دکتر مجتبی شریعتی:

تخصیص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه ها به تراز ۲۰۰ دانشگاه سطح اول دنیا

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۱۵:۱۱:۱۳
کد خبر: ۷۲۶۵۰۸
تخصیص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه ها به تراز ۲۰۰ دانشگاه سطح اول دنیا
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی۴۰میلیارد تومان اعتبار برای طرح « ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور به تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا» اختصاص یافت.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جمع روسای دانشگاه های حاضر در پروژه ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور به تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا و اعضای کمیته ناظر این پروژه گفت: روند حرکت به سمت بین‌المللی شدن توسط دانشگاه‌های تعیین شده رضایت‌بخش است و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با استفاده از درآمد اختصاصی خود اجرای این پروژه را ادامه داده اند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: بر اساس چهار نظام رتبه‌بندی مطرح جهانی نظیر شانگهای، کیو اس، لایدن و تایمز دانشگاه‌هایی که بخواهند به تراز بین‌المللی دست یابند، باید بتوانند به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند که به طور کلی تمرکز بر وجود نخبگان در دانشگاه، همکاری با مراکز علمی-آموزشی سایر کشورهای دنیا و حمایت دولت از این پروژه مهم است.

وی در ادامه به شاخص‌های ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس شاخص‌ها، میانگین درآمد سرانه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ازای هر عضو هیأت علمی ۷۵۱ هزار دلار است. همچنین نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه‌ها ۱۱ به هفت دهم درصد می‌رسد؛ ضمن اینکه ۲۰ درصد کادر هیأت علمی در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا از استادان خارجی تشکیل می‌شود.

به گفته وی درآمد تحقیقاتی ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۲۳۰ هزار دلار به ازای هر عضو هیأت علمی است و تقریباً ۴۳ درصد مقالات تحقیقاتی مربوط به این ۲۰۰ دانشگاه برتر با مشارکت محققان بین الملی است.

معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر اینکه ۱۹ درصد دانشجویان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند، گفت: به طور کلی نسبت استاد به دانشجو، تعداد مقالات استادان، میزان ثبت اختراع و برخی مسائل دیگر از مهم ترین شاخص‌های عمده برای کسب برتری در ترازهای بین‌المللی است، ضمن اینکه برای دستیابی به این جایگاه باید به شیوه‌های آموزشی و پژوهشی، جذب استادان بین‌المللی، پرداخت حقوق بالا، تدریس به زبان انگلیسی و... توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: میزان اعتبار اختصاصی به ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به ازای هر دانشجو است و در شرایط بدتر حدود ۵۰۰ هزار دلار سرانه هر دانشجو تعیین شده است و دانشگاه‌های متوسط در این رده بندی ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار سرانه دانشجو دریافت می‌کنند و این در حالی است که سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور ما حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو است.

وی همچنین در خصوص وضعیت بودجه دانشگاه‌ها نیز گفت: میزان بودجه دانشگاه‌های کشور در سال ۹۶ حدود ۶,۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که این میزان در سال ۹۷ به ۷,۷۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اگرچه اخیراً در گزارش مطرح شده این آمار به حدود ۹,۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما به طور کلی سرانه ۱۶ دانشگاه سطح یک کشور بین ۱۶ تا ۱۹ میلیون تومان تعیین شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین گزارشی از وضعیت تعداد مقالات از نظر ارجاع و مقالات داغ دانشگاه‌های کشور در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد و گفت: بیشترین تعداد مقالات به دانشگاه تهران اختصاص دارد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر ودانشگاه تربیت مدرس از نظر مقالات داغ رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و به طور کلی دانشگاه‌های کشور از نظر مقالات داغ وضعیت خوبی ندارند.

دکتر شریعتی گزارشی از مدل ارتقای مراکز منتخب به تراز بین‌المللی ارائه داد و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند که مهم ترین آن‌ها این است که هر کدام از این مراکز میزانی از اعتبارات عمومی، اختصاصی و حتی تجهیزاتی خود را برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده‌اند و نماینده ای نیز در کمیته نظارت بر پروژه دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم میزان سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور را ناچیز و حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو توصیف کرد و گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌های تراز اول کشور به سطح دانشگاه‌های برتر دنیا برسند، باید میزان اعتبارات این مراکز حداقل با پایین‌ترین سطح شاخص‌ها در دانشگاه‌های برتر دنیا برابری داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز