انجام دهیم، مهم است.

گفتنی است به منظور ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اعضای کارگروه تخصصی- پژوهشی کمیسیون پژوهش و فناوری شورای گسترش آموزش عالی از این دانشگاه بازدید کردند.

دانشگاه شهید چمران اهواز تعداد ۸ واحد پژوهشی دارد که تعداد ۲ مورد آنها دارای موافقت قطعی و تعداد ۶ واحد از آنها دارای موافقت اصولی است

 

نظر شما