دکتر طهرانچی:

برنامه های جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب نخبگان و اعضای هیات علمی جوان

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۳:۱۶:۲۴
کد خبر: ۷۴۳۳۵۱
برنامه های جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب نخبگان و اعضای هیات علمی جوان
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام مندی تحصیلات تکمیلی و ماموریت محوری، از اولویت های دانشگاه در دوره جدید خواهد بود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در اولین نشست خود با خبرنگاران، درباره تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: تغییر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، تغییری روشی بود و به معنی تغییر در سطح معاونان نیست. معاونان این دانشگاه به بهترین وجه انتخاب شده اند و کمافی السابق فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه درخصوص روسای استانی اگر افراد براساس برنامه ها فعالیت کنند، به کار خود ادامه خواهند داد، افزود: در صورتی که روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها براساس برنامه های از پیش تعیین شده فعالیت نکنند، ممکن است تغییراتی انجام شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هدف ما در این دانشگاه اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه اشتغال دانش بنیان و امیدآفرینی در بین جوانان است، خاطرنشان کرد: در جلسه امروز هیات امنا، بحث زیادی شد. مردادماه سال گذشته هم در این جلسه بحث شد و بنده و دکتر فرهاد رهبر به دانشگاه آزاد اسلامی آمدیم و در آن زمان به اتفاق آراء ایشان به عنوان رئیس برگزیده شد و امروز این مسئولیت به دوش بنده نهاده شد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه سامانه های فرهنگی و اجتماعی از پیچیدگی بیشتری نسبت به سامانه های اقتصادی برخوردارند، تاکید کرد: لازم است تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی شتابان باشد و برنامه ها در جهت آنچه مدنظر هیات امنای این دانشگاه است، پیش برود. بر این اساس، برنامه هایی که در استان تهران شروع شده، در سطح کشور تسری خواهد یافت.

وی ادامه داد: برنامه های جدید علمی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران شروع و آماده پیاده سازی شده و در کنار اجرای این برنامه ها در سایر واحدها، تحصیلات تکمیلی نظام محور را پیش خواهیم برد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرار نیست این دانشگاه وارد فعالیت های اقتصادی به معنای درآمد حاصل از سود بانکی و... شود، گفت: برنامه های اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای اقتصاد دانش بنیان خواهد بود، به طوری که با به حرکت در آوردن نوآوری اجتماعی، شبکه چهارصد واحدی دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت اقتصاد دانش بنیان و اشتغال جوانان قرار خواهد گرفت که برنامه اولیه آن آماده شده است.

وی با اشاره به فعالیت دکتر فرهاد رهبر در دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: دکتر فرهاد رهبر عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است و خواهد بود و ما به عنوان دوست و همکار خوب در خدمت ایشان هستیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به برنامه های آتی خود در راستای جهاد علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: کار خوبی از دوره ریاست دکتر فرهاد رهبر در این دانشگاه آغاز شده و هیات جذب این دانشگاه فعالیت خود را شروع کرده که در راستای بکارگیری نخبگان به عنوان جهادگران علمی اقدام خواهیم کرد. ما تجربه خوبی در این زمینه در دانشگاه شهید بهشتی داشتیم و توانستیم اعضای هیات علمی جوان و عالمی را به بدنه دانشگاه تزریق کنیم. این کار در دانشگاه آزاد اسلامی تسریع خواهد شد تا جهادگران علمی پیشرو در دانشگاه آزاد اسلامی جذب شوند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین مشکل کنونی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟ گفت: مهمترین مشکل آموزش عالی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی، کارآمدی نظام آموزشی است. مشکل آموزش عالی ما این است که در کارآمدی دچار نقصان شده است.

وی افزود: حال سوال اینجاست که اگر همه دانشگاه ها را به سطح یک برسانیم، آیا مشکل جوانان حل خواهد شد؟جمهوری اسلامی ایران جزو 10 کشور اول جهان از نظر جمعیت دانشجویی است و اگر ما برای اشتغال دانش بنیان با رویکرد جدید اقدام نکنیم، چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که امید به جوانان ما باز گردد.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: تغییر مسیر جامعه دانشجویی از رشته های علوم انسانی و ریاضی، نشان دهنده بازخورد منفی جامعه به این رشته هاست که دانشگاه نتوانسته برای اشتغال جوانان کار کند و این اعتراض به این شکل در کنکور نمایان شده و دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند در این حوزه تحول آفرینی کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم، باید از دانشگاه آزاد اسلامی شروع کنیم، چرا که دانشجویان این دانشگاه شهریه پرداخت می کنند و به این دلیل می توانند باعث کارآمدی در دانشگاه شوند.

وی درباره برنامه هایش در دانشگاه گفت: هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به بنده ماموریت داده که در عرض سه هفته برنامه های راهبردی دانشگاه را تهیه کرده و به هیات امنا ارائه کنم تا در جلسه ماه آینده به رأی گذاشته شود.

دکتر طهرانچی با اشاره به روند اصلاح ساختار اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: اصلاح این ساختار باید به گونه ای باشد که جوانان موفقی که با دستاوردهای علمی فارغ التحصیل شده اند، در شرایطی که دانشگاه های دولتی نسبت به جذب آنها به عنوان عضو هیات علمی منقبضانه عمل می کنند، دانشگاه آزاد اسلامی این ظرفیت را دارد که بهترین آنها را فراخوان و جذب کند تا بتواند بهترین آموزش را ارائه کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: این دانشگاه محلی برای حضور جوانان عالم و متعهد است که بتوانند آینده کشور را بسازند.

وی درباره حمایت هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی از جذب اعضای هیات علمی جدید، خاطرنشان کرد: در بودجه امسال برای واحدهایی که با مشکلات مالی مواجه هستند، صندوق 200 میلیارد تومانی ایجاد شد تا بتوانند اعضای هیات علمی جدید جذب کنند. این اتفاق در شش ماهه اول امسال محقق نشده و در شش ماهه دوم سال جاری برای جذب اعضای هیات علمی از این صندوق استفاده خواهد شد.

دکتر طهرانچی درباره وضعیت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد علوم و تحقیقات نیز گفت: به زودی روسای این واحدها تعیین خواهد شد.

 

نظر شما