وزیر علوم:

آمادگی ایران برای راه اندازی کرسی‌های زبان فارسی و دوره‌های ایران‌شناسی در روسیه

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۱۴:۱۳:۵۸
کد خبر: ۷۰۳۹۴۶
آمادگی ایران برای راه اندازی کرسی‌های زبان فارسی و دوره‌های ایران‌شناسی در روسیه
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با دکتر عبداللطیف اف دستیار ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور همکاری های دولت های حاشیه دریای خزراز آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام پروژه‌های بزرگ علمی در جهت حل مشکلات اکوسیستم دریای خزر خبر داد و گفت: تهران آمادگی دارد کرسی‌های زبان فارسی و دوره‌های ایران‌شناسی را در کشورهای منطقه به خصوص در روسیه راه‌اندازی کند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر غلامی دراین دیدار که صبح امروزشنبه در محل وزارت علوم برگزار شد، با تاکید بر تمایل جمهوری اسلامی ایران جهت تقویت و گسترش انجام تحقیقات علمی در رابطه با دریای خزر و اکوسیستم اطراف آن، اظهار داشت: تمایل داریم پروژه‌های بزرگی با حمایت کشورهای ایران و فدراسیون روسیه تعریف شود تا قبل از اینکه مشکلات بزرگی برای مجموعه زیست محیطی ارزشمند دریای خزر ایجاد شود، با انجام پروژه‌های علمی جلوی این مشکلات را بگیریم.

وزیر علوم بر توسعه همکاری‌های علمی بین ایران و کشورهای همسایه و به خصوص روسیه تاکید کرد و گفت: خوشبختانه مشترکات فرهنگی و تاریخی قابل توجهی بین ایران و روسیه وجود دارد که این مهم، زمینه خوبی را برای توسعه همکاری‌های علمی دو کشور فراهم کرده است. دکتر غلامی با بیان اینکه همکاری‌ها و تحقیقات علمی ایران با کشورهای اطراف دریای خزر به منظور پیشگیری از بروز مشکلات بزرگ اکوسیستمی در این منطقه باید تقویت شود، افزود: دانشگاه‌های ایران توان علمی بسیار خوبی برای انجام تحقیقات علمی مشترک با سایر کشورها را دارند که حمایت‌های قوی از این دانشگاه‌ها می‌تواند منشأ شکل‌گیری پروژه‌های بزرگ در همکاری‌های علمی دو کشور باشد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر همکاری دانشگاه‌های بزرگ ایران با تعدادی از دانشگاه‌های روسیه شکل گرفته که این همکاری‌ها ظرفیت‌های مهمی را برای انجام پروژه‌های علمی بزرگ فراهم کرده است.

دکتر غلامی در ادامه گفت: دانشگاه‌های حاشیه دریای خزر در سال‌های گذشته، اتحادیه‌ای را تشکیل دادند و بیش از ۲۰ سال همکاری‌های این اتحادیه ادامه دارد و در این راستا چندین نشست نیز برگزار شده است و ما علاقه‌مند هستیم در این راستا همکاری‌های علمی و پژوهشی خود را توسعه دهیم.

وزیر علوم همچنین بر ضرورت تبادل استادان دو کشور ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: علاقه‌مندی برای مبادله استادان به منظور انجام همکاری‌های تحقیقاتی مشترک وجود دارد و انتظار ما این است که این همکاری‌ها علاوه بر مبادله اطلاعات علمی در زمینه فناوری‌های جدیدنیز شکل بگیرد.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه از تحصیل دانشجویان ایرانی در کشورهای دنیا حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: در مورد دانشجویان در حال تحصیل در سایر کشورها، سیاست ما این است که از این دانشجویان حمایت شود، ولی برای همکاری بین کشورهای همسایه اهمیت زیادی قائل هستیم و برای پذیرش دانشجویان روسیه که علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های ایران به خصوص در رشته‌هایی از قبیل تاریخ، فرهنگ و ایران‌شناسی هستند، آمادگی لازم را داریم.

دکترعبداللطیف اف دستیار ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور همکاری های دولت های حاشیه دریای خزرنیز در این دیداربا تشکر از دکتر غلامی، به مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: زمینه های علمی و فناوری فراوانی برای همکاری های مشترک میان دانشگاه های ایران و روسیه وجود دارد که می توان با یک برنامه ریزی دقیق آنها را به نحو احسن انجام داد.

وی با بیان اینکه در اکثر دانشگاه های منطقه قفقاز کرسی های زبان فارسی و مراکز ایران شناسی فعالیت می کنند، گفت: ما آمادگی داریم استادان مان برای تبادلات اطلاعات علمی و فناوری با استادان ایرانی هماهنگ شوند تا این نوع تبادلات علمی به نسل آینده نیز منتقل شود.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در خصوص گسترش تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه های دو کشوراعلام آمادگی کرد و گفت: امیدوارم با گسترش همکاری های علمی و پژوهشی مشترک بین کشورهای حوزه دریای خزر، مشکلات اکوسیستمی این منطقه بر طرف شود.

در این دیدار دکتر حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی این وزارت، روسای دانشگاه های صنعتی شریف و مازندران، و سفیر روسیه در تهران نیز حضور داشتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز