عبدالرسول عمادی:

مافیا کنکور ۳ بار تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال جاری را توانست تغییر دهد

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۱۴:۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۸۴۲۸۴
مافیا کنکور ۳ بار تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال جاری را توانست تغییر دهد
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به وجود مافیا کنکور در کشور گفت: مافیا کنکور ۳ بار تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال جاری را توانست تغییر دهد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، عبدالرسول عمادی با اشاره قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم در پیش بردن مصوبه مجلس، حضور و مشارکت داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که مافیای کنکور چه کسانی هستند، گفت: کنکور یک واقعیتی است که چندین دهه است توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود اما در کنار برگزاری کنکور، فعالیت‌هایی برای ورود به کنکور همیشه در جریان بوده است و بخشی از فعالیت‌های ذکرشده سالم است و مؤسساتی تشکیل‌شده و نسبت به تدوین کتب و برگزاری آزمون اقدام می‌کنند اما در کنار آن، فعالیت‌ها و رقابت‌های ناسالم است که ما تعبیر به مافیای کنکور کنیم؛ این مافیای کنکور به افزایش هزینه‌ها، استرس و فضای ناسالم منجر می‌شود و تا زمانی که از شدت و حدت کنکور کاسته نشود، همچنان فضای ناسالم وجود دارد.

وی ادامه داد: به دلیل گردش مالی سنگین در جریان کنکور، اقدام به تبلیغات ناسالم در فضای عمومی، شهرها و به‌ویژه رسانه ملی صورت می‌گیرد که باید رسانه ملی پالایشی نسبت به تبلیغات انجام دهد؛ البته در این راستا نشست‌ها و نامه‌نگاری با رسانه ملی شده است.

رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش افزود: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود، می‌تواند تب کنکور را کنترل کند.

عمادی در مورد مافیای کنکور گفت: از جریان ناسالم در موضوع کنکور به‌عنوان مافیای کنکور یاد می‌کنیم یعنی عنوان مافیای کنکور برای هر فعالیت ناسالم استفاده می‌شود و معتقدیم در بحث کنکور شکل‌گرفته است.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش به قانون سنجش و پذیرش کنکور که در سال ۹۲تصویب شد، اشاره کرد و افزود: روح قانون سال ۹۲پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی است که سه شیوه دارد؛ در شیوه اول ورود دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی مطلق است و حداقل ۸۵درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از این طریق یعنی کارنامه امتحان نهایی صورت می‌گیرد؛ در شیوه دوم، سوابق تحصیلی به‌علاوه نمرات آزمون عمومی و شیوه سوم، سوابق تحصیلی به‌علاوه آزمون عمومی و تخصصی است.

وی بابیان اینکه هدف از قانون سنجش و پذیرش دانشجو این بود که اثرات کنکور از سر دانش‌‌آموزان کم شود، اضافه کرد: سال ۹۵یک اصلاحیه در قانون سنجش و پذیرش دانشجو صورت گرفت که برای تعدادی از دروس متوسطه امتحان نهایی گرفته شود و همه دروس نباشد چون معقول نبود که همه دروس باشد و اثرات روانی بر دانش‌آموزان داشت اما اگر شورای سنجش و پذیرش مصلحت بداند که دروس بیشتری نهایی شود، ما اجرا می‌کنیم.

 

بدون کوچک کردن کنکور نمی‌توانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم

عمادی بابیان اینکه بدون کوچک کردن کنکور و اعمال سوابق تحصیلی نمی‌توانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم، اظهار کرد: ما در فعالیت مؤسسات آموزشی آزاد، مجوزهای آموزشی را می‌دهیم و رفتار و فعالیت آن‌ها را نظارت می‌کنیم اما مؤسساتی هستند که از ما مجوز نگرفتند.

وی با تأکید براینکه وقتی جریان بزرگی مانند کنکور راداریم، تب کنکور کاهش پیدا نمی‌کند و مافیا فعال‌تر می‌شوند، افزود: به همین دلیل است که وقتی بحث سوابق تحصیلی مطرح می‌شود، عده‌ای فشار وارد می‌کنند و البته زورشان هم زیاد است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کرد: یک سیاست ملی باید برای حل مشکل مافیا باشد که البته قانون سنجش و پذیرش دانشجو هست؛ مافیا نفوذ دارد و اگر قانون را به‌خوبی اجرا کنیم، پیامدهای کنکور کمتر می‌شود؛ ما به‌جای رد آن، باید قانون را به‌خوبی اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید از همان اول که به‌تدریج صندلی‌های دانشگاه را از کنکور آزاد می‌کرد، این موضوع را مدیریت می‌کرد و امسال این رشته‌های آزاد از کنکور، پذیرشش به دانشگاه‌ها واگذار شد.

عمادی بابیان اینکه رشته‌های آزاد از کنکور باید ۵سال پیش اعلام می‌شد، گفت: داوطلبان برای شرکت رشته‌های آزاد از کنکور باید در کنکور ثبت‌نام ‌کنند اما چرا باید برای این رشته‌ها هزینه روانی و مالی تحمیل شود و بعد بگوییم پول ثبت‌نام کنکور را بدهید؛ معتقدم شورای سنجش نتوانسته است این موضوع را به‌درستی مدیریت کند.

وی ادامه داد: امسال اگر این اتفاق بیفتد و رشته محل‌های آزاد از کنکور اعلام شود، دانش‌‌آموزان برای رشته‌های موردنظر خود به دانشگاه‌های این رشته‌ها مراجعه کرده و بر اساس سوابق تحصیلی ثبت‌نام می‌کنند.

 

 فشار کنکور در رشته تجربی

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: نقدم نسبت به اجرای قانون سنجش و پذیرش به خود شوراست. ما می‌گوییم همه مجبور نباشند در کنکور ثبت‌نام کنند؛ در شورای سنجش و پذیرش به‌درستی به مردم اطلاع نمی‌دهیم که حتماً نباید در کنکور ثبت‌نام کنید و فردی که علاقه‌مند است در دانشگاه نزدیک خانه‌اش، ثبت‌نام کند، نگران نباشد. ما آن‌قدر رشته محل و صندلی اضافه در دانشگاه‌ها داریم که واقعاً داوطلبان می‌توانند در آن درس بخوانند.

 

رقابت 700 هزار نفر برای 10 هزار صندلی دانشگاهی

وی بابیان اینکه فشار کنکور روی رشته تجربی است و این موضوع هم باید کنترل شود، اظهار کرد: ۷۰۰هزار نفر برای ۱۰هزار صندلی رقابت می‌کنند یعنی ۷۰نفر برای یک صندلی رقابت می‌کنند و یک نفر پذیرفته می‌شود و ۶۹نفر دیگر سرخورده می‌شوند.

 

در تبلیغات مؤسسات آموزشی نباید با پول دادن قادر به انجام هر کاری باشند

عمادی درباره تبلیغات مؤسسات آزاد گفت: تبلیغات مؤسسات باید تابع ضوابط قانونی باشد و تبلیغات در شهر را مدیریت شهری باید نظارت کند تا به توازن فرهنگی آسیب نزنند. مثلاً یک موسسه آموزشی آزاد نمی‌تواند به شهرداری پول دهد که تمام آگهی‌نماها را در اختیار داشته باشد بلکه هر چیزی باید توازن داشته باشد.

 

وی افزود: در استان‌ها نیز شورای فرهنگ عمومی وجود دارد که مدیران استانی عضو هستند و باید نظارت کنند؛ به‌هرحال جامعه به انواع تبلیغات فرهنگی و آموزشی نیاز دارد؛ در مورد صداوسیما و رسانه ملی، همان‌طور که آقای خدایی گوشزد کردند باید تبلیغات در رسانه ملی مورد تأیید وزارتخانه ذی‌ربط برسد و در مورد موضوع ما نیز هم آموزش‌وپرورش و آموزش عالی باید نظر دهند.

 

صداوسیما نباید بدون مجوز آموزش‌وپرورش تبلیغات مؤسسات آموزشی را پخش کند

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه صداوسیما نباید بدون مجوز آموزش‌وپرورش تبلیغات را پخش کند و تخلف است، گفت: در این خصوص مکاتبه‌ها و نشست‌هایی صورت گرفته است و در چند روز آینده نیز نامه‌ای با امضای وزیر آموزش‌وپرورش به دستگاه‌ها ارائه می‌شود.

وی در خصوص اینکه چقدر از درآمد مؤسسات آموزشی آزاد به جیب آموزش‌وپرورش می‌رود، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش یک دستگاه مطلقاً دولتی است و بیشتر بودجه آن صرف حقوق و مزایای پرسنل می‌شود؛ از محل ثبت‌نام کلاس‌ها و برگزاری‌های آزمون مؤسسات آزاد نیز ۴درصدی به‌حساب متمرکز می‌رود و به خزانه واریز می‌شود که میزان آن در اختیار سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی است.

 

مافیا کنکور ۳بار تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال جاری را توانست تغییر دهد

عمادی درباره مافیای کنکور افزود: منظور از مافیا، فرآیندهای خارج از آموزش‌وپرورش و کنکور است. مافیای کنکور، تبی است که نمی‌خوابد و به انواع مختلف فشار وارد می‌کند و همین امسال می‌بینید که ۳بار تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور تغییر کرد.

 

تأثیر مثبت سوابق تحصیلی یعنی بی‌تأثیری اعمال سوابق تحصیلی

وی بابیان اینکه تأثیر سوابق تحصیلی مثبت یعنی بی‌تأثیری است، گفت: وقتی می‌گوییم تأثیر مثبت یک‌جور تعارف است یعنی تب کنکور گرم باشد و همچنان فعالیت مؤسسات کنکوری ادامه یابد.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش درباره تأمین زیرساخت‌های آموزش‌وپرورش برای امتحانات نهایی اظهار کرد: سوابق تحصیلی از تعدادی از دروس ۳سال آخر متوسطه است که برای آن‌ها امتحان نهایی برگزار می‌شود؛ فرآیند امتحانات دقیق‌تر شده است و به‌صورت الکترونیکی در حال حاضر انجام می‌شود حتی تصحیح امتحانات نیز دستی نیست.

وی با تأکید براینکه در برگزاری امتحانات نهایی عدالت آموزشی وجود دارد و تمام دانش‌آموزان در هر نقطه کشور از یک کتاب امتحان می‌دهند، افزود: تصحیح امتحانات درگذشته دستی بود و مصحح اول‌نظرش را روی برگه می‌نوشت و مصحح دوم، نظر مصحح اول را می‌دید اما اکنون این روند الکترونیکی است و برگه در اختیار دو مصحح به‌طور جداگانه است و تصحیح یکدیگر را نمی‌بینند؛ اگر نتایج مانند هم نبود، به تصحیح کنندگان برای تصحیح دوباره برمی‌گردد و اگر باز هم این مشکل بود، مصحح سوم، نظر می‌دهد.

عمادی در خصوص ترمیم معدل نیز گفت: کلمه ترمیم معدل درست نیست بلکه ارتقای نمره است و در معدل دیپلم تأثیر ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند یکبار در این شرایط شرکت کنند و نمره سوابق تحصیلی را تغییر دهند.

وی درباره تأثیر نمره‌های یکسان مانند ۲۰و انتخاب در کنکور گفت: آنچنان که گفته می شود معدل ۲۰در آموزش و پرورش زیاد داریم، اینگونه نیست و اگر سابقه تحصیلی در انتخاب رشته مورد نظر کفایت نکند، از آزمون عمومی و اختصاصی کمک گرفته می‌شود.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره مجوز مؤسسات نیز تصریح کرد: این مجوزها به‌صورت سراسری داده نمی‌شود بلکه استانی است و یک مؤسسه برای فعالیت در کل کشور باید از تمام‌ استان‌ها مجوز بگیرد

 

نظر شما