وزیر آموزش‌وپرورش:

با وجود مقاومت های زیاد، در مسیر حذف آزمون های زائد به راه خود ادامه می دهیم

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۴:۱۶:۱۴
کد خبر: ۷۱۷۰۳۸
با وجود مقاومت های زیاد، در مسیر حذف آزمون های زائد به راه خود ادامه می دهیم
وزیر آموزش‌وپرورش در آئین بدرقه دانش‌پژوهان جوان به المپیادهای جهانی سال 2018 با اشاره به سیاست حذف آزمون از دوره ابتدایی گفت: با وجود مقاومت های زیاد، در مسیر آزمون های زائد به راه خود ادامه می دهیم و سیاست اصلاح روش‌های جذب نخبگان را به حاشیه راندن نخبگان تعبیرکردند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا،  سیدمحمدبطحایی در آئین بدرقه دانش‌پژوهان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به المپیادهای جهانی سال 2018 که در سالن اجتماعات مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در تهران برگزار شد؛ اظهار کرد: یکی از دستاوردهای ارزشمند و بزرگ کشور، کسب بیش از 680 مدال المپیادی توسط دانش‌پژوهان جوان در 30 سال اخیر است، که از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در دیدار با نخبگان، تصریح کرد: هرچند مدال‌آوری دانش‌پژوهان بسیار ارزشمند است، اما آنچه مهم‌تر از آن است تلاشی است که دانش آموزان برای آمادگی و شرکت در المپیادهای علمی انجام می‌دهند.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: در دنیای امروز که دشمنان تفسیرهای نادرستی از ایران در خارج دارند، اعزام دانش‌پژوهان به المپیادهای علمی و درخشش آن‌ها در این رقابت‌ها می‌تواند چهره واقعی ایران را به جهانیان معرفی کند.

وی ادامه داد: در سفری که به روسیه داشتم در ملاقات با وزرا و مسئولین مختلف، همگی آن‌ها از ایران به‌عنوان پرچم‌دار علم در جهان یاد می‌کردند و این افتخاری است که با تلاش نخبگان باید تداوم یابد.

بطحایی میزبانی ایران در المپیاد زیست 2018 را افتخاری برای کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم همچون گذشته نمایندگان ایران در این رقابت‌ها خوش بدرخشند و افتخاراتی را به جامعه جهانی هدیه کنند.

بطحایی باشگاه دانش‌پژوهان را از مترقی‌ترین روش‌ها برای هدایت نخبگان دانست و اظهار کرد: امیدواریم با اصلاح روش‌ها، باشگاه دانش‌پژوهان بتواند رونق بیشتری پیدا کند تا امکانات رفاهی برای نخبگان علمی کشور بهبود یابد و همین‌جا این قول را می‌دهم که امکانات در دوره‌های آتی بهبود پیدا کند.

روش‌های غلط جذب و پرورش نخبگان، تربیت را از مسیر اصلی خارجو به انحراف کشانده

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به سیاست‌های اخیر آموزش‌وپرورش در خصوص اصلاح روش‌های جذب و پرورش نخبگان گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر روش‌های غلط جذب و پرورش نخبگان، تربیت را از مسیر اصلی خارج کرده و به انحراف کشانده است به‌طوری‌که برای جذب تعداد محدودی از دانش آموزان دارای استعدادهای برتر، طیف عظیمی از دانش آموزان را وارد رقابت می‌کردیم و این امر باعث مشکلاتی شده است به‌طوری‌که نه‌تنها دانش آموزان دوره ابتدایی، بلکه حتی پیش‌دبستانی‌ها نیز وارد حیطه تست‌زنی شده بودند.

برخی سیاست استرس زدایی و اصلاح روش جذب و پرورش استعدادهای برتر را به حاشیه راندن نخبگان تعبیر کردند

وی ادامه داد: از مدت‌ها قبل این موضوع که نیاز به برگزاری این‌همه آزمون نیست را مطرح کردیم، اما برخی به‌شدت در برابر طرح حذف آزمون مقاومت کردند و سیاست استرس زدایی و اصلاح روش جذب و پرورش استعدادهای برتر را به حاشیه راندن نخبگان تعبیر کردند، هرچند در بخش‌نامه‌های ارسالی اخیر قسمتی از این چشم‌انداز آموزش‌وپرورش روشن‌شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: من به‌عنوان فردی که 30 سال تجربه معلمی دارم، عرض می‌کنم باید به دنبال اصلاح

روش‌هایی باشیم که نشاط را از دانش آموزان گرفته وزندگی آنان را با مشکل مواجه کرده است؛ بنابراین دانش آموزان ابتدایی نباید در این سنین کم وارد رقابت‌های طاقت‌فرسا و استرس‌زا شوند، زیرا این روش زندگی کردن را از بچه‌ها

می‌گیرد.

باید به دنبال اصلاح روش‌هایی باشیم که نشاط را از دانش آموزان گرفته وزندگی آنان را با مشکل مواجه کرده است

وی ادامه داد: از چندی پیش تلاش‌های خوبی برای اصلاح روش‌ها آغاز کرده‌ایم و با مقاومت‌های فراوانی نیز مواجه شده‌ایم، سیاست جدید آموزش‌وپرورش مبنی بر حذف آزمون هیچ مغایرتی با نخبه پروری ندارد.

بطحایی افزود: یکی از اصولی‌ترین روش برای برخورد با نخبگان، روشی است که باشگاه دانش‌پژوهان جوان در

سال‌های اخیر در پیش‌گرفته‌اند این روش را باید توسعه دهیم.

وی در ادامه افزود: نخبگان را موردحمایت قرار می‌دهیم و هیچ‌گاه به دنبال تضعیف این بخش نبوده‌ایم، اما با انحرافی که به بهانه حمایت از دانش آموزان نخبه در آموزش‌وپرورش به وجود آمده است مخالفیم و برخورد می‌کنیم و مجدانه در برابر آزمون‌هایی که شادی و نشاط دانش آموزان را از بین برده است مخالفت می‌کنیم و مسیر تعلیم و تربیت را به مسیر اصلی خودش بازمی‌گردانیم و هرچند این مقاومت‌ها زیاد باشد در مسیر حذف آزمون و رقابت‌های زائد به راه خود ادامه خواهیم داد.

به بهانه حمایت از دانش آموزان نخبه مسیر اصلی آموزش‌وپرورش را به انحراف کشانده‌اند

وی ارتباط مستمر با جامعه نخبگان را از سیاست‌های در دستور کار وزارتخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد از ظرفیت نخبگان در جامعه بیش‌ازپیش استفاده شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با آرزوی موفقیت برای دانش‌پژوهان جوان در المپیادهای علمی گفت: همواره آرامش خود را با توکل به خداوند حفظ کنید و تلاش کنید پرچم ایران را در بالاترین سطح رقابت‌ها به اهتزاز درآورید.

شایان‌ذکر است؛ امضا و رونمایی از تابلو یادبود المپیاد زیست‌شناسی 2018 و بازدید از کتابخانه آزمایشگاه و خوابگاه نخبگان ازجمله برنامه‌های وزیر آموزش‌وپرورش در مرکز پرورش استعدادهای درخشان بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز