دکتر مجتبی شریعتی:

دانشگاه ها به مولفه های پیوست شغلی و نیازهای منطقه ای توجه کنند

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۵:۲۱:۵۴
کد خبر: ۷۵۳۵۰۴
دانشگاه ها به مولفه های پیوست شغلی و نیازهای منطقه ای توجه کنند
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه ها باید مولفه های پیوست شغلی، ماموریتی و نیازهای منطقه ای را در برنامه های خود مورد توجه قرار دهند تا بتوان از سرمایه های علمی استفاده بهینه کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جمع اعضای شورای دانشگاه کاشان، ماموریت گرایی دانشگاه ها را از جمله سیاست های وزارت علوم عنوان کرد و افزود: انتظار این است که دانشگاه ها در راستای شرایط اقلیمی و منطقه ای، فعالیت ها و اولویت های خود را بازتعریف کنند.

وی ساماندهی آموزش عالی را یکی از مهمترین برنامه های وزارت علوم بیان کرد و افزود: ساماندهی تشکیلاتی و سامان یافتگی دانشگاهها مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است که باید اجرایی شود.

دکتر شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: سیاست تجمیع و ادغام از موارد ضروری طرح آمایش آموزش عالی است که دانشگاه های کوچک باید با یکدیگر ادغام و یک دانشگاه بزرگ و توانمند را تشکیل دهند.

وی صرفه جویی در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: بایستی رشته هایی که نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی دارند و کارایی لازم را ندارند جمع شوند.

معاون آموزشی وزیر علوم به ساماندهی دوره های تحصیلی اشاره کرد و گفت: این ساماندهی از دوره دکترا شروع شده است.

وی به چهار میلیون جمعیت دانشجویی کشور اشاره کرد و افزود: نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم که باید به اشتغال این تعداد دانشجو توجه شود که آیا دانشگاه ها توان بکارگیری این تعداد دانشجو را به عنوان عضو هیات علمی در آینده دارند یا نه؟

معاون آموزشی وزیر علوم، ظرفیت هیات علمی در دانشگاه ها را در سال حدود ۴ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالیست که ۲۴ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در سال است و سالانه نیز حدود ۲۰ هزار دانشجوی دکترا فارغ التحصیل می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم از دانشگاه ها خواست تا فرصت های مطالعاتی را جدی تر و هدفمندتر تعریف کنند تا بتوان بهره وری بهینه از سرمایه گذاری داشته باشیم و فرصت های تحقیقاتی داخل را توسعه دهیم.

وی مهارت افزایی را از دیگر شاخص های مهم در دانشگاه ها عنوان کرد و اظهار داشت: استقرار نظام یکپارچه مهارت افزایی بحث جدیدی است و باید بتوانیم در دانشگاه ها همراه آموزش، دروس مهارت های فنی را به دانشجویان برای جذب بازار کار آموزش دهیم.

دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: دانشگاه ها دوره های کاربردی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهند و اجرا کنند.

وی رصد وضعیت شغلی دانش آموختگان در دانشگاهها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در طرح بازنگری نظام سطح بندی یکی از مؤلفه ها این است که رصد شود دانشجوی فارغ التحصیل شده در کجا بکار گرفته شده است.

دکتر شریعتی نیاسر تقویت دیپلماسی علمی را همچنین لازمه موفقیت دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید بتوان با برنامه ریزی درست و جذب دانشجویان خارجی با جوامع مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار کرد.

معاون آموزشی کشور گفت: راه غلبه بر مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی استفاده از توان علمی کشور است و در این راستا دانشگاه ها باید با همفکری یکدیگر راهکارهای لازم را به مسئولان ارائه کنند.

وی تاکید کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی می تواند به استفاده بهتر کشور از ظرفیت های دانشگاهها کمک کند و به همین علت در اولویت وزارت علوم است.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل جامعه علمی بسیار بالایی در دانشگاه ها وجود دارد که به دلیل پراکندگی به درستی نمی توان از این ظرفیت ها استفاده کرد افزود: به گونه ای باید برنامه ریزی شود تا بتوان از تمام ظرفیت ها به درستی و حتی برای رقابت در سطح بین المللی استفاده شود.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به پتانسیل های بسیار قوی و استعدادها و نیروهای خلاقی که در کشور وجود دارد بتوان بر تمام مشکلات فائق آمد.

 

نظر شما