وزیر علوم:

باید مزایای رشته های کاردانی و مهارتی را برای جوانان تبیین کنیم

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۱۵:۴۰:۴۰
کد خبر: ۷۰۲۸۱۶
باید مزایای رشته های کاردانی و مهارتی را برای جوانان تبیین کنیم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شرایط امروز جامعه، تحصیل در رشته های کاردانی و مهارتی می تواند به لحاظ فردی و اجتماعی مزایای بیشتری نسبت به رشته های نظری داشته باشد؛ از این رو باید این واقعیت را برای جوانان تببین کنیم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر منصور غلامی روز دوشنبه در نشست سراسری روسای دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه فنی و حرفه ای در دانشکده دخترانه دکتر شریعتی تهران اظهار داشت: در سالهای اخیر که موضوع اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی با چالشهایی مواجه شده است توجه به آموزش های مهارتی در نظام برنامه ریزی دولت و وزارت علوم جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

دکتر غلامی، توسعه بی رویه آموزش عالی بویژه در رشته های نظری و عدم توجه به رشد دورهای تربیت تکنیسین و کاردانی را از اشکالات توسعه آموزش عالی در سالهای گذشته دانست و گفت: هم اکنون تقریباً توسعه رشته های نظری تاحدودی متوقف شده است ولی افزایش رشته های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی در دستور کار است و حتی مسئولیت دروس مهارتی در شورای عالی برنامه ریزی به دانشگاه فنی و حرفه ای واگذار شده است.

وزیر علاوم با تاکید بر اینکه "وظیفه قانونی دانشگاهها ایجاد اشتغال نیست"، اظهار داشت: دانشگاهها مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و وظیفه اخلاقی خود در این زمینه هم گام برداشته اند که برگزاری دوره های مهارتی در حین تحصیل و آشنایی با مشاغل مرتبط با رشته های دانشگاهی از جمله این اقدامات است.

وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توانمندی هایی که دارد می تواند جوانان بسیاری را برای اشتغال در جامعه آماده کند و ما باید جوانان کشور بویژه دانش آموزان در آستانه ورود به دانشگاهها را بیشتر با دانشگاه فنی حرفه ای آشنا کنیم.

دکتر غلامی با اشاره به نزدیکی ماموریت ها و اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی گفت: در تلاش هستیم این دو دانشگاه همکاری و هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند.

وزیر علوم با اشاره طرح آمایش آموزش عالی گفت: براساس این طرح، ساماندهی همه زیر نظام های آموزش عالی و از جمله دانشگاههای مهارتی آغاز شده است و در دانشگاه جامع علمی کاربردی، ظرفیت مراکزی که از ماموریت خود دور شده بودند اصلاح شد.

گفتنی است وزیر علوم در بدو ورود به دانشکده دخترانه دکتر شریعتی تهران، با حضور در محل یادمان شهدای گمنام این دانشکده به مقام والای شهدا ادای احترام کرد و قبل از حضور در جمع روسای دانشکده های حاضر در این نشست؛ از تعدادی از کارگاههای فنی این دانشکده بازدید و با تعدای از اساتید و دانشجویان دیدار و گفتگو کرد.

نشست سراسری روسای دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با هدف تببین برنامه های پیش روی این دانشگاه، استفاده از نظرات مسئولان واحدهای دانشگاهی و برگزاری پنل های تخصصی در دانشکده دخترانه دکتر شریعتی تهران برگزار شد.

 

نظر شما