وزیر آموزش‌وپرورش:

فرهنگ‌سازمانی در آموزش‌وپرورش به‌شدت در برابر اصلاحات مقاومت می‌کند

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۶:۴۸:۰۶
کد خبر: ۶۸۹۴۳۳
وزیر آموزش‌وپرورش در همایش نقش نظام آموزشی در توسعه کسب‌وکار گفت: فرهنگ‌سازمانی در آموزش‌وپرورش به‌شدت در برابر اصلاحات مقاومت می‌کند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سید محمد بطحایی با اشاره به چالش اشتغال جامعه گفت: این چالش یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است که در حال تبدیل‌شدن به یک بحران است و ممکن است همه شئون زندگی اجتماعی جامعه را در برگیرد و ابعاد اثرگذاری این چالش در حوزه‌های دیگر جامعه بسیار اثرگذارتر از تأثیر اقتصادی آن است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به نقش مهمی که آموزش‌وپرورش عمومی می‌تواند در بهبود کسب‌وکار کشور داشته باشد، اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش تلاش‌های فراوانی انجام داده‌ایم تا نقش آن را در بهبود اوضاع کسب کار بیشتر کنیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم به آن جایگاهی که مدنظرمان بوده است برسیم.

وی گفت: طرح کاد به همین منظور تدوین‌شده بود و بعد از مدتی از انجام آن طرح زمانی که در بررسی‌ها مشخص گردید که این طرح به اهدافش نرسیده است آن را ملغی کردند و بعد از مدتی طرح کار را تدوین کردند و هدف این طرح آن بود که دانش آموزان یک روز از هفته را وارد بازار کار شوند و به‌صورت استاد و شاگردی مهارت‌های موردنیاز را یاد بگیرند که این طرح هم به اهداف خود نرسید و ملغی شد.

بطحایی با اشاره به تغییر نظام آموزشی در سال 71 افزود: با تغییر نظام آموزشی، شاخه جدیدی در رشته‌های تحصیلی به نام شاخه کاردانش تأسیس شد و هدف از تأسیس این رشته اتصال مستقیم دانش آموزان به بازار کار بود و دانش آموزان در این شاخه 96 واحد درسی را می‌خواندند که 48 واحد آن به دروس نظری و 48 واحد آن دروس اختصاصی مرتبط بود. در سال‌های آغازین این طرح، استقبال از این شاخه خیلی کم بود و جذب دانش آموزان و قانع کردن خانواده‌ها به انتخاب این شاخه خیلی ضعیف بود اما بعد از چند سال به‌قدری استقبال از این شاخه زیاد شد که مجبور به انجام غربالگری برای پذیرش دانش آموزان شدیم.

وی در ادامه افزود: در بررسی‌هایی که در سال‌های اولیه تأسیس این رشته انجام شد، 80 درصد فارغ‌التحصیلان این رشته توانسته بودند شغل مناسبی را برای خود پیدا کنند اما این روند ادامه پیدا نکرد و از اواسط دهه هشتاد فارغ‌التحصیلان این رشته نتوانستند مانند گذشته جذب بازار کار شوند.

 

آموزش مدارس، منجر به یادگیری مبتنی بر تغییرات پایدار و مثبت نمی‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش با طرح این پرسش که چرا همه تلاش‌های در مورد نزدیک کردن دانش آموزان با بازار کار، نتوانسته است موفقیت کسب کند، گفت: مأموریت نظام آموزش‌وپرورش از هدف اصلی خود گم‌شده است و مدارس هدف‌گذاری‌های خود را تغییر داده‌اند و به سمتی رفته‌اند که همه دانش آموزان به سمت دانشگاه و مدارج بالای تحصیلی تا دکتری برنامه‌ریزی می‌کنند. این سیطره‌ای که آموزش مهارت‌های دانشی به وجود آورده است سبب شده تا آموزش‌های ما منجر به یادگیری به معنای تغییرات پایدار و مثبت در یادگیرنده نشود. این تغییر هدف مدارس، به سیستم آموزشی اجازه نمی‌دهد تا سایر مهارت‌های موردنیاز به دانش آموزان آموخته نشود.

وی در ادامه افزود: برای دانش آموزان پیش‌دبستانی تست طراحی می‌شود و دانش آموزان در دبستان چندین بار در سال آزمون‌های تستی می‌دهند و یا به دنبال جداسازی دانش آموزان هستیم، در چنین شرایطی نمی‌توانیم جامعه واقعی را برای دانش آموزان در مدرسه داشته باشیم و مهارت‌های کسب‌وکار به آن‌ها آموزش دهیم. مدرسه‌ای که از ابتدا سنگ و بنای آن بر مهارت‌های دانشی بسته می‌شود، در شرایطی که کودکانمان به مهارت‌های یادگیری متعددی نیازمند هستند، نمی‌تواند در توسعه و یا بهبود فضای کسب‌وکار موفق عمل کند.

بطحایی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش درزمینه برنامه‌ریزی آموزشی باید علمی‌تر عمل کند، گفت:  آموزش‌وپرورش در برنامه‌ریزی آموزشی تقاضای اجتماعی را اولویت قرار داده و باعث شده تا اهداف مدرسه و آموزش‌های اصلی  از مسیر خود خارج شود.

وی در ادامه افزود: در برنامه‌های درسی فضای کمی  برای آموزش مهارت‌های شناختی گذاشته‌ایم و دانش آموزان را با آموزش‌های دانشی فربه کرده‌ایم، آموزش هایی که در بیرون از مدرسه و جامعه به آن نیازی ندارند و این مطلب باعث شده تا دانش آموزان اشتیاقی به مدرسه رفتن نداشته باشند.

وزیر آموزش و پروش بابیان این مشکلات گفت: در راه اتصال دانش آموزان به بازار کسب‌وکار مصمم هستیم و باآنکه مشکلات را می‌دانیم، اما مقاومت در برابر تغییرات در آموزش وپرروش بسیار زیاد است و فرهنگ‌سازمانی در این وزارت خانه به‌شدت در برابر اصلاحات مقاومت می‌کند اما این مسئله دلیل نمی‌شود که ما به دنبال اصلاح در آموزش‌وپرورش نباشیم و با قدم‌های کوچک به دنبال تغییرات خواهیم بود تا به‌تدریج با همراهی کامل مواجه شویم.

وی در ادامه با توجه به مقاومت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، افزود: در این راه نقش دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران، خبرنگاران و همه ذی‌نفعان آموزش‌وپرورش مهم است و می‌توانند کمک کنند تا آموزش‌وپرورش به‌تدریج در مسیر اصلاح قرار گیرد و به نیازهای واقعی جامعه از جمله اتصال آموزش ها در جهت توسعه فضای کسب و کار کمک کند.

 

نظر شما