نورعلی عباسپور:

مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۵:۳۴:۳۲
کد خبر: ۷۳۹۹۸۲
مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان در نشست خبری با اشاره به مشارکت اولیاء در فعالیت های مدارس گفت: مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، نورعلی عباسپور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تنوع و تعدد فعالیت‌ها در حوزه انجمن اولیاء و مربیان ، اظهار کرد:در انجمن اولیا و مربیان تنوع فعالیت‌ها بسیار زیاد است و مخاطبین انجمن ۲۶میلیون خانواده دانش آموزان  در آموزش‌وپرورش هستند که باید برای آن‌ها در عرصه‌های مختلف، برنامه و فعالیت تدوین و اجرا شود.

وی افزود: در حوزه انجمن اولیاء و مربیان، با آسیب‌هایی مواجه هستیم  و برای مقابله با آن‌ها برنامه‌هایی تدوین‌شده است که  مبنای برنامه‌ریزی و سیاست‌ها سند تحول بنیادین است و تنظیم و ابلاغ برنامه‌ها در زیر نظام مدیریت و راهبری با ۱۶برنامه هست که یکی از محورها و خرده نظام‌های سند تحول بنیادین است. 

 

از انتخابات انجمن اولیاء  و مربیان  در 5 درصد مدارس به‌صورت الکترونیک  انجام شود

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان با تأکید بر واقعی شدن مشارکت اولیا گفت: یکی از مشکلاتی که در مدارس برای مشارکت اولیاء و مربیان  وجود دارد  این است  که مشارکت اولیا ظاهری  است و برنامه ریزی کرده ایم  برای رفع این آسیب 5 درصد  از انتخابات انجمن اولیاء  و مربیان در مدارس را به‌صورت الکترونیک  برگزار کنیم  تا بتوانیم مطالباتی که خانواده ها از مدرسه دارند را جهت دهیم و به محورهایی که در سند تحول برای حقوق خانواده اشاره‌شده ، برسیم و در این خصوص تدوین منشور حقوق والدین  آماده خواهد شد و بعد از تائید مراجع ابلاغ خواهد شد  تا فضایی برای مشارکت واقعی آن‌ها در مدارس در نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت : مدرسه یک‌سویه بدون مشارکت اولیاء  نمی‌تواند  فعالیت های خود را پیش ببرد و تلاش می‌شود که برنامه‌ها در مدارس طوری تدوین شود که همراهی خانواده‌ها را همراه داشته باشد و بخشی از فعالیت‌های مدرسه به اولیاء سپرده شود.

 

وزارتخانه‌های کشور، آموزش‌وپرورش و  راه و شهرسازی مسئولیت ساماندهی و راهبری سرویس مدارس را بر عهده‌دارند

عباسپورتصمیم گیری برای سرویس مدارس را  بر عهده سه وزارتخانه  دانست و تصریح کرد: وزارتخانه‌های کشور ، آموزش‌وپرورش و  راه و شهرسازی مسئولیت ساماندهی و راهبری سرویس مدارس را بر عهده‌دارند و مسائل مربوط به سرویس‌ها در این سه نهاد بررسی و پیگیری می‌شود و سال گذشته دستورالعملسرویس مدارس اصلاح شد تا بر اساس وظایف هر دستگاه مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها مشخص شود و در این راستا شهرداری‌ها موظف به طراحی سامانه سپند شدند  که سال گذشته سامانه به‌طور آزمایشی در قزوین اجرا شد و فقط بخش نظارتی سرویس مدارس  بر عهده آموزش‌وپرورش است  و وزارت راه و شهرسازی  به‌عنوان پیمانکار تعریف‌شده است  .

 

تخصیص بودجه‌ برای حمل‌ونقل دانش آموزان  در مناطق روستایی

وی در ادامه با اشاره به نرخ شهریه سرویس مدارس گفت: مبلغی که اولیاء بابت سرویس مدارس پرداخت می‌کنند، بر اساس  نرخ نامه‌ای است که شورای شهر آن را مصوب و  تعیین می‌کند و مبنای عمل در مدارس برای شهریه سرویس  است  و با توجه به شهریه سرویس مدارس برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که با شهریه پایین‌تر،  سرویس جداگانه برای فرزند خود در نظر بگیرند. 

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۳۰۰۰۰۰۰دانش‌آموز در مناطق شهری و۴۰۰۰۰۰نفر در مناطق روستایی از سرویس مدرسه استفاده کردند و برای مناطق روستایی بودجه‌ای برای حمل‌ونقل دانش آموزان تخصیص داده‌شده است که  هرساله پرداخت می‌شود و مصمم هستیم در سال آینده به‌طور مستمر جلسات سرویس مدارس را با وزارتخانه‌های مسئول داشته باشیم و مسائل بودجه‌ای مناطق روستایی  را پیگیری کنیم .

 

با توجه به هزینه نصب GPS ، الزام و  تأکیدی برای نصب وجود ندارد

وی در خصوص نصب GPS گفت: با توجه به هزینه نصب GPS ، الزام و  تأکیدی برای نصب وجود ندارد و پیش‌بینی‌شده است در سامانه اپلیکیشنی طراحی شود که توانمندی لازم را داشته باشد و بتواند رصد و نظارت را انجام دهد.

عباسپور با اشاره به مسئولیت آموزش‌وپرورش در سرویس مدارس گفت: شهرداری‌ها شرکت‌های حمل‌ونقل و پیمانکار را با طی مراحل قانونی و  لازم معرفی می‌کنند و آموزش‌وپرورش باید آن‌ها را تأیید کند و در این میان رضایت حداکثری خانواده‌ها بسیار مهم است که مبنای تائید آموزش‌وپرورش است و هر جا که لازم باشد مجدداً می‌توانیم صلاحیت راننده را بررسی کنیم.

 

مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است

وی افزود: وظیفه‌ی دیگر آموزش‌وپرورش نظارت است که سعی می‌شود بیشتر به شکل الکترونیک انجام شود و در مورد سطح دسترسی‌ها در سامانه و اجرای نهایی سامانه، باید با تائید مراکز حراست و فناوری آموزش‌وپرورش باشد و بخشی از احراز صلاحیت بر عهده شهرداری و بخشی را آموزش‌وپرورش بررسی می‌کند.

عباسپور با اشاره به مشارکت اولیاء در فعالیت‌های مدارس تصریح کرد: مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است و سال گذشته معادل ریالی این مشارکت‌ها۳۹۵میلیارد تومان و مشارکت‌های مالی ۳۴۱ میلیارد تومان بوده است.

 

طراحی الگویی متناسب بافرهنگ کشور

وی یکی از شکایات مطرح‌شده در سطح مدارس را لباس فرم دانست و گفت: در خصوص لباس فرم دانش آموزان بخشنامه‌ای که در آن اجبار و تحمیل  بر خانواده‌ها  باشد ، نداریم و برای  لباس فرم دانش آموزان طبق آیین‌نامه اجرایی مدارس بر اساس شاخص‌ها چارچوبی ارائه‌شده است که  انجمن اولیاء و مربیان مدرسه می‌تواند با هماهنگی با خانواده‌های برای لباس فرم دانش آموزان اقدام کنند. برای سال تحصیلی آینده ،طراحی الگویی متناسب بافرهنگ کشور و بازنگری قوانین و مقررات برای پوشش واحد و متنوع  و تدوین ویژگی‌های  لباس فرم ازجمله برنامه‌های در دست اقدام انجمن اولیاء و مربیان است .

 

گذراندن دوره‌های آموزشی برای اولیاء الزامی است

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان در ادامه افزود: یکی  از مهم‌ترین اقدامات این کارشناسی برگزاری دوره‌های  آموزشی اولیاء و ارتقای  آگاهی و اطلاعات آنان است و برای این منظور سه کارگروه روش آموزش ، تعیین محتوا و بررسی صلاحیت اساتید در حال فعالیت هستند که تصمیم داریم برای حضور۱۲ساله دانش آموزان در مدارس برای اولیا هم آموزش داشته باشیم و برنامه دوره‌های آموزشی به شکل حضوری و غیرحضوری  تا هفته آینده ابلاغ می‌شود که در هفت عنوان برنامه‌ها آماده‌شده است و گذراندن دوره‌ها برای اولیاء الزامی است و پیش‌بینی‌شده برای ثبت‌نام در سال‌های بعدی ارائه گواهی دوره‌های آموزشی خانواده  الزامی باشد.

وی افزود: با همکاری قوه قضاییه دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها   تدوین‌شده است که ۲۳مهارت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آن طراحی‌شده و در 90درصداز استان‌ها برگزارشده است و سه سامانه  برای ساماندهی مراکز مشاوره، انتخابات انجمن اولیا ء و مربیان  و  آموزش خانواده در حال طراحی است که تلاش می‌شود در آن‌ها مشکلات این سه حوزه رصد و بررسی شود.

 

۳۲۵در سراسر کشور مرکز مشاوره داریم

عباسپور با اشاره به پالایش مراکز مشاوره خاطرنشان کرد:۳۲۵ مرکز مشاوره در سراسر کشور داریم که به‌طور مستمر بررسی عملکرد مراکز انجام می‌شود و اگر لازم باشد مرکز ناکارآمد تعطیل خواهد شد و در تعداد مراکز مشاوره رشد کمی را شاهد هستیم  که بیست مرکز جدید در سال گذشته شروع به کارکردند و برای سال تحصیلی آینده پیش‌بینی می‌شود سی مرکز جدید راه‌اندازی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز