آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان تئاتر عروسکی در مدارس استفاده کند

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۵:۳۲:۴۷
کد خبر: ۷۳۹۹۸۱
مدرس تئاتر و داور سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور با اشاره به اینکه "تخیل" وجه اشتراک طبع دانش آموزان با تئاتر عروسکی است، مطرح کرد، آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان تئاتر عروسکی در مدارس استفاده کند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، اردشیر صالح‌پور؛ نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر که به عنوان داور در بخش تئاتر عروسکی، در سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور حضور دارد، در گفت و گو با خبرنگار این مرکز با بیان اینکه در حوزه هنر، اتفاق خوبی در آموزش و پرورش در حال رخ دادن است، گفت: وقتی سخن از وزارت آموزش و پرورش به میان می آوریم، یعنی صحبت از پایه ای ترین وزارت خانه یک نظام است. هر آنچه که زندگی و آینده را تشکیل می دهد، از نهادی به اسم آموزش و پروش شکل می گیرد.

 

امر هنر، پا به پای آموزش پیش برود

وی افزود: این بدان معناست که بعد از نهادی به اسم خانواده، بلافاصله باید به آموزش و پرورش توجه کرد؛ آموزش و پرورشی که صرفا علم و علم آموزی و علم آوری برایش مهم نیست و به تربیت انسان و فضیلت او نیز اهمیت می دهد؛ به طور مثال در انگلیس می بینیم که هر دانش آموزی موظف است در کلاس هفتم یا  هشتم دبیرستان یکی از متن های شکسپیر را بخواند  و تحلیل کند و یا در فرانسه هر فرانسوی ملزم است که یکی از کارهای بالزاک را بخواند. اما در ایران هنوز این الزام وجود ندارد که مثلاً گلستان سعدی یا شاهنامه فردوسی یا آثاری از این دست مورد توجه باشد. در حالی که باید امر هنر، پا به پای آموزش پیش برود.

 

بخش نمایش های عروسکی، با اقبال خوبی روبرو شده است

دکتر صالح پور با بیان اینکه هنر، بهترین طریق برای پرورش است، ادامه داد: هنر یک روش غیر مستقیم و درعین حال زیباشناسانه است و جای خوشحالی ست که بخش نمایش های عروسکی، با اقبال خوبی روبرو شده است! تا اندازه ای که من به شخصه اصلاً انتظار نداشتم که بچه ها در این سطح ظاهر بشوند وخوشبختانه بچه ها نشان می دهند که تا حد مطلوبی با تکنیک های مختلف تئاتر عروسکی اعم از؛ سایه ای، عروسک نخی، عروسک های باتومی، گونه های دیگر آشنا بوده و  از آنها استفاده می کنند و این یک پیام آشکار دارد و آن اینکه علاقه، دانش و مهارت در این بخش جدی قلمداد شده است.

 

دانش آموز باید بتواند با ساده ترین ابزار، کار کند

او با اشاره به برخی گلایه های دانش آموزان از کمبود بودجه و بعضی نابسامانی ها، اظهار داشت:  به نظر من این موارد اصلاً اهمیت چندانی نداردو بنا نیست ما توقع کار حرفه ای از این بچه ها داشته باشیم و معتقدم دانش آموز باید بتواند با ساده ترین ابزار، کار کند و با این وجود نوع کارهایی که در این جشنواره عروسکی مطرح شد و به نمایش درآمد، نشان از علاقه، پیگیری و جدیت بچه ها دارد که این نکته بسیار حائز اهمیت است.

 

آموزش و پرورش حتماً باید از فارغ التحصیلانِ رشته عروسکی در مدارس استفاده کند

دکتر صالح پور افزود: به نظرم آموزش و پرورش حتماً باید از فارغ التحصیلانِ رشته عروسکی در مدارس استفاده کند و مطمئناً بهره گیری از این افراد در قالبِ نیروهای نیروهای قراردادی، خرید خدمت، پاره وقت ، ساعتی ... و هر شکل ممکنِ دیگر، میتواند به رشد و پیشرفت بچه ها کمک شایانی کند و یقین داشته باشید که اگر این افراد در کنار دانش آموزان باشند، سطح کارِ آنها چند پله بالاتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که بچه ها تا  چه بخشی میتوانند غریزی عمل کنند؟! این یک ضرورت است که باید به بخشهای دیگر مثل؛ مهارت، تجربه و دانش آنها نیز در این حوزه اهمیت داده شود.

 

باید تئاتر عروسکی و همچنین تئاتر کودک جدی قلمداد شود

وی با اشاره به افق روشن و امیدوار کننده آینده تئاتر عروسکی، گفت: من معتقدم که باید تئاتر عروسکی و همچنین تئاتر کودک جدی قلمداد شود و اگر آموزش و پرورش تئاتر عروسکی و تئاتر کودک را که در ژانر وظایف ماهوی و ساختاری نظامش است، جدی بگیرد و یقیناً تضمینی است برای رشد تئاتر کشور؛ چرا که همین بچه ها قرار است فردا بیایند و بازیگران و هنرپیشه هایی حرفه ای مثل کریم اکبری مبارکه و یا ایرج محمدی شوند.

 

  تئاتر عروسکی از یک ویژگی خاص با عنوانِ " فانتزی تخیل" برخوردار است

صالح پور در پاسخ به این پرسش که اصولاً بخش تئاتر عروسکی در چنین جشنواره ای چه تاثیراتی بر هویت شناسی دانش آموزان خواهد داشت، گفت:  تئاتر عروسکی از یک ویژگی خاص با عنوانِ " فانتزی تخیل" برخوردار است که تئاتر صحنه ای از آن بی بهره است و این با طبع کودک که اساساً با تخیل زندگی می کند و نوع نگاهش به زندگی به اقتضای سن و سالش به این مایه نزدیک است، همخوانی داشته و یقیناً این گونه تئاتر می تواند در شکل گیری شخصیت و هویت او موثر باشد.

هر پدیده علمی، هر اختراع و هر  اکتشافی، ابتدا از تخیل آغاز می شود

او اظهار داشت: این امری بدیهی است که هر پدیده علمی، هر اختراع و هر  اکتشافی، ابتدا از تخیل آغاز می شود. بنابراین تخیل پایه علم است و تئاتر عروسکی نیز بواسطه ویژگی خاصش، زبان خوبی دارد؛ زبانی که هم با دنیای کودکی مرتبط و هم برای سایر افراد شیرین است و ما هر گاه که از واقعیت ها گریز پیدا می کنیم به دنیای خیال پناه می بریم به قول مولانا " بی حقیقت نیست در عالم خیال" و این واقعیتی انکار ناپذیر است که خیال هم بخشی از حقایق هستی است.

دکتر صالح پور در توضیح بیشتر گفت: بنابر این شکی نیست که این گونه تئاتر، از جمله بخش های خوبی است که در برنامهء جشنواره گنجانده شده و ما یقین داریم موثر خواهد بود.به طوری که در بخش داوری نقد حضوری و مستقیم داریم، بحث کارشناسی ما جدی بوده  و با مصادیق کاری پیش میرود.  قطعاً اگر بچه های آموزه های چنین جشنواره ای را به کار بسته  و دقت و ممارست کافی داشته باشندف ما  میتوانیم در سالهای آینده یک جشنواره عروسکی مستقل را شاهد باشیم و چه بسا حتی با تمرین بیشتر، بتوانند اجرای عمومی، حداقل برای خود دانش آموزان داشته باشند  .

 

در کارشناسی آموزش و پرورش، توجه به تئاتر کودک و تئاتر عروسکی، بعنوان یک ژانر مستقل می تواند اثرات خوبی داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شاید اجراها خیلی خوب نیست، اما خیلی امیدوار کننده است، گفت:  نیابد این را از ذهن دور کنیم که از طرفی بسیاری از این بچه ها بصورت غریزی کار کرده اند و از طرف دیگر اکثر آنها در شهرستانها حتی مجال و امکانی برای تماشای تئاتر عروسکی ندارند! به نظر من در کارشناسی آموزش و پرورش، توجه به تئاتر کودک و تئاتر عروسکی، بعنوان یک ژانر مستقل می تواند اثرات خوبی داشته باشد. چرا که کودک از عروسک جدا نیست و امروز می بینیم که دیگر عروسک برای دانش آموز ما فقط یک وسیله بازی و تفنن و سرگرمی بچه گانه به شمار نمی رود و  بچه ها امروز از عروسک به عنوان یک مدیوم فرهنگی استفاده و از طریق آن حرف زده و  مسائل و مشکلات را مطرح می کنند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز