ورود دانش و تکنولوژی‌های دانشگاه‌ها به چرخه صنعت عامل تحقق اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۱۴:۰۱:۵۶
کد خبر: ۷۴۰۷۵۲
ورود دانش و تکنولوژی‌های دانشگاه‌ها به چرخه صنعت عامل تحقق اقتصاد مقاومتی
رئیس دانشگاه تهران "قیمت" و "کیفیت" را دو عامل موفقیت محصولات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه دانش و تکنولوژی‌های موجود در دانشگاه‌ها وارد چرخه صنعت شده و اتصال قوی و نزدیکی بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و سایر واحدهای تابعه، ضمن ابلاغ تدابیر راهبردی برای کاهش آثار تحریم‌ها بر امور کیفی و فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری، حمایت قاطع از برنامه‌های دولت جهت صرفه‌جویی و اجرای اقتصاد مقاومتی را خواستار شد.

دکتر غلامی در این نامه، تمرکز بر موضوع اقتصاد مقاومتی، حمایت همه جانبه جامعه دانشگاهی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید را نیز امری ضروری دانست و خواستار انجام اقدامات مناسب دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی جهت حمایت قاطع از برنامه‌های دولت جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی و ارائه گزارش به این وزارت شد.

دکتر غلامی همچنین در فراخوانی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، انجام اقدامات اجرایی در راستای راهبردهای اساسی مدنظر ریاست جمهوری به منظور " فائق آمدن بر مشکلات و چالش‌های جاری کشور"، از جمله «حمایت از بازار تولید داخلی» و «پشتیبانی و حمایت از فرآیندهای افزایش تولید، ارتقای کیفیت و بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در کلیه واحدهای تولیدی کشور» را مورد تأکید قرار داد.

دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی ضمن بیان این مطلب به تشریح نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در حمایت از تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: معمولاً محصولات ساخت داخل با دو مشکل اساسی مواجه هستند، یعنی دو امر یک محصول تولید در بازار را موفق می‌کند، اول اینکه محصول تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد و دوم قیمت آن محصول معقول تعیین شود.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که بخواهیم کیفیت یک محصول تولیدی را افزایش دهیم به ناچار هزینه‌های تولید آن محصول نیز افزایش می‌یابد و اگر بخواهیم هزینه‌ها را کاهش بدهیم این امر به قیمت کاهش کیفیت منجر خواهد شد، به همین جهت نمی‌شود آن محصول تولید شده جایگاه خود را در بازار پیدا کند.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص نقش تکنولوژی‌های پیشرفته در افزایش کیفیت محصولات تولید شده گفت: این نوع تکنولوژی‌ها، کیفیت را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند در عین حال نوعی تنوع‌بخشی در کالاهای تولید شده ایجاد می‌کنند.

دکتر نیلی‌احمدآبادی خاطرنشان کرد: این دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی هستند که می‌توانند تکنولوژی را در پروسه تولید محصولات وارد کنند تا منجر به افزایش کیفیت آن محصول شود. در واقع اگر ما بتوانیم دانش دانشگاه‌ها را به عرصه تولید وصل کنیم و علم را به صحنه تولید وارد کنیم، قطعاً دو عامل اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی (قیمت و کیفیت) در عین حال تنوع محصولات اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: بنابراین دانشگاه‌ها می‌توانند تحقیقات و پژوهش‌های خود را در جهت تحقق‌های نیازهای کشور طراحی کنند و در عین حال سعی کنند ارتباط خود را با مراکز صنعتی تقویت کنند که البته تحقق بخشی از این امر وظیفه دولت و مسئولان است و اینکه اقتصاد را به گونه‌ای طراحی کنند که تولید کننده نیز متقاضی تولید محصول با کیفیت باشد، بخش دیگر نیز باید از سوی دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد که به سمت صنایع کشش داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص ابلاغیه وزیر علوم مبنی بر ممانعت دانشگاه از آغاز طرح‌های عمرانی جدیدی که با بودجه‌های دولتی شروع می‌شود نیز گفت: منابع برخی از طرح‌های موجود دانشگاه تهران از بیرون از دانشگاه و از بودجه‌های غیر دولتی تامین می‌شود که منظور وزیر شامل این نوع طرح‌ها نمی‌شود، ضمن اینکه ما بودجه‌های در نظر گرفته برای سایر طرح‌های دانشگاه را وارد عرصه‌های عمرانی نخواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های ارزی نباید مانعی در راه گسترش تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها باشد، گفت: متاسفانه محدودیت‌های ارزی مشکلاتی را در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی ایجاد خواهد کرد، اما ما از دولت می‌خواهیم که ماموریت‌های پژوهشی و فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان مشمول کالاهای اساسی قرار بگیرد و به آن‌ها ارز دولتی تعلق بگیرد، چرا که علم و دانش به اندازه چای و سایر کالاها برای کشور ارزشمند است و نباید محدودیت‌های خاصی در این عرصه اتخاذ کرد.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نامه ۱۳ دانشگاه برتر دنیا برای قرار دادن فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها جزو کالاهای اساسی تدوین و به مسئولان ارائه خواهد شد، گفت: این موضوع اساسی‌ترین کالایی است که دولت می‌تواند در شرایط فعلی از آن حمایت کند. اما به دلیل همین محدودیت‌ها سعی می کنیم سفرهای مدیران دانشگاه به خارج از کشور را در مواقع غیر ضروری کاهش بدهیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اغلب خدمات رفاهی، تغذیه‌ای و فضای سبز و غیره... دانشگاه تهران برون سپاری شده است، گفت: تلاش ما این است که بتوانیم بسیاری از خدمات دانشگاه را واگذار و توسط بخش خصوصی انجام بدهیم تا کمکی به کاهش هزینه‌ها داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین همراهی دانشگاه‌ها با شرایط فعلی کشور و همچنین حمایت از تولید داخل این است که دانش تولید شده در دانشگاه‌ها وارد عرصه تولید شوند و البته این همراهی نیز باید از سوی دستگاه‌های اجرایی، اقتصاد ملی و متقاضیان محصولات پیشرفته و با کیفیت برای عرضه در بازار بین‌المللی باشد و این امر نیز محقق نمی‌شود مگر اینکه از دانشگاه‌ها کمک گرفته شود.

 

نظر شما