فاطمه مهاجرانی:

برگزاری اولین المپیاد مجازی در سال ۱۳۹۸

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۴:۳۴:۲۳
کد خبر: ۸۰۲۸۲۱
برگزاری اولین المپیاد مجازی در سال ۱۳۹۸
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: سال آینده اولین المپیاد مجازی با عنوان المپیاد پروژه‌ای برگزار می‌شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، فاطمه مهاجرانی با اشاره برگزاری اولین المپیاد مجازی در سال آینده اظهار داشت: این المپیاد یک موضوع خاص را به‌عنوان یک مسئله تعریف کرده و به آن می‌پردازد و درواقع شبیه جشنواره خوارزمی است با این تفاوت که نیازی به حضور افراد نیست بلکه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی بابیان اینکه شرکت‌کنندگان و نخبگان از طریق یک پورتال که نشانی آن بعداً اعلام خواهد شد، طرح‌ها و موضوعات خود را ارسال می‌کنند تا مورد داوری قرار گیرد، افزود: ترجیح ما بر این است که در اولین تجربه برگزاری المپیاد پروژه‌ای به موضوعاتی همچون انرژی، آب و محیط‌زیست پرداخته شود که اکنون در حال رایزنی با اعضای کمیته‌ها برای نهایی شدن آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه این المپیاد دبیرخانه و دفتر جهانی هم دارد و مانند دیگر المپیادهای جهانی باید به عضویت آن درآییم، یادآور شد: تلاش می‌شود تا این کار صورت گرفته و برگزیدگان المپیاد پروژه‌ای کشوری به مرحله جهانی معرفی شوند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به یکی دیگر از المپیادهایی که برای اولین بار در کشور برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: مرحله اول المپیاد جغرافیا بهمن امسال هم‌زمان با دیگر المپیادها برگزار می‌شود و برای شرکت در آن 5 هزار و 500 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که آمار چشمگیری است و نشان می‌دهد در رشته‌های علوم انسانی باید اقدام به برگزاری المپیادهای متنوع کنیم.

مهاجرانی اضافه کرد: در این رابطه تفاهم‌نامه همکاری با سازمان جغرافیایی به امضا رسیده است و کمیته علمی المپیاد جغرافیا تمایل دارد تا برای برگزیدگان معافیت کنکور بگیرد اما ازآنجاکه این مسئله به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز دارد و زمان‌بر است، در نظر داریم تا شرایطی فراهم کنیم که برگزیدگان اولین مرحله این المپیاد از ظرفیت‌های سازمان جغرافیایی استفاده کرده و چنانچه عملکرد خوبی داشته باشند منجر به ادامه همکاری با این سازمان شود.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال منطقه‌ای کردن المپیاد ادبی در سال 2019 میلادی هستیم تا بتوانیم میزبان کشورهای فارسی‌زبان منطقه در تابستان سال 98 باشیم و در این رابطه رایزنی‌هایی با کتابخانه ملی، اکو، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی صورت گرفته است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: علاوه بر این برگزاری المپیاد علوم قرآنی و معارف اسلامی  در دستور کار قرار دارد اما ازآنجاکه موضوعات علمی در این زمینه کاری سنگین است برگزاری این رویداد به سال 98 موکول شده است.

به گفته مهاجرانی المپیاد علوم زمین نیز پس از رایزنی و فراهم کردن تهمیدات لازم با سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری سال آینده برگزار خواهد شد.

وی بابیان اینکه به دنبال جهانی کردن المپیادهای سلول‌های بنیادی هستیم، تصریح کرد: امید است بتوانیم در سال 2019 حتی با حضور چند کشور اندک هم شده برای اولین بار مرحله جهانی آن را برگزار کنیم

 

نظر شما