رضوان حکیم‌زاده:

آشنایی دانش آموزان با تفاوت و تنوع قومیت ها با« طرح کارآمد»

۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۷:۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۵۲۷۸۱
آشنایی دانش آموزان با تفاوت و تنوع قومیت ها با« طرح کارآمد»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تفاوت و تنوع اقوام مختلف ایرانی در قالب «طرح کارآمد» به دانش آموزان آموزش داده می شود، گفت: رسالت آموزش و پرورش احترام به تفاوت های اقوام و گروه ها و آشنا کردن دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی با این مقوله ها است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، رضوان حکیم زاده افزود: قصد داریم در قالب بسته های آموزشی و با اجرایی شدن طرح کارآمد به دانش آموزان دوره ابتدایی، فهم چندفرهنگی را آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه دانش آموزان باید یاد بگیرند که تفاوت های اقوام نباید دست مایه طنز شود، تصریح کرد: ایران به لحاظ قومیت، فرهنگ، پوشش، گویش، سبک و مدل زندگی از تنوع بسیاری برخوردار است اما باید توجه داشت که این تنوع در عین حال که می تواند فرصت باشد اگر آموزش های لازم به دانش آموزان به ویژه در دوره ابتدایی برای به رسمیت شناختن آنها داده نشود٬ تبدیل به طنز و تمسخر می شود.

حکیم زاده ضمن انتقاد از عملکرد صدا وسیما در استفاده از لهجه های اقوام برای خنداندن بینندگان خود، یادآورشد: اگر صدا وسیما دانشگاه است باید اصول را رعایت کرده و به مخاطبان خود احترام بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به تفاوت های فرهنگی و زبانی اقوام ایرانی موجب تحکیم انسجام ملی می شود، اضافه کرد: دانش آموزان باید به تفاوت ها احترام گذاشته و آن را دست مایه طنز و تمسخر نکنند.

این متخصص تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: اگر این عمل ناپسند صورت بگیرد، در ذهن کودکان تفاوت های قومیتی نهادینه شده و بر اساس آن ارزش گذاری های متفاوت نیز شکل می گیرد که این آفت، به اتحاد کشور لطمه وارد می کند.

حکیم زاده با بیان اینکه به دلیل بی توجهی به این مساله در رسانه های مجازی تفاوت لهجه اقوام دست مایه طنز شده است، از تمامی فرهنگیان و دانش آموزان خواست از نشر مطالب طنز که پایه آن تمسخر لهجه و عادات اقوام است٬ در فضای مجازی پرهیز کنند.

 

نظر شما