مصطفی آذرکیش:

نحوه ارزشیابی «شایستگی‌های پایه» دوره فنی و کاردانش مشخص شد

۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۱۳:۴۸:۲۴
کد خبر: ۸۰۳۲۵۴
نحوه ارزشیابی «شایستگی‌های پایه» دوره فنی و کاردانش مشخص شد
مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش از تصویب نحوه ارزشیابی دروس شایستگی‌های پایه و غیر فنی شاخه کاردانش در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مصطفی آذرکیش اظهار کرد: نحوه ارزشیابی دروس شایستگی‌های پایه، فنی و غیر فنی شاخه کاردانش از سوی شورای عالی آموزش و پرورش اخیرا به تصویب رسیده است.

وی افزود: طبق این مصوبه دروس شایستگی‌های پایه و غیرفنی به استناد شیوه‌نامه مربوط، به صورت پودمانی ارائه و ارزشیابی می‌شوند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش حد نصاب قبولی هر یک از  دروس را نمره  ۱۲ اعلام و عنوان  کرد: چنانچه دانش‌آموزی از هر پودمان در یک درس، نمره قبولی کسب کند، میانگین آنها به عنوان نمره درس در کارنامه ثبت می‌شود؛ در غیر اینصورت در کارنامه دانش‌آموز و در ستون مربوط به آن درس واژه " ناتمام" درج شده و دانش‌آموز موظف است آن پودمان را در طول دوره تحصیلی بگذراند.

وی افزود: برای دانش آموزانی که موفق به کسب حداقل نمره  قبولی در هر پنج پودمان نمی‌شوند، در محاسبه معدل سالانه، نمره همه پودمان‌ها لحاظ خواهد شد و بر این اساس دفتر امتحانات تنظیم و کارنامه صادر خواهد شد.با رعایت موارد فوق، خلاصه سوابق تحصیلی دانش‌آموز نیز تنظیم می‌شود.

آذرکیش در ادامه با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآفرین در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر، عامل رقابت‌های اقتصادی است گفت: نوآوری و فعال سازی چرخه تولید، ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار ، پیشرفت و توسعه کشور همگی در گرو اجرایی سازی برنامه‌های توسعه آموزش‌های مهارتی است.

وی تصریح کرد: فراهم‌سازی زمینه‌های مهارت‌آموزی متناسب با نیاز بازار کار و همچنین کسب شایستگی‌های غیرفنی در راستای اشتغال مولد و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی، کلید ایجاد اشتغال مولد، کارآفرینی و ارزش‌آفرینی در کشور است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش، مدرسه‌محوری و مهارت‌آموزی را از مهم‌ترین رویکردهای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: تلکیف سند تحول بنیادین توجه به همه ساحت‌های تعلیم و تربیت است و مدیران مدارس و معلمان باید به شرح وظایف و ماموریت‌های خود در اجرای سند تحول بنیادین آگاهی کامل را داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز تنها آموزش مهارت منجر به ایجاد شغل نمی‌شود بلکه باید به مقوله کارآفرینی در کنار آموزش‌های مهارتی توجه شود. باید دانش آموزان از حافظه محوری به سمت مهارت آموزی سوق داده شده و از تاکید بیش از حد بر حوزه دانشی پرهیز شود

 

نظر شما