دکتر شریعتی نیاسر:

اجرای طرح آمایش؛ راهکار حل مشکلات آموزش عالی کشور

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۷:۴۱:۴۵
کد خبر: ۶۹۴۲۱۳
اجرای طرح آمایش؛ راهکار حل مشکلات آموزش عالی کشور
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: چاره حل مشکلات آموزش عالی کشور اجرای طرح آمایش است تا در قالب آن ، مدیریت منطقه ای، ماموریت گرایی و مهارت آموزی در بین دانشگاههای کشور محقق شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست هم اندیشی وزیر، معاونان و مسئولان وزارت علوم با برخی از استادان برجسته دانشگاه‌های کشور گفت: برای اجرایی کردن طرح آمایش آموزش عالی چندین برنامه تعریف شده و در این راستا، فرآیند ساماندهی مراکز آموزش عالی دولتی آغازش و شاخص ها و دستورالعمل های آن تدوین شده است.

وی، توسعه مدیریت منطقه ای در آموزش عالی، افزایش اثر گذاری بخش خصوصی، تفویض اختیار به دانشگاهها، توانمند سازی اعضای هیات علمی و بازنگری دروس دانشگاهها را از دیگر مولفه های طرح آمایش آموزش عالی نام برد.

معاون آموزشی وزارت علوم به تشکیل کارگروههای تخصصی با حضور اعضای هیات علمی برجسته در این معاونت اشاره کرد و گفت: این کارگروهها در برنامه ریزی توسعه هدفمند رشته ها و مراکز دانشگاهی مشارکت جدی دارند.

دکتر شریعتی با اشاره به اینکه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا از نظر بودجه سرانه در پنج گروه قابل تقسیم بندی هستند، گفت: در گروه اول، بودجه سرانه هر دانشجو ۵۰۰ هزار دلار است و در گروه آخر ۲۰ هزار دلار است؛ بنابراین برای اینکه دانشگاههای ما در تراز جهانی قرار گیرند باید حداقل در حدود ۲۰ هزار دلار به ازای هر دانشجو سرمایه گذاری کنیم.

وی اظهار داشت: دانشگاهی پیشرو محسوب می شود که وارد رقابت جهانی شود، کار آفرین باشد و در حل مشکلات واقعی جامعه مشارکت کند.

معاون آموزشی وزارت علوم در تشریح وضعیت موجود آموزش عالی کشور گفت: از میان کل جمعیت دانشجویی کشور، ۳۵ درصد در دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۸ درصد در دانشگاههای مهارتی، ۱۵ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۵ درصد در دانشگاههای دولتی، ۹ درصد در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و حدود ۷ درصد در سایر نظام ها تحصیل می کنند.

 

نظر شما