کسب درآمد از آلودگی هوا به کمک فناوری نانو

۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۱۳:۳۸:۵۲
کد خبر: ۸۰۳۲۴۰
کسب درآمد از آلودگی هوا به کمک فناوری نانو
محققان دانشگاه تربیت مدرس در فاز صنعتی به سنتز نانوکاتالیستی دست یافتند که قادر به تبدیل دی‌اکسید گوگرد به محصول ارزشمند گوگرد است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سیدابراهیم موسوی، دانش‌آموخته مقطع دکترای مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به مشکلات روش‌های رایج حذف دی‌اکسید گوگرد، گفت: یکی از روش‌های حذف دی‌اکسید گوگرد، تبدیل آن به اسیدسولفوریک است که خاصیت اسیدی قوی و خورندگی شدید آن، باعث ایجاد مشکل در ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و فروش شده و همین امر در مواقعی که امکان مصرف اسید در محل وجود نداشته باشد، روشی غیرقابل استفاده می‌شود.

وی افزود: بر این اساس با اجرای پروژه تحقیقاتی در دانشگاه تربیت مدرس به سنتز نانوکاتالیستی دست یافتیم که می‌تواند با تسریع و تسهیل واکنش متان با دی‌اکسید گوگرد، گاز آلاینده دی‌اکسید گوگرد را به عنصر گوگرد تبدیل کند.

موسوی خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری نانو و نشاندن نانوذرات کاتالیستی بر روی پایه مناسب باعث شد تا نانوکاتالیست حاصل، ضمن برخورداری از انتخاب‌گری و طول عمر مناسب، واکنش تبدیل دی‌اکسید گوگرد به گوگرد را به‌طور کامل انجام دهد و متعاقب آن آلودگی به طور کامل برطرف شود. همچنین، احیاکننده‌ای که برای حذف آلاینده دی‌اکسید گوگرد به کار گرفته شده، متان است که با توجه به ذخایر عظیم گازی کشور به راحتی و با قیمت ارزان در هر جای کشور در دسترس بوده و همین امر، صنعتی کردن طرح را در هر جای کشور امکان‌پذیر می‌کند.

وی افزود: از این طرح، سه اختراع با عناوین ساخت کاتالیست مخلوط نانو اکسیدهای سریم-لانتانوم-نیکل جهت حذف SO۲ از طریق احیای آن به گوگرد، ساخت کاتالیست مخلوط نانو اکسیدهای سریم-لانتانوم-مس جهت احیای SO۲ به گوگرد و فرایند کاتالیستی حذف دی‌اکسید گوگرد از طریق احیای آن به گوگرد در واکنش با متان به ثبت رسیده است.

موسوی همچنین با بیان اینکه این طرح از سال ۱۳۸۹ در قالب دو پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یک رساله دکتری پیگیری شده است، یادآورشد: پس از طی فرآیندهای ارزیابی هم‌اکنون دستاوردهای این تحقیقات به قابلیت کاربردی در مقیاس صنعتی رسیده است.

این طرح در قالب رساله دکتری سیدابراهیم موسوی دانش‌آموخته مقطع دکترای مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس و با راهنمایی دکترحسن پهلوان‌زاده و دکترحبیب آل ابراهیم از اعضای هیئت علمی این دانشگاه اجرایی شده است.

همچنین این رساله با همکاری شرکت صنایع مس سرچشمه انجام‌شده و تحت عنوان پایان‌نامه موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز رسیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز