دکتر جنیدی:

ضرورت پیگیری استقلال مراکز آموزشی و پژوهشی از سوی وزارت علوم

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۳:۲۲:۵۶
کد خبر: ۷۸۹۳۶۸
ضرورت پیگیری استقلال مراکز آموزشی و پژوهشی از سوی وزارت علوم
دکتر لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور امروز (سه‌شنبه) در آیین بزرگداشت روز «پژوهش، فناوری و علوم انسانی» که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، بر ضرورت پیگیری استقلال مراکز آموزشی و پژوهشی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد و گفت: این مهم به ارتقای پژوهش کمک شایانی می‌کند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر جنیدی در این آیین اظهار داشت: اشکال مهمی که در علوم انسانی وجود دارد که کار پژوهش بنیادی را سخت‌تر می‌کند آن است که هم پژوهشگر و هم موضوع پژوهش انسان است و بسیاری از باورها و مداخلات انسانی در آن نهفته و نقش دارد.

وی تصریح کرد: اهمیت پژوهش در حوزه علوم انسانی غیرقابل انکار است؛ لذا حاصل تحقیقات در این حوزه باید به ارتقای کیفیت زندگی افراد منجر شود.

استاد حقوق دانشگاه تهران افزود: از سال ۱۹۵۰ به بعد صحبت از بحران هویت در شاخه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و روان‌شناسی پیش آمده از این باب که روش‌ها و فرآیندهای شناخت فاصله‌شان با نظریات علمی چقدر است؟ چنین فضایی پیرامون علوم انسانی نشان از آن دارد که حتی در شاخه‌هایی مانند روان شناسی و جامعه شناسی که طی دو قرن اخیر رشد کرده مقداری نظم و هنجارهای گذشته آن به حسب تحولات جدید مورد تردید قرار گرفته؛ ولی هنجارهای جدید هنوز استقلال نیافته است.

به گفته دکتر جنیدی، زیر سوال رفتن روش‌های گذشته و استقرار نیافتن روش‌های جدید سبب بحران در حوزه علوم انسانی شده است.

وی با بیان اینکه ضرورت علوم انسانی بر همگان روشن است بر لزوم پرداختن به علاج آسیب‌ها در این حوزه تأکید کرد و گفت: نبود معیار عینی و معیارهای ارزیابی حاصل مطالعات در حوزه علوم انسانی، روش‌های انحصاری تحقیق و پژوهش در هر رشته علوم انسانی و عدم وجود مطالعات بین‌رشته‌ای مؤثر از معضلات پیش روی این حوزه است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به افزایش تعداد مراکز آموزشی و پژوهشی در چند سال گذشته عنوان کرد: افزایش تعداد دانشگاه‌ها و مدیریت این مراکز در چند سال گذشته مسئله قابل توجهی است چرا که علوم انسانی سهم ۶۰ درصدی از این تعداد را به خود اختصاص داده است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز