افتتاح ۲ هزار کلاس درس در دهه‌فجر

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۵:۰۳:۵۴
کد خبر: ۸۰۵۱۵۴
افتتاح ۲ هزار کلاس درس در دهه‌فجر
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: از افتتاح 2 هزار کلاس درس در ایام دهه فجر خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا،  مهرالله رخشانی‌مهر با اشاره به تخصیص اعتبارات کلان به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس از محل افزایش قیمت گاز، اظهار کرد: از سال ۹۲تاکنون سیستم گرمایشی بخش عمده مدارس کشور ایمن‌سازی شده است و تا اکنون بالغ بر ۱,۰۰۰میلیارد تومان از محل افزایش قیمت بهای گاز برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان استانداردسازی سیستم گرمایشی این ۱۳۶هزار کلاس درس وجود ندارد، گفت: به دلیل اینکه عمده این مدارس در استان سیستان و بلوچستان و یا مناطقی قرار گرفته که فاقد گاز شهری هستند در حال حاضر امکان استانداردسازی آنها وجود ندارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از ایجاد سیستم گرمایشی حرارت مرکزی با استفاده از سوخت گازوئیل به عنوان یک راه جایگزین برای ایمن‌سازی این کلاس‌های درس نام برد و افزود: در همین راستا با وزارت نفت رایزنی‌هایی صورت گرفته است اما متأسفانه در برخی از این استان‌ها و از جمله استان‌های مرزی امکان تأمین سوخت گازوئیل برای این سیستم گرمایشی وجود ندارد. ضمن اینکه لازم است که شرکت گاز نیز در گازرسانی به روستاهایی که دارای مدرسه هستند تسریع کند.

وی با بیان اینکه اخیراً در کمیسیون تلفیق مجلس با افزایش سهم نوسازی مدارس از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت گاز از ۲۰به ۵۰درصد موافقت شده ادامه داد: اگر با این مصوبه در صحن علنی نیز موافقت شود اعتبارات زیادی به سازمان اختصاص می‌یابد که به واسطه آن می‌توانیم همه مدارس کشور را طی یک بازه زمانی دو ساله ایمن سازی کنیم.

رخشانی‌مهراظهار کرد: اگر مصوبه کمیسیون تلفیق از سوی نمایندگان تصویب شود تنها ظرف یک سال ۷۵۰میلیارد تومان به اعتبارات ما در این بخش افزوده می‌شود لذا در صورت همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط مثل شرکت گاز و وزارت نفت و…طی دو سال می‌توانیم همه مدارس کشور و از جمله استان‌های مرزی و مناطق روستایی فاقد گاز را نیز ایمن کنیم.

وی از افتتاح ۲۰۰۰کلاس درس در دهه‌فجر امسال خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰۰۰کلاس درس در کشور تحویل آموزش و پرورش شده که با تحویل ۲۰۰۰کلاس درس در دهه فجر میزان کلاس‌های درس ساخته شده امسال به بیش از ۱۰هزار کلاس درس می‌رسد.

معاون وزیر در پاسخ به پرسشی در خصوص گلایه برخی از خیرین مدرسه‌ساز در خصوص عدم عمل به تعهدات بخش دولتی از پروژه‌های مشارکتی گفت: عمده این گلایه‌ها به سال ۹۵برمی‌گردد که طی آن از ۱۵۰میلیارد تومان تعهد دولت تنها ۱۰درصد آن تخصیص یافت لذا بخش زیادی از پروژه‌های مشارکتی آن سال ناتمام ماند.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه طی سه ماهه یک سال اخیر بالغ بر ۶۵۰میلیارد تومان از سوی دولت به پروژه‌های مشارکتی تخصیص یافت گفت: این اعتبارات در حال حاضر به استان‌ها ابلاغ شده و لذا بخش عمده پروژه‌های مشارکتی ما فعال شده است. ضمن اینکه در بودجه ۹۸نیز بالغ بر هزار میلیارد تومان دیگر به پروژه‌های مشارکتی تخصیص یافته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در سال ۸۲در حدود ۷۰درصد مدارس فرسوده و تنها ۳۰درصد مقاوم بودند که این نسبت هم اکنون برعکس است.

معاون وزیر گفت: در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه، ۴میلیارد دلار از محل اعتبارات ذخیره ارزی برای نوسازی مدارس فرسوده اعتبار تخصیص داده شد که این امر موجب ایمن‌سازی ۷۰درصد فضاهای آموزشی کشور و سامان‌دهی به مدارس تخریبی کشور شد. ضمن اینکه از این ۳۰درصد نیز ۱۸درصد نیازمند مقاوم‌سازی و تنها ۱۲درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند اگرچه من باور دارم اگر بررسی دقیق‌تری شود حتماً این ۳۰درصد نیز به رقم پایین‌تری کاهش می‌یابد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به افزایش سرانه فضای آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب به ازای هر دانش‌آموز ۱.۵مترمربع فضای آموزشی وجود داشت اما اکنون این آمار به ۵.۲مترمربع رسیده است

 

نظر شما