وزیر آموزش‌وپرورش:

بدون مشارکت بخش غیردولتی برنامه‌های آموزش‌وپرورش محقق نخواهد شد

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۱۵:۱۵:۴۳
کد خبر: ۷۱۹۷۸۱
بدون مشارکت بخش غیردولتی برنامه‌های آموزش‌وپرورش محقق نخواهد شد
وزیر آموزش‌وپرورش در گردهمایی روسای ادارات مشارکت‌های مردمی و ناظران میدانی سراسر کشور اظهار کرد: بدون مشارکت بخش غیردولتی برنامه‌های آموزش‌وپرورش محقق نخواهد شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سید محمد بطحایی در گردهمایی آموزش توجیهی روسای ادارات مشارکت‌های مردمی و ناظران میدانی استان‌های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، حضور یافت.

در این مراسم وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه مشارکت بخش خصوصی از گذشته همواره با انتقادات همراه بوده است، اظهار کرد: مشارکت‌های غیردولتی با رشد مواجه بوده است و بدون مشارکت بخش غیردولتی برنامه‌های آموزش‌وپرورش محقق نخواهد شد و از طرف دیگر بهتر است مشارکت‌ها تنها در بخش توسعه‌ای حضورداشته باشد.

بطحایی خاطرنشان کرد: مدارس غیردولتی در مسیر رشد و پیشرفت مشکلات زیادی را تحمل کرده‌اند، ما در وزارت آموزش‌وپرورش خانواده بزرگی هستیم که بخشی از خانواده‌ها در غیردولتی هستند و تربیت فرزندان در مدارس غیردولتی را برعهده‌گرفته‌اند.

 

نباید به دو بخش دولتی و غیر دولتی نگاه جداکننده‌ای داشت

سید محمد بطحایی، نگاه جداسازی بخش دولتی از غیردولتی را نگاه تخریب‌کننده‌ای در آموزش‌وپرورش دانست و اظهار کرد: بخش غیردولتی با نوعی از سختی کار تعلیم و تربیت را پیش می‌برند و بخش دولتی نیز با سختی‌های دیگری به کار ادامه می‌دهند و نباید به این دو بخش نگاه جداکننده‌ای داشت، هر دو بخش مسائل و مشکلات خود رادارند و برای ارتقای آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند.

 

نظام نظارت باید به‌عنوان رکنی از ارکان مدیریت چه در بخش دولتی و چه غیردولتی تقویت شود

وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اشاره به طرح نظارت در دو بخش دولتی و غیردولتی گفت: در بخش دولتی نظارت داریم همچنان که بر مراکز غیردولتی نظارت می‌کنیم و این‌طور نیست که نظارت ویژه غیردولتی‌ها باشد. نظام نظارت باید به‌عنوان رکنی از ارکان مدیریت چه در بخش دولتی و چه غیردولتی تقویت شود، بنابراین در بخش دولتی و غیردولتی موضوع نظارت در دستور کار است.

 

باید تمام ارکان نظارت در بازدید دیده شود

وی در ادامه افزود: نظارت بخش مهمی از مدیریت در آموزش‌وپرورش است و با توجه به شرایط جدید باید نظارت تقویت شود و نظارت یک بخش مستقل نیست، بلکه با برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی ارتباط تنگاتنگ دارد و اگر بخواهند در نظارت مستقل عمل کنند، کارایی لازم را نخواهد داشت و زمانی که سخن از نظام نظارت می‌شود منظورمان یک بازدید ساده نیست، بلکه باید تمام ارکان نظارت در بازدید دیده شود.

بطحایی گفت: ناظر باید از چگونگی فرایند نظارت آگاه باشد و بداند برچه چیزی نظارت کند و از آثار نظارتش مطلع باشد و نظارت باید در قالب نظام نظارتی انجام شود وگرنه بازدید معمولی تأثیری نخواهد داشت. در نظارت تفاوت آنچه باید انجام شود با آنچه انجام‌شده مشخص خواهد شد و ناظر نباید انرژی خود را صرف علل و عوامل بروز انحراف کند.

 

وظیفه اصلی نظارت با مدیر مدرسه و درون مدرسه است

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در آموزش‌وپرورش دریایی از موضوعات قابل نظارت وجود دارد، اظهار کرد: وظیفه اصلی نظارت با مدیر مدرسه و درون مدرسه است، لذا شایستگی مدیران تضمین‌کننده کیفیت برنامه در مدارس است و نظارت می‌تواند اطمینان کامل برای مدیران ایجاد کند که برنامه‌ها به‌خوبی پیش می‌رود و ناظرین بیرونی که می‌خواهند انحراف عمل را تشخیص دهند باید شاخص‌های کلیدی عملکرد را بدانند و بر روی آن‌ها تمرکز کنند.

سید محمد بطحایی افزود: به دلیل تفاوت نگاه به مدارس دولتی و غیردولتی در سال‌های اخیر با حب و بغض‌ها و افراط‌وتفریط‌ها مواجه بودیم و امروز سرمایه اجتماعی ما در معرض خطر است و باید از این سرمایه محافظت کنیم، صیانت از این سرمایه منوط به گزارش‌هایی است که ناظرین ارائه می‌دهند.

 

مستمراً به جامعه ذی‌نفعان گزارش دهید تا جامعه اطمینان پیدا کند

وی در ادامه گفت: مستمراً به جامعه ذی‌نفعان گزارش دهید تا جامعه اطمینان پیدا کند و بداند ناظرین با افراد خاطی برخورد کرده‌اند؛ ارائه گزارش‌های نظام‌مند، مداوم و بر اساس شاخص‌های کلیدی بسیار مهم است، زیرا گزارش‌های کلی دردی را دوا نمی‌کند تا جامعه تشخیص می‌دهد که این مدرسه چقدر خطا داشته و چقدر پیشرفت داشته است. در برخی از مدارس غیردولتی رفتارهایی باعث شده سرمایه‌ای که در سال‌های اخیر به‌دست‌آمده از بین برود و به‌عنوان‌مثال مشاهده‌شده که اردوهای خارج از کشور برگزار کرده‌اند، این کار باعث می‌شود که اصل کار تعلیم و تربیت زیر سؤال برود، درحالی‌که بسیاری از دانش آموزان با مراکز علمی کشور بیگانه هستند، نیازی نیست اردوی خارج از کشور داشته باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به مسئولیت‌پذیری مدیران مدارس خاطرنشان کرد: مدیر مدرسه باید به مسئولیت سنگینی که در خصوص دانش آموزان بر عهده دارد آگاه باشد و این مسئولیت‌پذیری چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی باید افزایش یابد و نظارت کار اصلی مدیر است.

 

به‌کارگیری نیرو در مدارس دولتی و غیردولتی بسیار حساس است و نباید هر فردی وارد مدرسه شود

وی افزود: مدیر می‌تواند با یک برخورد خوب و شایسته جلوی بسیاری از خطاها را بگیرد و اجازه ندهد نیروی فاقد صلاحیت در مدرسه به کار گرفته شود و به‌کارگیری نیرو در مدارس دولتی و غیردولتی بسیار حساس است و نباید هر فردی وارد مدرسه شود.

آموزش‌هایی که برای اولیای دانش آموزان داده می‌شود باید با ضابطه‌هایی که ارائه‌شده همسویی داشته باشد.

 

بطحایی با مهم شمردن آموزش خانواده گفت: آموزش‌هایی که برای اولیای دانش آموزان داده می‌شود باید با ضابطه‌هایی که ارائه‌شده همسویی داشته باشد و مدعو دوره‌های آموزشی حق ندارد خارج از مباحث و ضابطه‌ها با اولیاء صحبت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ممکن است فردی بسیار باسواد باشد اما شایستگی تدریس پایه اول و دوم را نداشته باشد این توهین به فرد نیست بلکه ویژگی‌های دانش آموزان و مدرسه است.

وی در ادامه به برخی از انحرافات در برخی مدارس اشاره کرد و گفت: استفاده از منابع آموزشی غیراستاندارد یکی دیگر از انحرافات است جزواتی که به تائید کارشناسان مربوط نرسیده است و این کج‌سلیقگی است که باید این خطاها کاهش یابد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز