دکتر نیلی:

لزوم پیاده‌سازی نظام یکپارچه و سیاست‌های تشویقی در راستای دستیابی به تراز بین‌المللی

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۱۵:۱۲:۴۶
کد خبر: ۷۲۶۵۱۱
لزوم پیاده‌سازی نظام یکپارچه و سیاست‌های تشویقی در راستای دستیابی به تراز بین‌المللی
دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست هم‌اندیشی ارتقای ۵ دانشگاه و پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی، پیاده‌سازی نظام یکپارچه و هماهنگ دانشگاه شامل ساختار، بودجه، نظام حقوق و دستمزد، ترفیع و ارتقا و دیگر سیاست‌های تشویقی و مالی را از اقدامات زیربنایی و ساختاری در دستیابی به تراز بین‌المللی توصیف کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر نیلی احمدآبادی در این آیین با اشاره به اینکه برای دستیابی به دانشگاه بین‌المللی، باید اقدامات زیربنایی و ساختاری شکل گیرد، گفت: در این راستا، اجرای آیین‌نامه جدید ترفیع با معرفی پایه‌های ممتاز و ویژه با تکیه بر انجام فعالیت‌های بین‌المللی، پیش بینی یک درصد بودجه دانشگاه برای اجرای برنامه سوم دانشگاه در راستای فعالیت‌های بین‌الملل، اصلاح آیین‌نامه گرانت و طرح شهر دانش، سبز و هوشمند به عنوان زیرساخت همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری انجام شده است.

به گفته وی تغییر و تقویت ساختار دانشگاه بویژه معاونت بین‌الملل و توسعه بخش‌های مربوطه در معاونت پژوهش و آموزش، تدوین و اجرای آیین‌نامه پسادکترای بین‌الملل، تشکیل شورای سیاست‌گذاری علم و فناوری، تشکیل کارگروه‌های منطقه‌ای برای پیگیری تعاملات بین‌المللی، ایجاد مرکز نیازسنجی و پروژه‌یابی دانشگاه تهران برای افزایش و کمک به اعضای هیئت علمی برای جذب اعتبارات بین‌المللی و تشکیل کمیته ارتقا به تراز بین‌الملل از دیگر اقدامات زیربنایی و ساختاری دانشگاه تهران در دستیابی به جایگاه بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: چارچوب کلی تدوین برنامه سوم دانشگاه تهران بر اساس مطالعه، بررسی و به کارگیری اسناد بالادستی کشور در حوزه آموزش عالی و برامه استراتژیک چند دانشگاه منتخب، ارزیابی و تجزیه و تحلیل وضع موجود و برنامه‌های قبلی دانشگاه، تعیین شاخص‌ها و اهداف کمی و کیفی برنامه، تعیین راهکارها، راهبردها و الزامات اجرایی دستیابی به هدف، تعیین وظایف و مسئولیت حوزه‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه در برنامه و رصد، کنترل و نظارت بر اجرای برنامه شکل گرفته است.

وی افزود: بررسی و تحلیل وضع موجود دانشگاه برای فراهم کردن تصویری روشن از وضع موجود و آینده پیش رو، هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها در لوای راهبردهای واحد، مدیریت بهینه بر منابع در اختیار جهت دستیابی به اهداف پیش رو و ارتقای بهره‌وری در تمامی سطوح و حوزه‌های کاری و تعیین جهت گیری‌های دانشگاه برای آینده‌ای روشن و رو به رشد از اهداف کلان تدوین برنامه سوم دانشگاه تهران است.

رئیس دانشگاه تهران، ارتقای مستمر سطح و کیفیت فعالیت‌های دانشگاه در تمامی سطوح و در تمامی حوزه‌ها، کمک به تحقق اهداف آموزش عالی با توجه به اسناد بالادستی کشور و ارتقای جایگاه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه را از دیگر اهداف کلان تدوین برنامه سوم دانشگاه دانست.

به گفته دکتر نیلی احمدآبادی، برنامه اصلی دانشگاه تهران، بین‌المللی‌سازی، تأکید بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی و اخلاق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

دکتر نیلی احمدآبادی، بر کاهش تدریجی حق‌التدریس و حق‌التحقیق به عنوان عاملی که مشوق کمیت بوده و عملاً امکان توسعه فعالیت‌های کیفی و بین‌الملل را کاهش می‌دهد تأکید کرد و افزود: دانشگاه تهران از مهرماه سال جاری میزان حق‌التدریس پژوهشی استادان را کم کرده و از سقف ۲۶ واحد به ۱۲ واحد رسانده‌ایم.

دکتر نیلی احمدآبادی درخصوص دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی خاطرنشان کرد: این دانشگاه در حوزه آب، مؤسسه‌ای مشترک با یونسکو، وزارت نیرو وIHE ایجاد کرده است که از مهرماه امسال در این مؤسسه دانشجوی بین‌المللی به زبان انگلیسی پذیرش خواهد کرد.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: برنامه داریم، تمام دانشجویان دوره دکترای این دانشگاه، ۶ تا ۹ ماه فرصت مطالعاتی در خارج از کشور بگذرانند و امسال ۴۰۰ دانشجوی این دانشگاه به فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعزام می‌شوند.

به گفته وی، تمامی اعضای هیئت علمی این دانشگاه که کل تحصیل آنها در داخل ایران بوده است و در دوران دانشجویی فرصت مطالعاتی نداشته اند قبل از تبدیل وضعیت باید ۶ تا ۹ ماه به فرصت مطالعاتی اعزام شوند.

دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: دانشگاه تهران با کشور کره‌جنوبی، مؤسسه مشترکی تأسیس کرده با محوریت انجام پروژه‌های مشترک، که قرار است ۱۰۰ هزار دلار طرف کره‌ای و ۱۰۰ هزار دلار دانشگاه تهران برای راه‌اندازی این مؤسسه اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران همچنین با کشورهای هلند، چین و روسیه نیز فعالیت‌های مشترک علمی و آموزشی دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز