شهیندخت مولاوردی:

با آموزش حقوق شهروندی افرادی پرسشگر، نقاد و متفکر وارد جامعه کنیم

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۴:۵۲:۲۷
کد خبر: ۷۷۴۱۷۴
با آموزش حقوق شهروندی افرادی پرسشگر، نقاد و متفکر وارد جامعه کنیم
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها و حوزه ستادی گفت: با آموزش حقوق شهروندی افرادی پرسشگر، نقاد و متفکر وارد جامعه کنیم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، شهیندخت مولاوردی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها و حوزه ستادی که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تبریک حلول ماه ربیع‌الاول و تشکر از تلاش‌های آموزش‌وپرورش درزمینه حقوق شهروندی اظهار کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که امروز با آموزش‌وپرورش منعقدشده است روی سخن ما با اولیا، دانش آموزان و مدیران است و در این حوزه، معتقد به حقوق متقابل هستیم.

وی افزود: منشور حقوق شهروندی راهکارها را برای تحقق آن ارائه کرده است و دربند ۴این منشور بر حقوق کودکان و نوجوانان تأکید دارد.

مولاوردی تصریح کرد: رئیس‌جمهور همواره تأکید دارد که؛ دولت دوازدهم باید بتواند چالش‌های موجود را برطرف کند و شرایط مطلوبی را در جامعه به وجود بیاورد.

وی افزود: نه مدارس و نه دانشگاه ما کارآفرین نیستند باید تلاش کنیم به این نقطه برسیم، اجرای طرح نماد توسط آموزش‌وپرورش برنامه بسیار خوبی است و باید تقویت شود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی، حذف مشق شب، حذف کتب کمک‌آموزشی، حذف غول کنکور، طرح شاداب سازی مدارس، سبک کردن کیف دانش آموزان ازجمله طرح‌های آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم است که البته تحقق آن نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: سند حقوق منشور دانش آموزی به تصویب رسیده و سند حقوق اولیا نیز در دست تدوین است.

مولا وردی تصریح کرد: از ظرفیت نظام آموزشی که در سه دوره تحصیلی داریم باید استفاده کنیم باید حقوق شهروندی را به دانش آموزان آموزش دهیم تا آنها برای ورود به زندگی اجتماعی آماده شوند. وی ادامه داد: البته تربیت چنین انسان هایی تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست بلکه سایر دستگاه ها باید در این راستا تلاش کنند و این آموزش‌ها باید در همه مقاطع تحصیلی استمرار یابد لذا نباید فقط به آموزش یک دوره تحصیلی بسنده کرد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: باید یک شهروند نقاد و پرسشگر را تحویل جامعه دهیم اگر چنین شود شاهد این تعداد زندانی نخواهیم بود لذا باید در این خصوص سرمایه‌گذاری کرد.

وی افزود: نیازمند فقرزدایی آموزشی در قرن ۲۱هستیم، کاری که امروز دنیا آن را دنبال می‌کند، لذا تعامل، تفکر نقادانه، تحمل دیگران و...  ازجمله برنامه‌هایی است که باید در دستور کار ما قرار گیرد.

مولا وردی ادامه داد؛ محرومیت از شوق یادگیری و محرومیت از پرسشگری و تفکر نقادانه، محرومیت از مهارت پروری و محرومیت از دانش دیجیتال را باید رفع شود و باید در اولویت برنامه‌ها تجدیدنظر کنیم، لذا نباید صرفاً به زیرساخت‌ها توجه شود بلکه باید به حقوق شهروندی نیز توجه کرد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی افزود: امیدوارم در چارچوب این تفاهم‌نامه حقوق شهروندی را در جامعه نهادینه کنیم.

وی هزینه یک زندانی را ۲۰برابر آموزش یک دانش‌آموز اعلام و عنوان کرد: چنانکه در برنامه رونمایی نسخه ارتقا یافته نماد نیز تأکید شد اگر مهارت‌ها را به دانش‌آموزان یاد دهیم، از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود، لذا باید در این خصوص سرمایه‌گذاری شود

 

نظر شما