رضوان حکیم‌زاده:

فعالیت ضد تربیتی مؤسسات آموزشی نوعی کنکور را به مدارس ابتدایی وارد کرده است

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۱۴:۵۰:۰۵
کد خبر: ۷۹۲۷۸۱
فعالیت ضد تربیتی مؤسسات آموزشی نوعی کنکور را به مدارس ابتدایی وارد کرده است
معاون آموزش ابتدایی مؤسسات آموزشی را فاقد صلاحیت و تخصص حوزه تعلیم و تربیت دانست و گفت: فعالیت ضد تربیتی مؤسسات آموزشی نوعی کنکور را به مدارس ابتدایی وارد کرده است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، رضوان حکیم با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در انعکاس اخبار طرح‌ها و برنامه‌ها در جامعه اظهار کرد: برنامه‌هایی که در استان هرمزگان در خصوص بازماندگان از تحصیل، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تقویت دسترسی دانش آموزان در مناطق محروم به آموزش بهتر در دست اجراست، بسیار ارزشمند است.

وی از افزایش نرخ پوشش پیش‌دبستانی، در کشور، از ۳۸به ۷۱درصد خبر داد و تصریح کرد: برخی از استان‌ها که مناطق کمتر برخوردار و مناطق دوزبانه هستند بالای ۸۰درصد و همچنین بالای ۹۰درصد پوشش پیش‌دبستانی داریم و با توجه به این‌که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تحت عنوان توسعه عدالت آموزشی به تعمیم دوره پیش‌دبستانی در مناطق کمتر توسعه‌یافته و مناطق دوزبانه اشاره‌شده است، ازنظر ما افزایش پوشش پیش‌دبستانی، رسیدن به پوشش ۱۰۰درصدی در استان‌های مرزی و استان‌های کمتر برخوردار و دوزبانه کلید رسیدن به عدالت آموزشی در معنای واقعی است.

حکیم زاده عدالت آموزشی برابری فرصت‌های یادگیری دانست و افزود: نرخ پوشش تحصیلی در آموزش‌وپرورش ابتدایی کشور 98.13 درصد است و کاهش تفاوت دسترسی دختران و پسران به آموزش در دوره ابتدایی ازجمله دستاوردهاست.

وی ادامه داد: در کشور بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز پیش‌دبستانی داریم که این تعداد در مدارسی ثبت‌نام‌شده‌اند که دارای مجوز از آموزش‌وپرورش هستند.

معاون آموزش ابتدایی بابیان این‌که در رابطه با مشق شب چیزی به‌عنوان حذف تکلیف وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حقیقت تغییر رویکرد از مشق شب سنتی به تکالیف مهارت محور را داشته‌ایم، به این صورت در کلاس‌هایی که شرایط آن وجود دارد دانش آموزان به‌جای این‌که رونویسی‌های بی‌فایده انجام دهند و چیزی نیاموزند، در ساعات یادگیری خارج از مدرسه تکالیف مهارت محور داشته باشند و با انجام دادن فعالیت‌های متعدد و متنوع به تمرین مهارت‌های زندگی و تقویت مهارت‌های پایه خواندن و نوشتن و حساب کردن بپردازند.

وی اظهار کرد: رویه غلط سبب شده بود که معلمان آموزش می‌دادند و یادگیری به عهده خانواده‌ها بود، نکته‌ای که مهم است این است که چرا مؤسسات نگران این موضوع هستند؟ در دوره ابتدایی ما موضوعی تحت عنوان کنکور نداریم، هرچند که فعالیت‌های ضد تربیتی مؤسسات نوعی کنکور را به مدارس ابتدایی ما وارد کرده است اما بستر اصلی استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی ما، مشق شب دانش آموزان بود به این شکل که به مدرسه می‌رفتند و ناچار زمان زیادی را برای انجام تکلیف در هر شب، اختصاص می‌دادند، خانواده‌ها نیز مجبور بودند که هزینه‌های گزافی را بپردازند و دانش‌آموز ساعت‌های متوالی را برای حل این کتاب‌ها صرف کنند که درنهایت سبب دل‌زدگی آنان می‌شد.

حکیم زاده تصریح کرد: حذف مشق شب سنتی و سپس ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی و برگزاری هرگونه آزمونی در مدارس صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: داده‌های غلط، شایعات و نگرانی‌های بی‌دلیل و جوسازی‌هایی که به‌واسطه کم شدن سود برخی مؤسسات در فضای جامعه منتشر می‌شود هیچ پایه و اساسی ندارد، ازنظر ما این مؤسسات فاقد تخصص لازم در حوزه تعلیم و تربیت هستند و ما از آن‌ها تنها به‌عنوان مؤسسات اقتصادی یاد می‌کنیم و آن‌ها تاجر محصولات خود هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در رابطه با بازماندگان از تحصیل، برنامه کشوری «انسداد مبادی بی‌سوادی» در چهار استان هدف، (هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان غربی) که بیشترین آمار بازمانده از تحصیل را دارا هستند در حال اجراست.

وی گفت: شناسایی موانع و رفع آن‌ها بر عهده وزارت تعاون است و پرورش این دانش آموزان بر عهده وزارت آموزش است.

حکیم زاده با اشاره به وجود برخی مدارس کوچک دارای یک، دو و سه دانش‌آموز، اذعان داد: ارسال گذشته در استان هرمزگان ۲۰۰۰دانش‌آموز جذب‌شده‌اند که از این تعداد دانش‌آموز بازمانده ۱۱۰۰دانش‌آموز در دوره ابتدایی و ۹۰۰دانش‌آموز در دوره اول و دوم ابتدایی جذب‌شده‌اند.

وی آمار دانش آموزان ابتدایی در سال تحصیلی جاری را حدود 8 میلیون نفر اعلام و عنوان کرد: با توجه به این‌که تراکم کلاس‌ها نباید از ۲۶نفر تجاوز کند در برخی مدارس بیشتر از ۲۶نفر دانش‌آموز وجود دارد که در کیفیت آموزش تأثیرگذار خواهد بود و با توجه به این شاخصه در سطح کشور ۳۳هزار نفر کمبود نیرو وجود دارد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز