دانشگاه فردوسی مشهد میزبان چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۷:۳۱:۰۵
کد خبر: ۶۳۹۵۴۱
دانشگاه فردوسی مشهد میزبان چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب
در سومین مجمع روابط دانشگاهی ایران و جهان عرب مجمع روسای و نمایندگان کل دانشگاه‌های شرکت‌کننده از ایران و کشورهای عربی دانشگاه فردوسی مشهد به‌اتفاق آرا به‌عنوان میزبان چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان عرب انتخاب شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در نشست اختتامیه این مجمع پس از سخنرانی رئیس دانشگاه منوبه تونس به‌عنوان میزبان و معاون وزیر آموزش عالی تونس ، دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سخنان خود بر ضرورت توسعه روابط فرهنگی و دانشگاهی میان ایران و جهان عرب تأکید کرد و این نوع از روابط را دورکننده رویکردهای تنش‌آفرین میان ایران و جهان عرب دانست.

وی آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد را برای هرگونه همکاری و ارائه تجربیات در بخش‌های مختلف خصوصاً در حوزه‌های آموزش زبان فارسی و ارائه منابع و آموزش الکترونیکی بیان کرد.

در بیانیه پایانی این مجمع، روسای دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی با مثبت ارزیابی کردن فضای این کنفرانس و همسویی نگرش‌ها، دیدگاه‌ها و اهداف، بر ضرورت برگزاری این مجمع علمی – دانشگاهی به‌صورت دوره‌ای تأکید کرده و با اشاره به وجود سرمایه‌های فرهنگی مشترک ، افزودند: دانش میراثی بشری و جهانی و فراتر از اختلافات مذهبی و قومی است که زمینه را برای تبادل افکار و مقایسه دیدگاه‌ها آماده و مقدمات لازم را نیز برای همزیستی مسالمت‌آمیز فراهم می‌کند.

دانشگاهیان ایرانی و عرب همچنین در این بیانیه بر ضرورت آشنایی بیشتر مردم ایران و کشورهای عربی با یکدیگر تأکید کردند و خواستار تغییر تصاویر نادرستی شدند که رسانه‌های مغرض و برخی سیاستمداران برای ایجاد تفرقه و مانع‌تراشی در مسیر روابط فرهنگی میان دو طرف، ارائه می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در این مجمع در ادامه بر ضرورت انتقال علوم به‌ویژه علوم انسانی به یکدیگر و برگزاری گفت‌وگو میان مسلمانان تأکید کرده و خواستار احیای میراث علمی مشترک از طریق تحقیقات و بررسی‌ها و انتشار آن شدند.

در ادامه بیانیه پایانی آمده است: گسترش بیشتر دو زبان فارسی و عربی در ایران و جهان عرب و اعزام گروه‌های متخصص در این زمینه ضروری است و همکاری‌هایی نیز باید درزمینهٔ ترجمه صورت گیرد زیرا ترجمه پلی برای انتقال فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است.

اساتید ایرانی و عرب همچنین انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایرانی و عربی درزمینهٔ های مختلف و ایجاد فرصت برای پژوهشگران و مخترعان و نوآوران برای ارتباط بیشتر باهم و همچنین بررسی ایجاد یک مرکز پژوهشی ایرانی - عربی برای انجام طرح‌های پژوهشی مشترک را ضروری دانستند.

تبادل نشریات دانشگاهی ، کتاب‌ها، مجلات و برگزاری نشست‌های مشترک در مورد موضوعات تخصصی و علمی مختلف، تبادل تجربه میان اساتید، مدرسان و پژوهشگران ، اعزام اساتید به مراکز طرف مقابل و تبادل تجربه‌آموزشی واداری، تبادل دانشجو، برگزاری مسابقاتی در حوزه‌های تولیدات علمی و ادبی و فکری به‌صورت سالیانه و تخصیص جایزه‌ای برای گفت‌وگوی فرهنگی جهت تشویق تألیفات و نوآوری‌ها ازجمله مواردی بود که در خصوص آن توافق شد.

بر اساس این بیانیه، شرکت‌کنندگان توافق کردند دانشگاه فردوسی مشهد در سال 2018 میزبان این مجمع باشد.

سومین مجمع علمی دانشگاهی ایران و جهان عرب از روز شنبه (20 آبان) با حضور 20 عضو عربی و ایرانی مجمع دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی، در پایتخت تونس آغاز به کارکرد و عصر یکشنبه ٢١ آبان به کار خود پایان داد.

اهمیت همکاری علمی میان ایران و جهان عرب، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی همکاری علمی میان طرفین و راه‌های تشویق تولید علمی مشترک ایران و جهان عرب، ازجمله محورهای اصلی این مجمع بود.

در این همایش که با همکاری مشترک دبیرخانه دائمی گفت‌وگوهای فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و دانشگاه منوبه» تونس برگزار گردید، رئیسان و نمایندگان 11 دانشگاه ایرانی همتایان آن‌ها از دانشگاه‌های کشورهای عربی مانند تونس، الجزایر، مغرب، لیبی، لبنان، سوریه و عراق نیز حضور داشتند و 6 دانشگاه جدید عربی در این مجمع عضو شدند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز