سیده فاطمه مهاجرانی:

برگزاری المپیاد جهانی سلول های بنیادین با ابتکار ایران در زمستان ۹۷

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۸:۰۰:۴۱
کد خبر: ۶۶۰۷۳۱
برگزاری المپیاد جهانی سلول های بنیادین با ابتکار ایران در زمستان ۹۷
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌‌پژوهان جوان ازبرگزاری المپیادجهانی سلول های بنیادین با ابتکار ایران در زمستان 97در تهران خبرداد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سیده فاطمه مهاجرانی در نشست خبری که با حضوراصحاب رسانه در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، به وظایف چهارگانه این مرکز اشاره و اظهار کرد:سازمان استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان در سال 1389ادغام  وبه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ودانش پژوهان جوان تنزل یافت.

وی افزود: مدارس پرورش استعدادهای درخشان در سال ۱۳۶۶ با ۶ مدرسه آغاز به کار کرد ودر حال حاضر124هزارو912 دانش آموز با استعدادبرتر در693 مدرسه در حال  تحصیل  هستند که ازاین تعدادحدود 60هزار دانش آموز دختر وبقیه پسر هستند.

*پوشش یک میلیون و700 هزار دانش آموز در طرح شهاب

 مهاجرانی با اشاره به اجرای طرح شهاب در مدارس گفت:در این طرح که با هدف شناسایی استعدادهای برترصورت می گیردبیش از  یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار دارند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای عدالت آموزشی، طرح شهاب با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر وبا حمایت بنیاد نخبگان از سال ۹۲ آغاز و همچنان در حال اجراست.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان از آغاز فعالیت باشگاه دانش پژوهان جوان از دهه 70 خبر دادواعلام کرد:اساس کار این باشگاه برگزاری المپیادهای مختلف از جمله ریاضی ،فیزیک،شیمی،کامپوتر،زیست شناسی وادبی است وتا کنون دانش آموزان ما670 مدال ارزشمند رابرای کشور به ارمغان آورده اند وپرچم  مقدس ایران اسلامی را دررقابت های جهانی المپیادها برافراشته اندواین یکی از دستاوردهای مهم این حوزه است

*ایران بنیانگذار المپیاد جهانی سلول های بنیادین

وی قدیمی‌ترین المپیاد را  المپیاد ریاضی برشمردواظهار کرد:اعزام دانش آموزان به المپیادهای بین المللی ازسال1366آغاز شد وعلاوه برالمپیادهای مذکور3 المپیاد،جغرافیا ،علوم زمین وسلول های بنیادین در دستور کار این مرکز قرار دارد.

مهاجرانی از برگزاری المپیاد سلول های بنیادین در سطح ملی خبردادوتصریح کرد :با تلاش های صورت گرفته قرار است این المپیاد در سطح جهانی به میزبانی ایران در زمستان97برگزار شود،بنابراین ایران بنیانگذار این المپیاد در سطح جهانی خواهدبود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره خوارزمی درسال های اخیر خاطرنشان کرد: درسال تحصیلی جاری در مرحله اول بیش از ۸ هزار طرح به جشنواره جوان خوارزمی ارسال شد و در مرحله بعد1هزاراثر انتخاب شدند و درمرحله سوم ونهایی ۳۰ طرح به عنوان  برگزیده معرفی شدند،البته تجاری سازی برخی از این طرح ها با همکاری وزارت صنعت،معدن وتجارت در دستور کار است.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان رویکرد مدارس پرورش استعدادهای درخشان را، پژوهش‌محور توصیف وعنوان کرد: متاسفانه در سال های اخیر کمیت این مدارس افزایش یافته است واین امر به کاهش کیفیت پژوهش درمدارس مذکور منجر شده است بنابراین در این راستا تلاش هایی صورت گرفته ودر دوره متوسطه دوره اول جمعیت دانش آموزی را از ۲۲ هزار به ۱۵ هزاردانش آموز تقلیل دادیم البته عواقب خروج دانش آموز از مدارس سمپاد بیشتر از عوارض ادامه تحصیل ضعیف آنهاست  بنابراین  با آنها مدارا می کنیم. مهاجرانی ادامه داد : استاندارد جهانی  دانش آموزان دارای استعداد برترمتفاوت است ومعمولا بین ۱.۶ تا ۳ درصد جمعیت دانش‌آموزی تیزهوش هستند؛ البته جمعیت دانش‌آموزی مدارس سمپاد زیر ۳ درصد از کل دانش‌‌آموزان است و نُرم جهانی فاصله زیادی نداریم.

وی از آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس سمپاد از جمله؛کاهش استرس وکنترل خشم به دانش آموزان خبردادوافزود:تلاش می کنیم به سمت آموزش های منعطف و الکترونیکی حرکت می‌کنیم تا از این طریق بتوانیم به افراد مستعد و دارای شرایط استعدادهای درخشان در جاهای مختلف خدمات ارائه کنیم.

*شرکت بیش از 250هزار دانش آموز در آزمون ورودی سمپاد

مهاجرانی از شرکت حدود250هزاردانش آموزداوطلب در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان خبر دادو اظهار کرد: فعلا به جز برگزاری آزمون نمی توانیم از راه دیگری دانش آموزان مستعد راجذب کنیم، هرچند با آزمونی که برگزار می‌کنیم تنها هوش تحلیلی دانش‌آموزان را می‌توانیم بسنجیم، همچنین تلاش داریم که به غیراز هوش‌های ریاضی و فیزیک بتوانیم، هوش‌های دیگر را نیز اندازه‌گیری ودر مسیر هدایت قراردهیم.

وی با اشاره به بررسی طرح احیای سازمان استعدادهای درخشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی،تصریح کرد:ادغام سازمان مذکور وباشگاه پژوهش گران جوانی کمکی به بهتر شدن وضعیت پرورش استعدادهادنکرده است بنابراین اگر سازمان استعدادهای درخشان احیا شود، دارای اساسنامه و هیأت امنا خواهد بود  و تاسیس مدارس سمپاد نیاز مند مجوز هیأت امنا است،بنابراین دیگر شاهد توسعه بی ضابطه چنین مدارسی نخواهیم بود.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص به کار بردن واژه گردش نخبگان به جای فرار مغزها اذعان کرد:در دنیا مهاجرت یک امر مرسوم وپسندیده ای است واگر فردی برای ادامه تحصیل به خارج کشور سفر کند اما برای خدمت به وطن بازگرددنه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار عالی است اما مقدمه این امر این است ما حب وطن پرستی را در بین دانش آموزان نهادینه کنیم تا آنها پس از فراعت از تحصیل مشتاق بازگشت به وطن باشند.

وی از عضویت ۶ هزار نفر در باشگاه دانش‌پژوهان جوان خبردادوافزود: تلاش ها برای تهیه زیرساخت ها وافزایش فعالیت این باشگاه ادامه دارد.

*استقرار بیش از یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم

مهاجرانی از استقرار بیش از یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم وشهرهای کم جمعیت با هدف توسعه عدالت آموزشی خبردادواظهار کرد: در این خصوص دو فعالیت در دستور کار قراردارد؛یکی فراهم کردن شرایط مشارکت دانش آموزان مناطق محروم در آزمون های ورودی مدارس سمپاد ودوم پوشش این دانش آموزان در قالب طرح شهاب.

وی از راه اندازی رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد در آینده نزدیک خبردادوتصریح کرد:با توجه به بالا بودن سطح آموزش در مدارس سمپاد ولزوم به کار گیری معلمان نخبه،تحصیل در  مدارس استعدادهای درخشان پرهزینه است وما برای جبران بخشی از هزینه به دریافت شهریه در این مدارس هستیم البته در پی ادغام صورت گرفته درسال 89 وتنزل سازمان به مرکز مشکلات بودجه نیز بوجود آمده است.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: شهریه دریافتیدر مدارس سمپاد تقریبا ۵۰ درصد شهریه مدارس غیردولتی است و البته مدارس با خانواده هایی که مشکلات مالی دارند، همکاری می‌کنند؛ وجامعه خیّرین نیز در این زمینه فعال است،بنابراین هیچ دانش آموزی به علت عدم پرداخت شهریه در مدارس سمپاد ازتحصیل بازنمی مانند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز