وزیر علوم بر ضرورت حمایت از طرح های علمی برگزیده تاکید کرد

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۵:۳۱:۲۱
کد خبر: ۷۸۹۰۱۷
وزیر علوم بر ضرورت حمایت از طرح های علمی برگزیده تاکید کرد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ضرورت دارد پس از معرفی ایده های برتر و طرح های فناورانه محققان در جشنواره های مختلف، حمایت ها تا مرحله تجاری شدن طرح ها تداوم یابد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر منصور غلامی در آیین معرفی برگزیدگان بیستمین جشنواره جوان خوارزمی که در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با بیان اینکه وزارت علوم در سال های اخیر رویکرد جدی حمایت از طرح های فناورانه را دنبال کرده است، اظهار داشت: در سال های اخیر، وزارت علوم در قالب پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری دانشگاه ها، از تبدیل ایده های علمی به محصول حمایت کرده است.

وی افزود: جشنواره های علمی مانند خوارزمی، فارابی و رازی برای معرفی نمونه های شاخص علمی کشور ازمیان انبوه محققان و فناوران جامعه هستند و در راستای تجلیل از جایگاه علم انجام می شوند ولی باید پس از معرفی نیز حمایت خودرا از محققان ادامه دهیم که در این راستا نهادهایی مانند بنیاد ملی نخبگان شکل گرفته است.

وزیر علوم اظهار داشت: در تاریخ کشور ایران بخش درخشانی به علم و عالمان اختصاص دارد که بویژه پس از اسلام به دلیل اهمیت و توجه دین اسلام به دانش ورزی، شاهد ظهور شخصیت های مهم علمی هستیم که این جریان دانش پژوهی در فرهنگ و باور ما تداوم داشته است و اکنون به جوانان و سرمایه های گرانقدر ما رسیده است.

دکتر غلامی با بیان اینکه در کشور ما نهادهای مختلفی از مرحله مدرسه تا دانشگاه و پس از آن، وظیفه حمایت از محققان و دانش پژوهان را بر عهده دارند گفت: باید بین این نهادها یک ارتباط نظام مند شکل بگیرد تا به شکل شایسته ای از نخبگان خود حمایت کنیم.

وی با اشاره به توجه ویژه جشنواره جوان خوارزمی به علوم پایه گفت: تقاضا برای تحصیل در رشته های علوم پایه افت داشته است که باید برای آن راهکار ارائه کنیم.

وزیر علوم با اشاره به بازدید خود از طرح های برگزیده جشنواره جوان خوارزمی گفت: محققان و مخترعان جوان کشورمان نه تنها در زمینه دست یابی به مرزهای دانش فعالیت کرده اند بلکه برای حل نیازهای صنعتی و حتی نیازهای اقشار جامعه مانند روشندلان و ناشنوایان نیز دست به ابداع و اختراع زده اند که نشان از نگاه جامع نسل نخبه جوان به مسائل کشور است.

در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی؛ از برگزیدگان ۱۲ طرح در بخش دانش پژوهان و فناوران و ۳۱ طرح در بخش دانش آموزی تجلیل شد.

گفتنی است دکتر غلامی پیش از آغاز رسمی اختتامیه جشنواره جوان خوارزمی از نمایشگاه طرح های برگزیده بازدید و با صاحبان این طرح ها که از دانش آموزان، دانشجویان و اعضای هیات علمی جوان کشور بودند به گفتگو پرداخت.

در این آیین، از برگزیدگان این جشنواره از امیر کفش دار گوهرشادی، جواد تقی زاده فیروزجایی، علی قربان زاده مقدم، مسعود مظفری و مظاهر احمدی در رشته پژوهش های بنیادی تجلیل شد.

در گروه پژوهش های کاربردی نیز امین گلین شریف دینی، فائقه عبداللهیان و سید فؤاد موسوی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

احمد مرتضایی، احسان جوهری سلماسی و بردیا دارایی نیز در گروه طرح های توسعه ای و رضوان نصیری و حمید تقوی فر در گروه نوآوری مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش دانش آموزی جشنواره خوارزمی نیز، عدنان بابکان، اوژن دلیلی، مهدی قاسمعلی پور و مهدی شکیبا در رشته کامپیوتر و مهدی خلیل زاده شبستری، آروین دلاوری، سینا چرتابی کاظم پور و مهراب قاسمی در رشته برق و الکترونیک مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین علیرضا مفتخر و محمد مهدی تقی زاده پور کفاش در رشته مکانیک، ام البنین بلوچی نژاد و حسین پاشایی پیرولوجه در رشته نانوتکنولوژی، معصومه مهدی خانی، مهدی قاسمی، محمد سلیمانی دختک و امیرحسین بهزادی در رشته کشاورزی و منابع طبیعی، حائز تقدیر شناخته شدند.

در علوم زیستی نیز زهرا غفاری و زینب افتخاری طرقی، در هنر سیده فرناز جلال زاده، آریا سیاوش پور، عارفه فیروزی، علیرضا ناظمیان، محمدسجاد عبدالوندی و محمدحسین عوض پور برگزیده شدند.

همچنین ابوالفضل حمامی مایان، صالح رحیمی بافقی، بیتا شمشیری، پردیس مقدسی، امین صمدی، بهار رهنما عراقی، مجید صالحی و حسین لجه در رشته زبان و ادبیات فارسی برگزیده شدند و محمدمهدی حاجی غلام سریزدی، محمد سالاری و علیرضا صالحی در رشته علوم اجتماعی و روانشناسی و نسیم و نصیر زارع سلماسی در رشته شیمی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

 

نظر شما