اول آبان ماه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در سراسر کشور

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۴:۵۳:۰۲
کد خبر: ۷۶۷۸۱۸
اول آبان ماه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در سراسر کشور
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی در نشست خبری با اصحاب رسانه از بازنویسی دستورالعمل انتخابات شوراها بر اساس سند تحول خبر داد و افزود: اول آبان ماه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در سراسر کشور به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، علی رمضانی در نشست خبری بیست و یکمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در ساختمان علاقه‌مندان  اظهار کرد: تحکیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه‌های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان، تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتمادبه‌نفس در آنان تمرین مشارکت‌جویی و مسؤولیت پذیری و تقویت روحیه انتقادپذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده، توجه عملی به مطالبات و خواسته‌های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آیین‌نامه اجرایی مدارس، تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت‌بدنی مدرسه از اهداف مهم تشکیل شوراهای دانش‌آموزی در مدارس است.

وی  خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش‌وپرورش هیچ شورای وجود ندارد که تمام دانش آموزان را مخاطب قرار دهد، لذا شوراهای دانش‌آموزی حدود ۱۴میلیون دانش‌آموز را در سال جاری مخاطب  خود قرار می‌دهد، بنابراین شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کردیم تا همه دانش آموزان در سراسر کشور اعم از شهری روستایی و عشایری بتوانند در این انتخابات که نوعی تمرین دموکراسی و مردم‌سالاری دینی و مسئولیت‌پذیری است را در مدرسه به‌عنوان یک مهارت اجتماعی تمرین کنند.

 رمضانی ادامه داد: در راستای اجرای سند تحول و با توجه به نقش مؤثری که دانش آموزان می‌توانند در تحول در برنامه‌ها داشته باشند سبب شد تا پس از بررسی عملکرد شوراها در 20 سال گذشته به دستور وزیر آموزش‌وپرورش کارگروهی تشکیل و دستورالعمل جدید شوراهای دانش‌آموزی رابراساس سند تحول بازنویسی شد.

 وی تصریح کرد: در دو جای سند تحول و در راهکار 13.2 و همچنین راهکار 8.8 بر مشارکت و نقش‌پذیری دانش آموزان تأکید شده است، لذا در بررسی‌های یک سال اخیر، توسط کارگروه مذکور مشخص شد عملکرد فعلی شوراها در سال‌های اخیر با اهداف و جایگاه اولیه فاصله شوراها گرفته است و نیاز به بازنویسی دارد بنابراین بر اساس سند تحول دستورالعمل جدید نگاشته شد.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی خاطرنشان کرد: امسال انجمن‌های جدیدی در مدارس تشکیل می‌شود که شامل انجمن فضای مجازی، انجمن اردوها و فضاهای بازدیدی، آشنایی دانش آموزان با سبک ایرانی اسلامی، انجمن حمایت از کالای ایرانی و نوشت‌افزار باهدف فرهنگ‌سازی در بین دانش آموزان، لذا فرهنگ‌سازی  در خصوص کالای ایرانی را  با تشکیل کارگر وِ در دستور کارداریم وبِ پیام سال رهبر معظم انقلاب بر اساس  دستور وزیر لبیک گفتیم و دستورالعمل استفاده از کالای ایرانی را به استان‌ها ارسال کردیم.

وی اظهار کرد: در انتخابات شوراهای، دانش آموزان در دور ابتدایی تا ۱۰۰نفر دانش‌آموز  ۵نفر به‌عنوان عضو اصلی، ۱۰۱تا ۱۵۰نفر، هفت نفر عضو اصلی، ۱۵۱نفر به بالا، ۹نفر به‌عنوان عضو اصلی و در هر سه سطح دو نفر به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند، همچنین در دوره متوسطه اول  و دوم  تا ۲۵۰نفر دانش‌آموز، 5 نفر، از ۲۵۱تا 350 نفر دانش‌آموز، ۷نفر، از ۳۵۱تا ۵۵۰نفر دانش‌آموز ۹نفر و از ۵۵۰نفر دانش‌آموز به بالا ۱۱نفر به‌عنوان عضو اصلی و در همه گروها ۲نفر به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند.

رمضانی از خانواده‌ها خواست تا فرزندانشان را به شرکت در شوراها تشویق کنند و همان‌طور که دانش آموزان دهه اول انقلاب در سربلندی کشور، خصوصاً در ۸سال دفاع مقدس نقش اساسی داشتند دانش آموزان امروزی نیز در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرین باشند.

وی از حضور استانداران و فرمانداران در حوزه‌های اخذ روی مدارس خبر داد و افزود: اول آبان مراسم نمادین انتخابات در دبیرستان وحدت منطقه ۷تهران برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی خاطرنشان کرد: برای هر دانش‌آموز عضو شورا وظیفه‌ای تعریف‌شده  و معاونت‌های مختلف پیگیر وظایف آنهاهستد، در دستورالعمل جدید، اجرای شرح وظایف دانش آموزان عضو توسط مدیر مدرسه  لازم‌الاجراست.

وی تصریح کرد: تعداد ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی، ۳میلیون و ۱۱۲هزار و ۲۴۳دانش‌آموز در دوره اول متوسطه و ۲میلیون و ۱۸۸هزار و ۱۵۹دانش‌آموز در دوره متوسطه دوم در این انتخابات شرکت می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز