دکتر محمود فتوحی:

لزوم بازنگری در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۱۴:۰۲:۳۱
کد خبر: ۷۳۲۰۸۱
لزوم بازنگری در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی
رئیس دانشگاه صنعتی شریف بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی را لازمه‌ ارتقای سطح علمی کشور دانست.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محمود فتوحی با اشاره به اینکه ماده۳ آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری می‌پردازد و بر اساس آن چاپ مقاله در نشریات علمی و پژوهشی داخلی امتیاز دارد، گفت: هر چند طی سال‌های گذشته این روند موجب نام‌آوری ایران در تولید علم به ویژه در نشریات علمی شده اما در ماه‌های اخیر بیش از پیش مورد نقد و اعتراض قرار گرفته است به طوری که چندی قبل نیز رهبر معظم انقلاب مقاله محوری را نادرست دانسته و بر توجه به حل مسائل کشور در مقالات تاکید کردند.

وی با تاکید بر لزوم تغییر در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی به ویژه در پی بیانات اخیر مقام معظم رهبری، افزود: ایشان به دو نکته مختلف در این زمینه اشاره کردند؛ کشور باید مرجعیت علمی خود را حفظ کند و رشد علمی با شدت قبل جلو برود، اما حتی اگر مقاله‌ای نوشته می‌شود باید به نوعی با مسائل کشور مرتبط باشد و اینها با هم تناقض ندارد باید هر دو کار را انجام دهیم و برای ۲۰ سال آینده کشور کار کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به کمبود بودجه و محدودیت امکان تخصیص منابع مالی به هر دو پژوهش‌های بنیادی و کاربردی بر لزوم کسب بودجه از راه‌های دیگر و انجام فعالیت‌های بنیادی تاکید کرد.

دکتر فتوحی در خصوص مشکلات این آیین‌نامه تصریح کرد: ایراد کلی آیین‌نامه این است که یک نسخه برای همه دانشگاه‌ها و همه رشته‌ها نوشته شده؛ در حالی که نمی‌توان گفت روش ارتقای یک استاد دانشگاه باید در رشته‌های مختلف علوم انسانی، فنی و ریاضی و پزشکی یکسان باشد.

وی همچنین با اشاره به تولید ۱.۵ درصدی علم در ایران و جایگاه شانزدهمی جهان، اظهار داشت: بخشی از این موفقیت مرهون کیفیت انتشار مقالات علمی است که این امر نیز ثمره آیین‌نامه ارتقا است و خوشبختانه درحال حاضر کشور در برخی زمینه‌ها مانند نانو مرجعیت علمی لازم مد نظر مقام معظم رهبری را به دست آورد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان از آمادگی این دانشگاه برای کمک در بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در جهت اهداف تعیین شده از سوی رهبری خبر داد.

 

نظر شما