دکتر طهرانچی:

مسابقات ربوکاپ جزو فوق برنامه ها نیست؛"یک کلاس درس مهارت محور" است

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۱۴:۳۵:۲۳
کد خبر: ۷۸۵۷۲۸
مسابقات ربوکاپ جزو فوق برنامه ها نیست؛یک کلاس درس مهارت محور است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسابقات ربوکاپ جزو فوق برنامه ها نیست بلکه "یک کلاس درس مهارت محور" است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه مسابقات بین المللی ربوکاپ آسیا اقیانوسیه 2018 که در مرکز نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش برگزار شد، گفت: افتخار داریم که در 16 آذر و روز دانشجو در یک جمع زنده و پویای دانشجویی حضور داریم. عزیزان دانشجو و دانش آموز که آینده سازان ما هستند، در این مسابقات در فرآیندی شرکت می کنند که اهمیت آن را در چند وجه می توان بررسی کرد.

وی با اشاره به تاریخ دانشگاه در ایران یادآور شد: دانشگاه وقتی به کشور ما وارد شد یک دانشگاه آموزشی بود که افراد با ذهن های خوب می ساخت و علت آن این بود که دانشگاه های ما تنها به بعد آموزشی توجه داشتند و شیوه مدارس هم همین گونه بود. به طوری که از هفت تا ٣٠ سالگی دانش آموزان و دانشجویان را پشت میزها آموزش می دادند و نتیجه آن این شد که فارغ التحصیلان جز کارهای پشت میزی کاری نمی توانستند انجام دهند. برای تغییر این روند باید به ٣٠ سال آموزش از ابتدایی تا آموزش عالی بازگردیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما با توجه به تغییرات جهانی در ترجمه و ورود مفاهیمی همچون فناوری و نوآوری دچار غفلت های بنیادین شدیم، چرا که تصورمان این بود که مفهوم فناوری کاربرد علم است، در صورتی که فن شناخت از ابتدای به وجود آمدن، مفهوم دیگری از صنعت داشته است.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تاریخچه ورود کارخانه ها به ایران، گفت: صنعت و کارخانه مانند گل مصنوعی وارد ایران شد، در صورتی که فناوری همچون گل طبیعی از مرحله بذر تا محصول در حال رشد و تغییر و تحول است، اما گل مصنوعی تغییری ندارد، همانطور که خودروی پیکان سال 1348 وارد کشور شد و تا سال 76 بدون تغییر تولید می شد. ما اساساً در دانشگاه ها با مفهوم تربیت مهندس برای کارخانه ها مواجه بودیم و آموزش ما فناوری محور نبود که تحول ایجاد کند.

دکتر طهرانچی با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: شاید سوال به وجود بیاید که چرا مسابقات ربوکاپ؟ پاسخ این است که ربوکاپ محصول و مفهوم کامل فناوری است و تنها کاربرد علم نیست، بلکه شناخت نزدیک دانش آموزان و دانشجویان از تکنیک هوش مصنوعی است و به عقیده بنده برگزاری مسابقات و لیگ ها فوق برنامه نیست، بلکه کلاس درس مهارت محور است و کلاس درس و آموزش هم تنها پشت میزنشینی نیست، بلکه فرآیندهای خود را دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آموزش فن شناخت و فناوری این مسابقات از نگاه ما نزدیک کردن جوانان با استعداد ایرانی به فناوری است، اما آنچه حائز اهمیت است، حلقه بعدی این گونه مسابقات است که همان تبدیل علم به محصول است و موضوعی است که باید در ربوکاپ محقق شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر این حلقه را تقویت نکنیم، پیشرفت فناوری در کشور رشد نخواهد داشت، همانگونه که برگزیدگان این مسابقات می گویند که ما در مسابقات مقام اول را کسب کردیم، اما نتیجه آن چه شد؟

وی گفت: ما باید در مرحله بعد از برگزاری مسابقات، این فناوری ها و محصولات را وارد بازار کنیم.

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به برگزاری مسابقاتی همچون ربوکاپ مانند برگزاری کلاسهای فوق برنامه نیست، بلکه آموزش به دانش آموزان و جوانان بااستعداد است.

 

نظر شما