در مدارس ایرانی خارج از کشور بیش از ۱۳۰۰۰ دانش‌آموز در ۱۱۰ مدرسه در ۶۰ کشور جهان تحصیل می‌کنند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۲:۵۶:۰۰
کد خبر: ۷۴۶۷۴۱
رئیس مرکز بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم خبر داد: در مدارس ایرانی خارج از کشور بیش از ۱۳۰۰۰ دانش‌آموز در ۱۱۰ مدرسه در ۶۰ کشور جهان تحصیل می‌کنند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در چهارمین روز از هفته دولت غلامرضا کریمی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد آموزش‌وپرورش در دبیرستان البرز تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: باگذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز ظرفیت‌های علمی و مهارتی در داخل کشور به عرصه بین‌المللی معرفی نشده است و برای ارائه مطلوب تجربیات معلمان و مربیان ایرانی، باید وزارت امور خارجه نگاه ویژه‌ای به دیپلماسی آموزشی داشته باشد و با برنامه‌ریزی امکان بروز ظرفیت‌های داخلی در سطح بین‌المللی را به وجود آورد.

وی در ادامه افزود: در آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های عظیمی در بحث تعلیم و تربیت داریم و باید با کمک دیگر نهادهای مرتبط همچون وزارت امور خارجه، سازمان گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ایجاد تصور مثبت از نظام آموزشی ایران در جهان اقدام کنیم و در حال حاضر به دلیل عدم معرفی این ظرفیت‌ها تصویر خوبی از ایران ارائه نمی‌شود.

کریمی با شرح چگونگی روند اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور تصریح کرد: امسال آزمون اعزام معلمان با حضور ۱۷۰۰۰داوطلب در فرایند پیچیده علمی برگزار شد وبا آزمون‌های تخصصی حرفه‌ای و شخصیتی شناخت صحیحی از افراد صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم تا شنبه آینده نتایج نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون اعزام به خارج از کشور معلمان اعلام شود.

 رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: مدارس خارج از کشور پایگاه فرهنگی ایران در خارج از کشور هستند و تأکیدداریم تا برای ارائه خدمات مطلوب، فعالیت در پایگاه‌های آموزشی خارج از کشور را باکیفیت برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین در عرصه بین‌المللی، فعالیت‌های متعددی تدوین و تهیه‌شده است و با سازمان‌های بین‌المللی ارتباط گرفته‌ایم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مانند کارگاه آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در بحث اوتیسم ازجمله فعالیت‌های مشترکی است که با نهادهای بین‌المللی در حال اجرا هستیم و در همین ارتباط ۱۷ شهریورماه نهضت سوادآموزی جایزه ویژه سوادآموزی را از یونسکو دریافت می‌کند.

کریمی خاطرنشان کرد: برای ارائه تجربیات و ظرفیت‌های داخلی، طراحی سایت به زبان انگلیسی راداریم تا تجربیات معلمان ایرانی در اختیار دیگر علاقه‌مندان در سایر کشورها قرار بگیرد.

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به آمار دانش‌آموزی مدارس اظهار کرد: تعداد دانش آموزان در مدارس خارج از کشور بیش از ۱۳۰۰۰نفر است که در ۱۱۰مدرسه در ۶۰کشور مشغول به تحصیل هستند.

 وی در مورد شروع سال تحصیلی در مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: برای شروع سال تحصیلی در این مدارس مشکلی وجود ندارد و البته باید بر مبنای قواعد کشورها و استانداردهای آنان مدارس خودمان را اداره کنیم و متناسب با آن شرایط، کار تعلیم و تربیت را انجام دهیم.

 

کریمی گفت: سالانه ۴۰۰نفر معلم اعزامی با پرداخت حقوق ارزی داریم و در حال حاضر ۳۰۰نفر نیروی آموزش‌وپرورش با حقوق غیر ارزی داریم و با توجه به مشکلات اقتصادی و ارزی در ابتدای تابستان اعلام کردیم که معلمان خارج از کشور می‌توانند مشابه شرایط داخلی در مدارس بین‌المللی مشغول به فعالیت شوند تا با توجه به چالش‌های که داریم این مشکلات را مدیریت کنیم.

 

وی درباره ثبت‌نام دانش آموزان پناهنده خاطرنشان کرد: دانش آموزان پناهنده مشابه سال‌های تحصیلی گذشته می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند و دانش آموزان لازم التعلیم پناهنده بدون هیچ مشکلی به تحصیل خود ادامه دهند و سال گذشته افزون بر ۱۰۰۰میلیارد تومان تخصیص بودجه برای این دانش آموزان داشتیم

وی در ادامه افزود: کشورها به لحاظ امنیتی و سیاسی نباید مشوق ورود پناهندگان باشند و وزارت کشور اصلاحیه‌ای برای ثبت‌نام مدارس داشته است که بر همین  اصل متکی است و تمام دانش آموزان سال‌های گذشته به‌راحتی می‌توانند به تحصیل ادامه دهند اما برای افرادی که به‌تازگی وارد کشور شده‌اند برای پذیرش شرایطی در نظر گرفته‌شده است.

وی در مورد مدارس ایرانی در امارات متحده عربی گفت: یک مدرسه در شارجه فعالیتش متوقف‌شده است اما سایر مدارس به فعالیت خود ادامه خواهند داد و برای ادامه فعالیت مدرسه شارجه هم پیگیری‌هایی در حال انجام است.

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تصریح کرد: امسال بودجه خاصی برای مدارس در نظر گرفته‌شده است و فرصت خوبی است تا با برنامه‌ریزی مالی هزینه‌های برآورد شود و مدیریت مالی انجام بگیرد، اما محدودیت‌هایی برای تخصیص منابع وجود دارد و به عوان نمومنه بخشی از مشارکت‌های نهادهای دیگر که سال‌های گذشته انجام می‌شده است دیگر وجود نخواهد داشت و امیدواریم با توجه به این مشکلات دولت بودجه مدارس را افزایش دهد تا مشکل خاصی برای تداوم کار مدارس از خارج از کشور نداشته باشیم.

کریمی در ادامه گفت: در برخی از کشورها میزان مراجعه افراد از ظرفیتی که ما می‌توانیم پذیرش کنیم بیشتر است و امسال فراخوانی داشتیم تا بخش غیردولتی در کنار مدارس خارج از کشور تأسیس مدارس جدید داشته باشد و نزدیک به ۳۰درخواست تاسیس مدرسه در خارج از کشور را داشته ایم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز