ماموریت گرا شدن دانشگاهها و کیفی سازی ؛ راهبرد اصلی وزارت علوم در حوزه آموزش عالی

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۷:۲۹:۱۵
کد خبر: ۶۷۲۸۳۷
ماموریت گرا شدن دانشگاهها و کیفی سازی ؛ راهبرد اصلی وزارت علوم در حوزه آموزش عالی
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ماموریت گرا شدن دانشگاهها، مهارت افزایی دانشجویان، توانمندسازی اعضای هیات علمی جوان و به کارگیری شیوه های نوین تدریس از برنامه های وزارت علوم برای کیفی سازی آموزش عالی است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر  در بیست و ششمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که با حضور وزیر علوم در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد؛ با گرامیداشت دهه فجر و با اشاره به سیاست های کلی آموزش عالی گفت: امیدوارم سال آینده، سال پرافتخاری برای آموزش عالی باشد.

وی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته به اندازه کافی به بحث کمیت آموزش عالی توجه شده است؛ گفت: آنچه امروز در دستور کار وزارت علوم قرار دارد، افزایش کیفیت آموزش عالی است و در این راستا برنامه هایی را تدوین کرده ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: افزایش مهارت دانش آموختگان از برنامه های وزارت علوم برای کیفی سازی آموزش عالی است و از مهر ۱۳۹۷ برنامه هایی برای این هدف در دانشگاهها اجرا می شود.

دکتر شریعتی در ادامه به تدوین توسعه آزمون های تخصصی و حرفه ای اشاره کرد و افزود: این آزمون ها می تواند در بروز شایستگی های دانش آموختگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ما موثر باشد که برگزاری این آزمون به هماهنگی فرا دستگاهی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در راستای افزایش کیفیت آموزش عالی باید بدنه هیات علمی دانشگاه ها توانمندسازی شود گفت: در سال های گذشته به طور میانگین سالیانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه ها جذب شده اند و این نشان می دهد که میانگین سنی هیات علمی ما به سمت اعضای هیات علمی جوان در حرکت است.

معاون آموزش عالی وزارت علوم افزود: ما باید برای توانمندسازی اعضای هیات علمی جوان اقداماتی را انجام دهیم و بر همین اساس دانشگاه ها باید مراکز توانمندسازی را توسعه دهند و برای آنها مراکز ویژه ای در نظر بگیرند تا بدنه هیات علمی ما بتواند با استفاده از این تجربیات تعامل بیشتری با دانشجو داشته باشد و در ارتقا کیفی آموزش عالی نقش موثری را ایفا کند.

دکتر شریعتی نیاسر در ادامه با بیان این مطلب که شیوه های آموزشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید متحول شود، افزود: شیوه آموزشی ما مشابه همان شیوه آموزشی است که ۵۰ سال پیش اجرا می شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماموریت گرایی و اهمیت آن در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: اصل ماموریت گرایی، اصل مهمی است اگر دانشگاهی ماموریت مشخصی دارد باید با محوریت ماموریتی که برای آن مشخص شده است فعالیت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به فعالیت دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: ماموریت این دانشگاه در حوزه آموزش مجازی است و حتماً این دانشگاه می تواند در همه مقاطع تحصیلی که امکانات و زیر ساخت های آن را دارد ورود پیدا کند.

وی به تفویض برخی از اختیارات آموزشی و پژوهشی وزارت علوم با هدف تمرکززدایی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تفویض اختیار از دو سال پیش آغاز شده است و تا پایان امسال بخش عمده ای از آیین نامه های آموزشی در بخش کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی واگذار می شود که البته دانشگاه ها نیز با این تفویض اختیارها، باید مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به سطح بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: سطح بندی با هدف ایجاد یک فضای رقابتی سالم بین دانشگاه ها انجام می شود.

وی در ادامه به بیست و ششمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری اشاره کرد و گفت: موضوع انتخاب اعضای هیات علمی نمونه کشوری دارای دستورالعملی است که خرداد ماه امسال این دستورالعمل بازنگری، بازتعریف، تدوین و ابلاغ شد.

دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: انتخاب اعضای هیات علمی نمونه با معرفی دانشگاهها و از بین اعضای هیات علمی رسمی قطعی که حداقل ۵ سال سابقه داشته باشند، صورت می گیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در ۲۵ دوره برگزاری این آیین، تاکنون ۳۸۴ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها از ۴۷ دانشگاه به عنوان استاد نمونه معرفی شده اند که بیشترین تعداد اعضای هیات علمی نمونه از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، اصفهان و فردوسی مشهد بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز