شهیندخت مولاوردی:

آموزش حقوق شهروندی تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۳:۱۹:۰۷
کد خبر: ۷۶۷۳۰۰
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی،آموزش حقوق شهروندی را تنها وظیفه آموزش و پرورش ندانست و گفت: همه نهادها باید برای آموزش حقوق شهروندی تلاش کنند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا ، شهیندخت مولاوردی در آئین بزرگداشت هفته  پیوند اولیا و مربیان  در دبیرستان دخترانه دکتر ایوب آزاد حسینی منطقه پنج تهران، بازدیدهای  سرزده وزیر آموزش و پرورش  را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد:  ریل گذاری های موثری برای تربیت کودکان در آموزش و پرورش  انجام شده اما چینشی که در آموزش و پرورش وجود دارد و شیوه هایی  مانند تست زنی ها  که برای کسب نمره بیشتر  انجام می شودکه با  فرآیندتربیت منافات دارد.

وی با اشاره به شعار هفته انجمن اولیا و مربیان که «خانواده دانا، دانش‌آموز توانا»، تصریح کرد: اگر آموزش را به معنای انتقال علوم فرض کنیم و پرورش را به معنای اجتماعی شدن بدانیم در بخش پرورش متأسفانه به نظر می رسد کمتر این اتفاق می‌افتدظرفیت ها را باید شناخت تعامل کودکان و دانش آموزان باعث شکوفا شدن  ظرفیت ها می شود.

مولاوردی با بیان اینکه پرورش احساسات و عواطف دانش‌‌آموزان در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تقویت این ظرفیت باید در خانه صورت گیرد؛ بذر صلح و دموکراسی در خانواده کاشته شود و در مدرسه پرورش یابد و در دانشگاه برداشت می‌شود، در تربیت شهروندی  با مشارکت اولیا، فردی را تحویل جامعه دهیم که با حقوق خود ودیگران آشنا باشد وحقوق دیگران را  رعایت کند.

وی خاطرنشان کرد: می شود آموزش های مدنی و اجتماعی و حتی شهروند ی را ابتدا باید بومی و سپس به شهروندان ارائه داد، باید آموخت بدون حسادت و مزاحمت  برای دیگران چگونه زندگی کنند و انسان های منتقد پرورش یابند البته تربیت شهروند مدنی تنها  وظیفه آموزش و پرورش  نیست سایر نهاد ها نیز باید در این زمینه تلاش کنند.

مولاوردی به سه رویکرد درباره آموزش حقوق شهروندی اشاره و عنوان کرد: یک مدل برنامه درسی توضیحی است  که آموزش شهروندی در برنامه آموزشی توضیح ‌شود؛ روش دوم، تلفیقی است و روش سوم، مستقل است که دروس حقوق شهروندی مستقل ارائه می‌شود؛ متداول‌ترین رویکرد تلفیقی و برخی ترکیبی از ۳ رویکرد است .

وی آموزش مدیران و معلمان را با هدف تخصص آموزش شهروندی بسیار مهم  توصیف وعنوان کرد: پرسش مهر نیز فرصت خوبی برای آموزش حقوق شهروندی است از آموزش و پرورش  در راستای همکاری و تعامل خوب با حقوق شهروندی تشکر میکنم و از اینکه منشور حقوق والدین تدوین وبرای فرهنگیان نیز درحال تدوین است خوشحالم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز